سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راههای طبيعي براي فرار از سرماخوردگي

ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا بيشتر از طريق ارتباط مستقيم با فرد مبتلا، پخش مي‌شود. فرد مبتلا به آنفلوآنزا هنگام عطسه با دست جلوي دهانش را مي‌گيرد سپس با همان دست‌ها به تلفن، كليد يا ليوان دست مي‌زند. ميكروب‌ها مي‌توانند با چند ساعت و گاهي اوقات تا هفته‌ها روي اشيا زنده بمانند و منتظر قرباني بعدي باشند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بهترين و موثرترين كار براي جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا، پيشگيري از ابتلاست. و این پیشگیری با رعایت نکات که در این مطلب ذکر شده امکان پذیر است.

ــ دست‌هايتان را بشوييد

ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا بيشتر از طريق ارتباط مستقيم با فرد مبتلا، پخش مي‌شود. فرد مبتلا به آنفلوآنزا هنگام عطسه با دست جلوي دهانش را مي‌گيرد سپس با همان دست‌ها به تلفن، كليد يا ليوان دست مي‌زند. ميكروب‌ها مي‌توانند با چند ساعت و گاهي اوقات تا هفته‌ها روي اشيا زنده بمانند و منتظر قرباني بعدي باشند. پس سعي كنيد مرتب دست‌هايتان را بشوييد. اگر امكان شستن وجود ندارد، پس از عطسه يا سرفه دست‌هايتان را براي چند دقيقه محكم به يكديگر بماليد. اين كار باعث از بين رفتن بيشتر ميكروب‌ها مي‌شود. البته مي‌توانيد از ژل‌هاي شستشو و استريل كننده دست هم استفاده كنيد.

وقتي احساس كرديد مي‌خواهيد سرفه يا عطسه كنيد حتما از دستمال كاغذي استفاده كنيد و فورا آن را دور بيندازيد.

ــ به صورت‌تان دست نزنيد

ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزا از طريق چشم، بيني و دهان هم وارد بدن مي‌شود. لمس صورت دليل اصلي ابتلاي كودكان به سرماخوردگي و انتقال آن به والدين است.

ــ‌ مايعات زياد بنوشيد

آب همه سيستم داخلي بدن شما را مي‌شويد، سموم را دفع و بدن شما را مرطوب مي‌سازد. به طور كلي، بزرگسالان بايد روزانه 8 ليوان آب يا مايعات بنوشند. چگونه مي‌فهميد كه به مقدار كافي مايعات نوشيده‌ايد؟

اگر رنگ ادرار شما زرد شفاف و كم‌رنگ بود پس آب به مقدار كافي نوشيده‌ايد، اگر رنگ ادرار زرد پررنگ بود بدن شما به مايعات بيشتري نياز دارد.


ــ‌ هواي آزاد استشمام كنيد

استشمام هواي آزاد بسيار مهم است بويژه در زمستان كه هواي داخل اتاق‌ها به دليل وجود دستگاه‌هاي گرم‌كننده، باعث خشك شدن بدن و مستعد كردن آن براي ابتلا به سرماخوردگي است. همچنين طي فصل سرما افراد خود را در اتاق حبس مي‌كنند و با افراد بيشتري در تماس خواهند بود كه همين امر امكان ابتلا به بيماري را افزايش مي‌دهد.

ــ‌ به طور مرتب ورزش ايروبيك انجام دهيد

ورزش ايروبيك ضربان قلب را بالا مي‌برد و قلب با هر ضربان مقدار خون بيشتري را تصفيه مي‌كند، باعث افزايش تعداد دم و بازدم و افزايش ميزان اكسيژن دريافتي توسط ريه‌ها مي‌شود و در نتيجه ميزان اكسيژن در خون بالا مي‌رود. اين فعاليت‌ها به طور طبيعي باعث افزايش سلول‌هاي ويروس‌كش در بدن مي‌شوند.

ــ‌ حمام بخار بگيريد

محققان به درستي مطمئن نيستند كه حمام بخار مانع از ابتلا به سرماخوردگي مي‌شود يا خير، اما مطالعات دانشمندان آلماني در سال 1989 نشان داد كه خطر ابتلا به سرماخوردگي در افرادي كه 2 بار در هفته حمام بخار مي‌گيرند 50 درصد كمتر از افرادي است كه به حمام بخار نمي‌روند. وقتي در حمام بخار هستيد هوايي با 80 درجه سانتي‌گراد استشمام مي‌كنيد؛ درجه حرارتي كه براي زنده ماندن ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزا بسيار بالاست.

ــ غذاهايي مصرف كنيد كه حاوي مواد فيتو كميكال هستند

فيتوت به معناي گياه و مواد شيميايي طبيعي در گياه است كه ويتامين‌هاي غذا را تامين و باعث افزايش انرژي بدن مي‌شود. پس قرص‌هاي ويتامين را دور بريزيد و ميوه‌ها و سبزيجات سبز تيره، قرمز و زرد بخوريد.

ــ‌ ماست بخوريد

مطالعات نشان داده مصرف روزانه يك فنجان ماست كم چرب به مقدار 25 درصد امكان ابتلا به سرماخوردگي را كاهش مي‌دهد. محققان بر اين باور هستند كه باكتري‌هاي مفيد موجود در ماست محرك توليد سلول‌هاي سيستم ايمني بدن مي‌شوند كه با بيماري‌ها مبارزه مي‌كنند.

ــ سيگار نكشيد

آمار نشان داده كه سيگاري‌ها بيشتر و شديدتر از غيرسيگاري‌ها به سرماخوردگي و آنفلوآنزا مبتلا مي‌شوند. حتي اگر در محيطي باشيد كه دود سيگار است، سلول‌هاي سيستم ايمني بدن شما مي‌ميرند. سيگار مجراي بيني را خشك و مژه‌هاي درون اين مجرا را فلج مي‌كند. اينها مو‌هاي شكننده و ظريفي هستند كه تمام مسير غشاي مخاطي از بيني تا ريه‌ها را پوشانده‌اند و با حركات موج مانندشان، مانع از ورود ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزا به داخل اين مجرا مي‌شوند. متخصصان مي‌گويند يك نخ سيگار اين مژه‌ها را به مدت 30 تا 40 دقيقه فلج مي‌كند.

ــ آرام باشيد

اگر شما بتوانيد به خودتان ياد دهيد كه آرام باشيد، مي‌توانيد سيستم ايمني بدن‌تان را هنگام مواجه با خطرات فعال سازيد. شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد وقتي شما مهارت‌هاي تمدد اعصاب خود را به كار مي‌بريد، گلبول‌هاي سفيد در خود شما افزايش مي‌يابند ‌ــ گلبول‌هاي سفيد سلول‌هاي محافظ بدن هستند كه در خون وجود دارند ــ باخود تمرين كنيد كه در ذهن‌تان يك تصوير آرامش‌بخش و لذت‌بخش را مجسم كنيد. اين كار را به مدت 30 دقيقه در روز براي چند ماه انجام دهيد. به خاطر داشته باشيد كه آرامش يك مهارت آموختني است./ق پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.