سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تست PSA عمده ترین راه تشخیص سرطان پروستات

با شیوع سرطان پروستات در مردان بالای 50 سال، با تست PSA به طور سالانه می توان این سرطان را در صورت بروز در مراحل اولیه تشخیص داد.

دکتر فریبا مرادی پژوهشگر در خصوص مطالعه غربالگری سرطان پروستات در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سرطان پروستات شایع ترین سرطان مردان جهان و دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان جهان است و شیوع آن ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد.
وی با بیان اینکه شیوع جهانی آن برابر با 59.8 نفر در صد نفر بوده است، گفت: با توجه به میزان بالای شیوع مرگ و میر ناشی از این سرطان روش های غربالگری جهت تشخیص و پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی عنوان کرد: آسان ترین تست بیماریابی سرطان پروستات تست سرولوژی سنجش آنتی ژن اختصاصی درخون است که در آن غلظت این مولکول در خون اندازه گیری می کند.
مرادی با اشاره به این که حساسیت این تست 67 درصد است، اظهار داشت: مطالعه منتشر شده در مجله سرطان اروپا نشان داده که غربالگری سرطان پروستات مرگ و میر ناشی از آن را به میزان 37 درصد کاهش داده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به بی علامت بودن سرطان پروستات و درمان قطعی در تشخیص زود هنگام این بیماری طبق مطالعات پيشنهاد می شود كه تست psa جهت غربالگری در مردان بالای 50 سال در سطح وسیع و مخصوصا در تمام مردان مراجعه کننده با مشکلات ادراری پس از مشورت با پزشک معالج انجام شود./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.