سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

پیشنهاد فولاد مبارکه برای راه اندازی مرکز تحقیقات فولاد در این مجتمع

مدیرعامل شركت فولاد مباركه اصفهان از اعلام امادگی این مجتمع برای راه اندازی مرکز تحقیقات فولاد با همکاری انجمن آهن و فولاد ایران خبر داد.

به گزارش

خبرنگارباشگاه خبرنگاران

مسعود سمیعی نژاد' در مراسم افتتاحیه چهاردهمین همایش علمی فولاد كشور با عنوان 'سمپوزیوم فولاد 90' در اصفهان با اشاره به اهمیت تولید و مصرف فولاد به عنوان شاخصه توسعه یافتگی افزود: در كشورهای درحال توسعه، میزان مصرف فولاد به ازای هر نفر بین 100 تا 300 كیلوگرم است.

وی اظهارداشت: در ایران این رقم 300 كیلوگرم به ازای هر نفر است كه بر اساس برنامه پنجم توسعه كشور لازم است میزان تولید به 43 میلیون تن در سال برسد.

به گفته وی، در كشور آلمان برای تولید بیش از 32 میلیون تن فولاد در سال 2010 حدود 5/3 میلیون شغل در صنایع پایین دستی ایجاد شده است.

سمیعی نژاد تصریح كرد: در سال 2011 یك هزار و 500 میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده است و كشوهای خاورمیانه بویژه ایران همیشه با كسری تولید مواجه اند.

وی اضافه كرد: ایران سالانه 5/7 الی هشت میلیون تن فولاد در انواع شمش یا مواد خام وارد می كند.

به گفته وی، ایران با داشتن نقش سوق الجیشی در منطقه و مرزهای آبی و خاكی متعدد با همسایگان، ظرفیت توسعه تولید فولاد و در نتیجه صادرات به كشورهای منطقه را دارد.

وی خاطرنشان كرد: در ایران بین میزان تولید، مصرف و صادرات شكاف بزرگی وجود دارد كه باید جبران شود.

به گفته وی، چالشها بخشی به سیاستهای زیربنایی و قسمتی به عملكرد بخش خصوصی مربوط می شود.

سمیعی نژاد گفت: نبود راهبرد ادغام عمومی به سمت فولادسازی در شركتهای معدنی، كمبود زیرساختهای حمل و نقل ریلی و جاده ای در كشور، عقب بودن معادن سنگ آهن از شركتهای فولادسازی و همكاری نکردن بانكها برای تسریع در طرح های توسعه فولاد كشور از چالشهایی است كه نیازمند تغییر در سیاست های زیربنایی است.

وی افزود: در بخش خصوصی نیز توجه نداشتن به توسعه كلان و همه جانبه فناوری در صنعت فولادسازی، فقدان ساختار دانشی برای صنعت فولاد با ویژگی های بومی كشور و کم توجهی به تحقیقات فراگیر در صنعت فولاد كشور از چالشهای صنعت فولاد كشور است.

به گفته وی،فولادسازان باید هماهنگ شوند و مركز تحقیقاتی وسیع شامل فرایند تولید،طراحی، سرمایه گذاری و صنایع بالا و پایین دستی ایجاد كنند که در این خصوص شرکت فولاد مبارکه آمادگی دارد با همکاری و مشارکت انجمن آهن و فولاد ایران مرکز تحقیقات فولاد را در این مجتمع راه اندازی کند.

همچنین دبیر علمی همایش بین المللی فولاد 90 در سخنانی خاطر نشان کرد:امروزه صنعت فولاد در بخش طراحی کامل بومی شد و بخش ساخت هم در حال بومی سازی است.

احمد کرمانپور در زمینه مقالات ارائه شده به همایش فولاد 90گفت :از میان 277 چکیده مقاله و 177 مقاله کامل رسیده به دبیرخانه ،110 مقاله پذیرش شد که 48 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به شکل پوستر ارائه می شود.

وی از نکات ویژه وبارز این همایش نسبت به سال های قبل به افزایش تعداد مقالات،ارتقا کمی و کیفی مطالب و برگزاری چندین کارگاه آموزشی تخصصی و توسعه نمایشگاه فولاد اشاره کرد./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.