سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

مستند نگاری بافت تاریخی شهر نودشه

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: عملیات مستند نگاری بافت تاریخی شهر نو دشه برای نخستین بار انجام شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛

حسين راعي ‌با بيان اين مطلب،‌ اظهار داشت:‌ در اين عمليات پژوهشي، تاريخچه شهر، قدمت آثار موجود در آن، ‌کالبد معماري‌‌ و عوامل شکل‌گيري شهر، و عوامل زيست‌محيطي مورد مطالعه‌ و شناسايي‌ قرار گرفت.

وی با اشاره به معماري پلکاني اين شهر، افزود: معماري اين شهر مشابه اورامان يا سروآباد(روستايي مابين کرمانشاه و کردستان) است و وجود کوچه‌هاي عمودي، از ويژگي منحصر ‌به ‌فرد آن به شمار مي‌آيد.
وي با بيان اين که شهر نودشه 70 درصد ساختار قديمي خود را حفظ کرده است،‌ اضافه کرد: برنامه‌ريزي براي حفظ ساختار و اصالت اين شهر و ارائه راهبردهاي طراحي بافت تاريخي، در کنار به روز رساني شيوه زندگي ‌اهالي‌، از ‌مهم‌ترين اهداف اجراي اين پروژه پژوهشي است.
راعي گفت: اين شهر ،داراي مساجد، بازار و خانه‌هاي تاريخي بسياري است که ارزيابي اين آثار به منظور ثبت ملي را نيز‌ مي‌توان از ديگر اهداف پژوهش در اين شهر دانست.
‌اين مقام مسوول با اشاره به اعتبار 160 ميليون ريالي براي اجراي اين طرح‌، افزود: اين بافت نياز به مطالعه بيشتري دارد و نتايج حاصل از پژوهش اخير به عنوان منبعي براي اقدامات بعدي، ‌در مرکز اسناد ‌ميراث فرهنگي نگهداري مي‌شود.
‌شهر نودشه از جمله شهرهاي تاريخي استان کرمانشاه است که در شهرستان پاوه قرار دارد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.