سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکرار//

یکشنبه آخرین فرصت برای ثبت نام در رقابت هما در فرابورس

عرضه بلوک 55 درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ( هما) 26 دی در بازار سوم فرابورس عرضه و سازمان خصوصی سازی 214 میلیون و 895 هزار و175سهم از شرکت هواپیمایی هما را به قیمت پایه هر سهم 73 هزار و 711ریال عرضه می کند.

مصطفی امید قائمی مدیر عامل فرابورس ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اعلام اینکه بلوک 55 درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ( هما) 26 دی در بازار سوم فرابورس عرضه می شودافزود: بر اساس شرایط رقابت سازمان خصوصی سازی برای این عرضه، متقاضیان تا روز یکشنبه 11 دی فرصت دارند تا درخواست خود را به سازمان خصوصی سازی برای تایید صلاحیت شرکت در رقابت اعلام کنند.
امید قائمی تاکید کرد: ارزش پایه این شرکت 15هزار و 840 میلیارد ریال برآورد شده است و سازمان خصوصی سازی 214 میلیون و 895 هزار و175سهم از این شرکت را به قیمت پایه هر سهم 73 هزار و 711ریال عرضه می کند وی ادامه داد قیمت فوق قیمت پایه سهام است و بالاترین قیمت پیشنهادی مبنای ثمن معامله قرار می گیرد. عرضه ها به صورت یکجا و در بازار سوم و با شرایط نقد و یا نقد و اقساط است حداقل پیش پرداخت نقدی برای هواپیمایی هما 20 درصد و مابقی به صورت اقساط است که دوره بازپرداخت اقساط آن 8 ساله اعلام شده است.

به گفته وی نرخ سود فروش اقساطی 12 درصد و فواصل زمانی آن شش ماهه است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه این شرکت 3 هزار و 907 میلیارد و185 میلیون ریال است افزود: کلیه متقاضیان خرید این سهام تا روز شنبه11دی فرصت دارند با توجه به قیمت پایه و شرایط اعلام شده نسبت به ارسال درخواست خرید سهام همراه با اسناد و مدارک مثبته در خصوص توان مالی و فنی خود شامل نام شرکت، موضوع فعالیت، سرمایه ثبت شده، محل و تاریخ ثبت، آخرین ترازنامه و صورت حساب سود و زیان، ترکیب سهامداران همراه با میزان درصد سهام، اعضای هیئت مدیره به همراه سوابق خدمتی آنان، میزان سرمایه گذاری شرکت در دیگر شرکت ها یا پروژه ها به تفکیک، به سازمان خصوصی سازی اقدام کنند.
وی گفت: عرضه سهام هواپیمایی هما به متقاضیان خریدی که صلاحیت عمومی آنها ( بر اساس آیین نامه مشتریان استراتژیک) مورد تایید قرار گیرد در بازار سوم فرابورس، به صورت یکجا و دو مرحله ای روز دوشنبه 26 دی انجام می شود.
مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: زمینه فعالیت هواپیمایی هما، خرید، فروش و اجاره هواپیما و موتور و متفرعات آن، انجام پروازهای دربست و حمل و نقل مسافر و بار و پست و ... است. دولت جمهوری اسلامی مالک 70 درصد سهام و شرکت های سرمایه گذاری استانی مالک30 درصد سهام آن محسوب می شود.

امید قائمی تاکید کرد: خریداران قبلی سهام بلوکی اقساطی از سازمان خصوصی سازی که در اجرای قراردادهای منعقده، اقساط آنان معوق شده، تا تسویه بدهی های قبلی، حق شرکت در مزایده و خرید مجدد سهام را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: همچنین خریدار متعهد است به نسبت سهام خریداری، جانشین صادرکنندگان دولتی ضمانتنامه ها شود و بدهی های شرکت به شرکت مادر تخصصی و سیستم بانکی اعم از دولتی و غیر دولتی ثبت شده در گزارش قیمت گذاری و یا دفاتر بنگاه مورد واگذاری را پرداخت کند، آزادسازی سهام منوط به پرداخت کلیه مطالبات و تضامین خواهد بود و حداقل معادل 50 درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمینی دریافت می شود.
امید قائمی افزود: در ارزش گذاری سهام هواپیمایی هما، ارزش برند به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال برآورد شده شامل مبلغ 10 هزار میلیارد ریال بابت ارزش نام و علامت تجاری و مبلغ 5 هزار میلیارد ریال بابت ارزش مجوزها، امتیازات خدمات فرودگاهی، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص منظور شده است.
مدیر عامل فرابورس گفت: خریدار متعهد به رعایت کلیه ضوابط و مقررات تعیین شده برای شرکت های هواپیمایی است.
به گفته وی، با توجه به بندهای گزارش حسابرس و بازرس قانونی ،شرکت سالانه مبلغ 424 میلیارد ریال بابت کسری حق بیمه بازنشستگی و وجوه پرداختی به بازنشستگان (ذخیره در حساب ها) پرداخت میکند لذا معادل مبلغ 5 هزار میلیارد ریال بابت ارزش فعلی تعهدات شرکت برای تامین کسری وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان تعیین و در ارزش گذاری سهام شرکت منظور شده و جز تعهدات شرکت خواهد بود.
امید قائمی یادآور شد: در ارزش گذاری سهام شرکت بابت ارزش سرمایه گذاری دولت که به مبلغ 2 هزار و 814 میلیارد و662 میلیون ریال شامل مبلغ هزار و 996 میلیارد و 437 میلیون ریال ارزش مازاد تجدید ارزیابی شرکت های ایران ایرتور و گروه هتلهای هما و مبلغ 818 میلیارد و 225 میلیون ریال پرداخت های دولت از محل صندوق ذخیر ارزی برای خرید هواپیما، بوده است با توجه به خارج کردن مبلغ 2 هزار و 20 میلیارد و 178 میلیون ریال بابت ارزش دفتری سرمایه گذاری در شرکت های ایران ایرتور و گروه هتل های هما و همچنین کسر مابه التفاوت ارزش تجدید ارزیابی و ارزش دفتری ویژه در دو شرکت مذکور به مبلغ 23 میلیارد و 741 میلیون ریال، خالص آن به مبلغ 794میلیارد و 484 میلیون ریال منظور شده است.
مدیر عامل فرابورس اظهار داشت: خریدار سهام بلوکی و کنترلی متعهد است چنانچه فعالیت شرکت طبق تشخیص و ابلاغ سازمان پدافند غیر عامل متضمن امور حساس امنیتی و طبقه بندی حیاتی باشد در اداره شرکت و مدیریت امور ظوابط مربوطه ابلاغی از مرجع مذکور را به دقت رعایت و اجرا نماید و در صورت رعایت احسن این ضوابط از مشوق های مالی و غیر مالی برخوردار خواهند شد.
به گفته امید قائمی، خریدار متعهد است بدهی شرکت به خزانه به مبلغ 300 میلیارد ریال را پرداخت کند.
وی در ادامه افزود: خریدار مکلف است در اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در مورد مشمول 47 و 48 قانون موصوف از شورای رقابت کسب تکلیف کند و نتیجه را قبل از انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی سازی ارائه کند. همچنین مکلف است قبل از هر گونه اقدامی در خصوص تغییر نام و علامت تجاری شرکت، موافقت سازمان هواپیمایی کشوری یا مراجع ذی صلاح را اخذ کند.مقرر شده است ضمن بررسی صلاحیت عمومی خریدار، واگذاری سهام به صورت دو مرحله ای انجام شود.
مدیر عامل فرابورس در پایان تاکید کرد: کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد از ارزش سهام موضوع معامله که برای هواپیمایی هما 475 میلیارد و204 میلیون و 147 هزار و333 ریال است جهت تضمین تعهدات به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز و یا ارائه نمایند. سازمان خصوصی سازی در رد یا قبول هر یک از پیشنهادات مختار است./ف
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.