سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرطان زايي ظروف يکبارمصرف در دماي بالاي 65 درجه افزايش مي يابد

ظروف يكبار مصرف از جنس پلي‌استايرن توانايي تحمل دماي بالاتر از 65 درجه را ندارند و در دماهاي بالاتر احتمال سرطان‌‌زايي آن‌ها افزايش مي‌يابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،موسي‌ ظهيري نژاد كارشناس نظارت بر مواد غذايي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي اهوازگفت: هنگام توزيع و پخش غذاي نذري به‌ ويژه در ماه هاي رمضان، محرم و صفر، آبميوه و بستني ‌فروشي‌ها، ساندويچ فروشي‌ها، رستوران‌ها و حتي اداره ها و دانشگاه‌ها نيز به ‌وفور از اين ظروف استفاده مي‌كنند. اين در حالى است كه اغلب مردم ازخطرات و موارد استفاده هر كدام از اين ظروف‌ آگاهي و اطلاعات لازم را ندارند و ضروري است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده و ممنوعيت‌هاى آن به صورت برچسب روى محصول درج شود.
وي ادامه داد: ظروف يكبار مصرف با توجه به نوع پلي‌مري كه در آنها استفاده مي‌شود انواع مختلفي دارند و براي مواد غذايي مختلفي بکار مي روند.
كارشناس نظارت بر مواد غذايي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي اهواز با بيان اينکه بيشتر ظرف‌هاي موجود كه مواد غذايي در آنها نگهداري مي‌شود، ظروف پلي‌استايرن با علامت " پي اس" هستند و ضمن دارا بودن محدوديت حرارتي، تنها دماي 65 درجه را تحمل مي‌كنند، خاطرنشان کرد: در صورتي كه غذايي با دماي بالاتر از 65 درجه سانتيگراد به مدت بيش از 15 دقيقه در اين ظرف نگهداري شود، مواد شيميايي موجود در ظرف وارد مواد غذايي شده و اين مواد شيميايي در بافت‌هاي بدن ذخيره و مي تواندباعث ايجاد سرطان در فرد ‌شوند.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد:‌ ظروف يكبار مصرف ساخته شده از گرانول پلي‌پروپيلن بهترين نوع براي نگهداري مواد غذايي داغ مانند آش و حليم ‌است و اين ظروف محدوديت‌ دمايي ندارند و مي‌توانند مواد غذايي با دماي 100 درجه سانتي‌گراد را هم تحمل كنند.
ظهيري نژاد تاکيد کرد: اين ظروف با علامت "پي پي" شناخته مي‌شود و نسبت به ظروف پلي استايرن مقاوم‌تر بوده و شكسته هم نمي‌شود.
كارشناس نظارت بر مواد غذايي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي اهواز با اشاره به اينکه ظروفي كه با علامت " پي وي سي" شناخته مي‌شود براي نگهداري هر گونه مواد غذايي خشك يا تر نبايد استفاده شوند، اظهار داشت: اين ظروف براي استفاده در ارتباط با مواد غذايي مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان نيست و شهروندان بايد توجه داشته باشند كه ظروفي با اين نشان را براي نگهداري و سرو مواد غذايي خريداري و استفاده نكنند.
ظهيري نژاد افزود: شهروندان هنگام خريد ظروف يكبار مصرف بايد حتما به شماره پروانه ساخت درج شده بر روي بسته بندي، علامت كف ظرف، نام شركت سازنده، مثلثي كه در آن نوع جنس پلي‌مر نوشته شده و علامت گريد غذايي (قاشق و چنگال) که در كف ظرف مورد نظر حك حرارتي شده باشد توجه کنند./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.