سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باربي يا سارا ، انتخاب کن!

تاثير تصاوير بر روي ذهن كودكان ماندگار است

باربي ، مرد عنکبوتي، سوپرمن ، لاک پشت هاي نينجا ، ربات ها ، اين ها اسامي شخصيت ها و قهرمان هاي داستان هاي کارتوني و سينمايي دنياي امروز هستند که از آن سوي آب ها، با رنگ و لعاب زيبا و دلفريب، خود را به پشت ويترين مغازه هاي شهرهاي ما رسانده اند و بر روي دوش کودکان و نوجوانان ما وارد مدارس شوند. حضور پر رنگ اين شخصيت ها در بازار داغ کيف و لوازم التحرير مدارس، هر سال در حالي رخ مي دهد که جاي خالي شخصيت ها و الگوهاي ايراني و بومي در اين عرصه از يک سو و انفعال و کم توجهي فضاي فرهنگي و اجتماعي جامعه به آن از سوي ديگر ، به يک امر بديهي و عادي تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ به گفته برخي کارشناسان جامعه شناس و روان شناس، بلوغ زودرس ، سو ء تغذيه ، مصرف گرايي و تجمل بخشي از تاثيرات فرهنگي است که باربي به همراه خود وارد جامعه مي کند.
اما در کشور ما شخصيت هاي طراحي شده بومي (دارا و سارا) را آن هم با جست وجو در راسته کيف و لوازم التحرير بازار تهران شايد فقط چند مغازه مي توان پيدا کرد که مغازه داران آن ها را به درخواست مشتريان از پستوي مغازه شان بيرون مي کشيدند و نشان مي دادند. طراحي، رنگ، کيفيت ظاهري و حتي قيمت اين محصولات، در همان نگاه اول ذوق متقاضي که همان کودکان و نوجوانان است را کور مي کرد و طبيعي است که در مقابل انبوهي از طرح ها و رنگ هاي جذاب باربي و دوستانش، آگاهانه يا ناآگاهانه، دارا و سارا از ويترين مغازه ها به پستوي منتقل شوند.
تقريبا همه خانواده ها نيز دليل استفاده نکردن از لوازم التحرير با تصاوير دارا و سارا را، نداشتن اطلاعات کافي نسبت به اين شخصيت ها و در مواقعي کيفيت اين محصولات خواندند و اين که اين لوازم، به لحاظ بصري، تمايلي را براي فرزندانشان ايجاد نمي کند ، به طوري که دانش آموزان علاقه داشتند ، لوازمي را خريداري کنند که تصاوير قهرمانان و شخصيت هاي اصلي و تاثيرگذار داستان ها و کارتون هاي بين المللي و جهاني را روي خود داشته باشند. براي هيچ کدام از اين خانواده ها فرقي نداشت که تصوير روي لوازم التحرير فرزندان شان خارجي باشد يا داخلي، بلکه کيفيت، دوام، زيبايي، قيمت مناسب ، ملاک هاي مهم انتخاب و خريد آن ها از سوي خانواده ها بود.
شايد در نگاه اول براي عده اي، چه مسوول و چه غيرمسوول، مهم نباشد که کودکان و نوجوانان بر روي کيف ها و لوازم مدرسه خود چه تصاويري دارند و شايد هم از تاثيرات و زمينه سازي هاي فرهنگي گرايش آنان به شخصيت ها و قهرمان هاي داستان هاي خارجي بي خبرند.
اخيرا هم که اين حرکت خزنده فرهنگي ، با توليد و عرضه پلاک ها، مدال ها و آويزهايي با نوشته ها و تصاوير مختلف ، خود را از محدوده سني کودک و نوجوان به جوانان رسانده ، شايد موضوع آن قدر بزرگ نشده ، تا در معرض ديد قرار گيرد. در اين ميان در سطح آموزش و پرورش ، مسئولاني که هر سال در شروع فصل بازگشايي مدارس، مقررات مربوط به نوع ، رنگ و طرح لباس و مانتوي دانش آموزان را به خانواده ها اعلام مي کنند ، مي توانند با علم به اين حرکت خزنده فرهنگي بيگانه، درباره تصاوير و علايم کيف و لوازم التحرير دانش آموزان نيز اقدامي فرهنگي انجام دهند.
اگر مي خواهيم فرزندانمان با فرهنگ غني اسلامي - ايراني آشنا شوند ، بايد اولين گام را خودمان برداريم .هيچ کدام از سي دي هاي موجود در بازار جاي قصه هاي زيبايي که با کلام دلنشين شما براي کودکانتان عنوان شود را نمي گيرد.بهتر است براي فرزندانمان وقت بگذاريم ،فکر کنيم ،شخصيت هاي اسطوره اي مان را به زبان آنان ،به ايشان نشان دهيم و به ديگران اجازه ندهيم از آن سوي مرزها تخيل ،خواب ،آرزوها و دنياي کودکانمان را تصاحب کنند.
فربد فدائي روانشناس در خصوص تاثير گذاري تصاويري كه بر روي كيف مدارس كودكان تصوير مي شود گفت: معمولا كودكان از طريق چيزهايي كه مي بينند مطالبي را ياد مي گيرند و تمام تصاوير را در ذهن خود نگه مي دارند و و شايد كارهايي را كه قهرمان هاي آنها انجام مي دهند را الان انجام ندهند اما در فرصتهاي ديگر تلاش خواهند كرد تا خود را شبيه آنها كنند.
وي ادامه داد: اين موضوع باعث مي شود تا كودكان به جاي همانند سازي با مادر، با تصاويري كه مي بيند همانند سازي مي كند و اين تصوير به ايده آل آنها تبديل مي شود و در سنين بالاتر به سمت پيروي از اين تصاوير خواهند پرداخت و تاثيرات منفي در آنها خواهد داشت.
فدائي با اشاره به نقش خانواده ها در كاهش آسيبها گفت: متاسفانه خانواده ها در خصوص تاثيرات منفي اين تصاوير بر روي كيف و وسايل كودكانشان بي اطلاع هستند و اگر اطلاعي داشتند هيچ وقت اقدام به خريد اينگونه وسايل نمي كردند و وظيفه اطلاع رساني به عهده رسانه هاست.
وي با بيان اينكه تصاوير استفاده شده در وسايل كودكان بايد از تصاوير فرهنگي ايران باشد ختاطرنشان كرد: در درجه اول خانواده ها بايد آگاه شوند و در درجه دوم بايد به واردكنندگان اينگونه وسايل اخطار داده شود تا نسبت به واردات اين وسايل با تصاوير فرهنگي اقدام كنند و از طرفي هنرمندان كشورمان بايد وارد اين حوزه شوند و به جاي تصاوير باربي ، مرد عنکبوتي، سوپرمن و غيره از تصاوير و قهرمان هاي شاهنامه برويم و از فيلم ها و شخصيت هاي غربي فاصله بگيريم./ز

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.