سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشروح اظهارات كدخدايي در نشست خبري صبح امروز

سخنگوي شوراي نگهبان، از تاييد صلاحيت 10 كانديداي ديگر نمايندگي مجلس تا عصر ديروز خبر داد.

 به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي در ابتداي نشست خبري صبح امروز(پنجشنبه) خود با خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به اقدامات نظارتي اين شورا در مدت 70 روز پس از ثبت نام داوطلبين گفت: پس از آغاز ثبت نام و قطعي شدن داوطلبين ثبت نام كننده، هيئت هاي اجرايي كار خود را در زمينه بررسي صلاحيت ها انجام دادند و نتيجه آن براي اعلام تجديدنظر به هيئت هاي استاني ارسال شد و آنها نيز با كسب نظر از هيئت مركزي نظارت، ارزيابي خود را نسبت به صلاحيت نامزدها اعلام كردند.

وي در ادامه افزود: در مرحله رسيدگي به شكايات و اعتراضات به روند بررسي صلاحيت ها، شوراي نگهبان در مدت قانوني 20 روزه، نتيجه را در جلسه عمومي اعلام كرد و البته در اين مرحله امكان داشت كه صلاحيت افراد قبلي تائيد شده، رد شود.

كدخدايي خاطرنشان كرد: فرصت 10 روزه ديگر نيز از سوي قانونگذار براي بررسي شكايت ها و تجديدنظر در نظر گرفته شده و پس از آن نيز اعلام اسامي قطعي از سوي شوراي نگهبان به وزارت كشور و داوطلبين محترم انجام شد كه در آمار مربوطه كه 5382 نفر ثبت نام كرده بودند، از اين ميان 4876 نفر پس از بررسي صلاحيت ها در هيئت هاي اجرايي انصراف دادند يا نسبت به رد صلاحيت خود شكايت نكرده بودند، باقي ماندند و در بررسي شوراي نگهبان نيز 3467 نفر تائيد صلاحيت شدند، يعني در اين ميان كمتر از 1130 نفر صلاحيت آنها مورد تائيد واقع نشد.

سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه  اظهار داشت: مجموعاً آمار موجود تائيد صلاحيت ها نشان از تائيد بيش از 70 درصد اسامي ارسالي به شوراي نگهبان و رد صلاحيت كمتر از 23 درصد بود.

وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه فردا (12 اسفند) با شور و شعوري كه مردم ما همواره از خود نشان داده اند، شاهد مشاركت گسترده‌اي در انتخابات مجلس براي تعيين سرنوشت خود باشيم.

*** شوراي نگهبان، تحت تاثير هيچ فشاري در تاييد صلاحيت‌ها قرار نگرفته است

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره برخي اظهارات در مورد تائيد صلاحيت برخي از نامزدهاي جريان انحرافي، با تحت فشار گذاشتن شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت ها، تابع هيچ گونه فشاري نسبت به بررسي اين صلاحيت ها نبوده و هيچگونه نظري نسبت به وابستگي هاي گروهي و جناحي كانديداها ندارد.

*** مردم ايران، اجازه دخالت بيگانگان در امور داخلي خود را نخواهند داد

كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه المنار لبنان درباره برخي اظهارات مطرح‌شده در مورد حضور ناظران خارجي بر سر صندوق‌هاي راي تصريح كرد: مردم ما سرنوشتشان را به دست خويش تعيين مي كنند و هرگز اجازه دخالت در امور انتخابات داخلي خود را به ديگران نخواهند داد.

وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري از كشور تركيه، درباره حضور زنان در انتخابات ايران تصريح كرد: هيچ تفاوتي در اين زمينه وجود ندارد زيرا در انتخابات جمهوري اسلامي ايران همه اقشار مردم حضور داشته و اكنون زنان و جوانان نيز حضور پرشوري در اين عرصه دارند.

سخنگوي شوراي نگهبان درپاسخ به سوال خبرنگاري درباره امكان حضور بيشتر كانديداها از زنان در مجلس نهم، گفت: حضور زنان و ثبت نام آنها در مجلس شوراي اسلامي هيچ منعي ندارد، اما اينكه آنها راي بياورند و وارد مجلس شوند، به مردم مربوط است كه به چه كساني راي بدهند و اگر خانمها بتوانند راي مردم را بدست بياورند، طبيعتا وارد مجلس خواهند شد.

*** نقش محوري مردم در هيئت‌هاي نظارت بر انتخابات

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره چگونگي نظارت مردمي در انتخابات اظهار داشت: درباره بحث نظارت هيئت هاي اجرايي، مردم نقش محوري ايفا كرده و از معتمدين انتخاب شده مردم هر محله هستند، ضمناً موضوع استخدام رسمي آنان نيز در شوراي نگهبان وجود ندارد و هيئت هاي اجرايي و نظارت نيز براساس نظرات معتمدين مردم در انتخابات وظايف خود را انجام مي دهند.

*** عملكرد مطلوب رسانه ملي در جريان انتخابات

كدخدايي در ارزيابي عملكرد صدا و سيما در جريان انتخابات ادامه داد: قرار نيست شوراي نگهبان درباره عملكرد ساير نهادها از جمله صدا و سيما قضاوت كند اما در مجموع عملكرد سازمان صدا و سيما و رسانه ملي در راستاي افزايش شور و نشاط مردم بوده و بايد از مسئولين اين سازمان در اين زمينه  تشكر كرد.

كدخدايي درباره تعداد كانديداهايي كه در چند روز اخير تائيد صلاحيت شده اند، اظهار داشت: در تائيد صلاحيت ها با حقوق مردم و نامزدها روبرو هستيم، اگرچه بررسي صلاحيت ها در مدت تعيين شده توسط شوراي نگهبان انجام مي شود، اما چنانچه مستندات جديدي به دست برسد، اعضاي شوراي نگهبان خود را مكلف مي دانند در جهت احقاق حقوق مردم و داوطلبين عمل كنند.

*** تكذيب ادامه روند صلاحيت‌ها تا جمعه

وي ادامه داد: در اين دوره از انتخابات مجلس نيز چيزي حدود 10 نفر به وسيله مستندات جديد تائيد صلاحيت شدند كه البته اين موضوع به ندرت اتفاق مي افتد و اين تعداد نيز به تعداد قبلي تائيد صلاحيت شدگان اضافه شده، اما از روز چهارشنبه پرونده بررسي صلاحيت ها بسته شده و اينكه بري اظهارات مبني بر اينكه تا روز جمعه در برخي از حوزه ها و صندوق ها احتمال تائيد صلاحيت وجود دارد، را تكذيب مي كنم.

***شوراي نگهبان، توجهي به وابستگي سياسي افراد ندارد

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار فاينانشيال تايمز مبني بر اينكه ملاك تائيد صلاحيت هاي كانديداها چيست، افزود: شوراي نگهبان براساس وظايف خود عمل مي كند و به گروه بندي ها و جناح بندي هاي سياسي توجهي ندارد و معيار اين شورا رفتار داوطلبين است كه با مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مطابقت داشته باشد.

كدخدايي ادامه داد: اميدواريم كه با اين عمل به وظايف انتخابات پرشور تر از انتخابات ادوار گذشته مجلس داشته باشيم و فكر مي كنيم كه حضور مردم چشمگير خواهد بود و مجلس نهم با پشتوانه مردمي خوب تشكيل خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر رد صلاحيت تعدادي از نمايندگان مجلس هشتم به دليل ارتباط با پرونده اخير فساد بانكي گفت: تعداد نمايندگان فعلي كه براي مجلس نهم تائيد نشده‌اند، 30 نفر است و تنها تعداد اندكي از آنها با پرونده اختلاس ارتباط داشته اند و شايد الان اين تعداد 2 تا 3 نفر باشد، ساير نمايندگان رد صلاحيت شده نيز براي مجلس نهم ضوابط قانوني تائيد صلاحيت را نداشته اند.

كدخدايي خاطرنشان كرد: بارها اعلام كرده ايم كه بررسي صلاحيت ها فقط به همان دوره مجلس اختصاص دارد و اين يك روند خاص است و  براي ورود افراد به يك دوره خاص از مجلس شوراي اسلامي يعني نمايندگان ردصلاحيت شده مجلس هشتم تنها براي مجلس نهم فاقد صلاحيت هستند.

*** قانون، معيار تاييد لاحيت افراد را مشخص كرده است

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه معيارهاي تائيد صلاحيت كانديداها و نمايندگان دوره قبل چه بوده است، اظهار داشت: ماده 28 قانون انتخابات، شرايط مختلفي را مانند مدرك تحصيلي، شرط سني خاص، التزام و اعتقاد به اسلام و قانون اساسي و غيره ذكر كرده و در ماده 30 هم موانع ذكر شده مثل محكوميت جرائم مالي مانند كلاهبرداري، اختلاس و غيره و يا كساني كه در محاكم دادگستري محكوم شده باشند، يا عليه امنيت ملي كشور اقدامي كرده اند، جزء اين موانع تائيد صلاحيت هستند.

كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره برخي از نمايندگان جبهه متحد اصولگرايان كه مورد تائيد رئيس جمهور هم بوده اند و تائيد صلاحيت نشده اند، گفت: شوراي نگهبان مستندات خود را به كانديداها اعلام مي كند كه اگر آنها دلايل و مدارك را طلب كنند، اين اعلام تنها به شخص آنها صورت مي گيرد و ما براساس قانون مجاز به اعلام عمومي آن نيستيم، اما آنچه كه در تائيد و رد صلاحيت ها صورت گرفته، منطبق بر شرايط قانون انتخابات بوده است.

***  امكان اعلام اعتراض انتخاباتي تا 7 روز پس از انتخابات

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه تخلفات اخذ راي چگونه مي تواند به شوراي نگهبان اعلام شود، تصريح كرد: تخلفات بر سر صندوق ها يا هنگام راي گيري از راه هاي مختلف به شوراي نگهبان اعلام مي شود كه هم ناظرين شوراي نگهبان و هم بازرسين وزارت كشور و هم نهادهاي ديگري در صحنه حضور دارند، ضمن اينكه از روز جمعه كه راي گيري انجام مي شود، به مدت 7 روز كليه كساني كه شكايت داشته باشند، مي توانند اعتراض خود را يا مستقيما به شوراي نگهبان يا به هيئت هاي نظارت و يا به فرمانداران و هيئت هاي اجرايي اعلام كنند و اعضاي شوراي نگهبان نيز اين اعتراضات را بررسي مي كنند و هيچ گونه منعي در اين باره وجود ندارد.

كدخدايي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره اينكه با توجه به حصر خانگي آقايان موسوي و كروبي و محدوديت فعاليت طرفداران آنها، از جنبش سبز براي حضور در انتخابات و اينكه چند نفر از اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات تائيد شده اند، اظهار داشت: وظيفه شوراي نگهبان بررسي صلاحيت افراد براساس گرايش هاي گروه هاي سياسي آنها نيست و تنها براساس رفتار شخصي آنها تصميم گيري مي شود، البته شايد ما نتوانيم آماري از تائيد صلاحيت هاي افراد براساس وابستگي گروهي آنها ارائه كنيم ضمن اينكه براي شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت افراد، وابستگي يا عضويت به گروه هاي سياسي هيچ تفاوتي نمي كند زيرا تنها براساس رفتار آنها تصميم گيري مي شود و اگر چنانچه به موجب قانون منعي داشته باشند، نمي توانند تائيد شوند اما اگر منع قانوني نداشته باشند عضويت آنها در گروه هاي سياسي مانع تائيد صلاحيت آنها نيست.

*** برگزاري آزمايشي انتخابات رايانه‌اي در برخي حوزه‌ها

كدخدايي درباره برگزاري انتخابات رايانه اي كه در وزارت كشور پيش بيني شده، افزود: اين روش به صورت آزمايشي در 14 حوزه از 207 حوزه انتخاباتي انجام مي شود و البته روش هاي متعارف و جاري نيز در كنار اين روش الكترونيك وجود دارد تا بتوانند به وظايف خود عمل كنند، اما ملاك ما همان روش هاي جاري در سراسر كشور است و روش هاي الكترونيك به صورت آزمايشي انجام مي شود.

سخنگوي شوراي نگهبان درباره زمان اعلام نتايج انتخابات، گفت: در همان زماني كه وزارت كشور نتايج را اعلام رسمي مي كند، پس از اعلام صحت نتايج اميدواريم بتوانيم تا پايان سال بررسي صحت نتايج را نسبت به حوزه هايي كه به مرحله دوم نرسيده اند اعلام كنيم./س2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.