سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در ششمين جشنواره قند پارسي مطرح شد؛

زبان فارسي دومين زبان تاثيرگذار در جهان

زبان فارسي پس از زبان و ادبيات عرب،دومين زبان تاثيرگذار در جهان و همچنين دومين زبان از لحاظ آسان آموزي در ميان 4 هزار زبان و لهجه محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ششمين جشنواره قند پارسي روز گذشته در تالار سوره در حوزه هنري با حضور مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،دبير ششمسن جشنواره قند پارسي،مدير اجرايي دفتر خانه ادبيان افغانستان و رايزن فرهنگي سابق ايران برگزار شد.

رضا حميدي،مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت:اگر اهميت زبان فارسي وبه طور كلي زبان هاي بشري به ذخاير فرهنگي آن كشور ها باشد،زبان و ادبيان فارسي جايگاه والايي دارد.
وي افزود:همچنين در قرآن 50 واژه فارسي وجود دارد و ما در كل جهان چهارهزار زبان و لهجه داريم كه در بين آن زبان فارسي دومين زبان از لحاظ آسان آموزي است.
وي تصريح كرد:با بررسي ضرب المثل هاي دنيا در زبان هاي مختلف متوجه مي شويم كه زبان فارسي جز سه زبان تاثير گذار در اين حوزه است
حميدي خاطر نشان كرد:پيش از اين زبان فارسي در افغانستان تاثيرگذاري بالايي داشته است؛اما به علت دفع و  بست هايي كه ناشي از جنگ در اين كشور بوده زبان فارسي در اين كشور تضعيف شده است؛بنابراين بزرگان زبان و ادبيان فارسي در اين كشور بايد اقداماتي را در جهت جلوگيري از به فراموشي سپردن اين زبان در كشور افغانستان انجام دهند.
همچنين؛در اين مراسم "محمدصادق دهقان" دبير ششمين جشنواره "قند پارسي" عنوان كرد:"خانه ادبيات افغانستان" ششمين جشنواره ادبي قند پارسي (ويژه شعر و قصه جوان افغانستان) را درحالي آغاز مي كند كه كوله باري گرانسنگ از سه دهه تجربي ادبي و فرهنگي را بر دوش مي كشد.
وي ادامه داد:بازتاب دهنده دغدغه ها،هيجان ها و احساسات آدميان ميراث گران سنگ و ارزشمندي است كه پاسداري از آنها نگهباني از هويت تاريخي تحقق يافته جمعي اين حوزه فرهنگي به شمار مي آيد.
دهقان اظهارداشت:"خانه ادبيات افغانستان" تلاش كرده گذرگاهي ارتباطي ميان نسل امروز و پيشگامان فرهنگي باشد كه بر همين اساس اين دوره از جشنواره به نام "دكتر محمد حسين سرو مولايي" و به پاس چندين دهه تلاش خستگي ناپذير اين بزرگمرد در قلمرو "مثنوي پژوهشي"،"بيدل شناسي"، "پژوهش در تاريخ ادبيات پارسي" و "تصحيح نسخه هاي ادبي و تاريخي" آراسته شده است.
همچنين؛در اين مراسم "شكور نظري" مدير اجرايي دبيرخانه ادبيات افغانستان گفت:با وجود باورمندي به اينكه كشورمان داراي سنت ادبي پرسابقه اي است و سهمي جدي در فرآيند تاريخي آفرينش ادبي و فرهنگي حوزه زبان فارسي داشته؛متاسفانه درچند دهه از تاريخ معاصر گسستگي در اين زمينه ايجاد شده و چند نسل از امكان مطالعه و برقراري ارتباط با آن محروم مانده اند.

وي افزود:از اين رو اكنون فرصت آن است كه با بازخواني و تحليل آن ميراث ها بيش از پيش در راه بازسازي فرهنگ خويش بكوشيم. از همين رو "خانه ادبيات افغانستان" در حدود توانائي ها و امكانات خود براي برآورده كردن چنين هدفي تلاش مي كنند.
 

وي درخصوص فعاليتهاي "خانه ادبيات افغانستان" گفت:برگزاري سلسله نشست هاي نقد ادبي "شب هاي كابل" با همت اعضاي خانه ادبيات حضور چشمگير مردم در عرصه تاثيرگذار انتخابات و دبيري محمد صادق دهقان يكي از فعاليت هايي است كه تاكنون چهارده نشست از آن تحت عنوان "شب هاي كابل" برگزار شده است.همچنين آغاز سلسله انتشارات خانه ادبيات افغانستان كار دومي بود كه از آن زمان تاكنون 15 اثر از شاعران و نويسندگان مطرح منتشر و در اختيار علاقه مندان به فرهنگ و ادب قرار گرفته است.
وي خاطر نشان كرد:"خانه ادبيات افغانستان" در برگزاري ويژه برنامه هاي ادبي پيشگام بوده است كه از آن ميان مي توان به برپايي نخستين "گراميداشت روز جهاني داستان كوتاه درافغانستان" اشاره كرد.همچنين اين دفتر "دومين دوره جايزه كتاب نوروز" را در آغازين روزهاي سال جديد با دبيري محمد حسين محمدي "مدير خانه ادبيات و داستان نويسي معاصر كشور افغانستان" برگزار مي كند.
گفتني است؛ششمين جشنواره قند پارسي در روزهاي 10 و 11 اسفند ماه سال جاري در تالار سوره حوزه هنري برگزار مي شود./ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.