سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنظیم سروتونین خون در ایجاد واکنشهای شادابی و افسردگی نقش دارد

میزان ماده شیمیایی سروتونین در خون و میزان دسترسی سلولهای مغزی به این ماده در واکنش های شادابی یا افسردگی نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در زندگی صنعتی امروز افسردگی در گروه های سنی مختلف به وفور مشاهده می شود در این گزارش بر آن شدیم تا نقش خوردنی ها در شادابی افراد و جلوگیری از کسالت و افسردگی را مورد بررسی قرار دهیم.

لیلا آزادبخت متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اسیدهای آمینه تریپتوفان پیش ساز هورمون سروتونین است که در تنظیم شادی و آرامش نقش کلیدی دارد و کمبود آن منجر به بروز افسردگی در افراد می شود.

وی اظهار داشت: خوراکی های حاوی ویتامین B1 شامل سبوس غلات، سبوس گندم و انواع جوانه ها و همچنین ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات و انواع مرکبات از بروز افسردگی در افراد جلوگیری می کند.

آزادبخت با بیان اینکه آجیل بهترین منبع اسیدهای آمینه تریپتوفان است تصریح کرد:‌ ماهی سالمون سرشار از امگا 3 و آجیل به خصوص کنجد و گردو به علت دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 با منشا گیاهی سبب افزایش حسن خلق و خو در افراد می شود.

*تنظیم سروتونین خون در ایجاد واکنشهای شادابی و افسردگی نقش دارد

مریم یزدان پناهی متخصص تغذیه در ادامه افزود: میزان ماده شیمیایی سروتونین در خون و میزان دسترسی سلولهای مغزی به این ماده در واکنش های شادابی یا افسردگی نقش بسزایی دارد و در صورت بالا رفتن غلظت این ماده شیمیایی در خون واکنش شادابی و با کاهش میزان این ماده در خون منجر به کسلی، کرختی و در نهایت افسردگی در فرد می شود.

وی اظهار داشت: گروه غذایی هیدراتهای کربن موجب افزایش سروتونین در خون می شود و بنابراین افرادی که از رژیم های غذایی غلط پیروی کنند به استقبال افسردگی می روند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بستنی تاثیر بسزایی در ترشح این ماده شادی بخش در خون می شود خاطر نشان کرد: در رژیم غذایی افراد افسرده باید روزانه مقداری بستنی گنجانده شود و همچنین شکلات و شیرینی نیزی شادی آور است.

یزدان پناهی عنوان کرد:‌هیچ غذایی حس کسالت و افسردگی ایجاد نمی کند مگر در مواردی که فرد از رژیم غذایی نادرست چربی زیاد و غذاهای پرکالری مصرف کند که طولانی شدن فرایند هضم موجب ایجاد سستی و سنگینی و حالت افسردگی خفیف در فرد می شود.

وی  اظهارداشت: مصرف ویتامین های گروه B ، مصرف غذاهای تازه و مصرف سبزیجات و میوه جات با افزایش سوخت و ساز در بدن موجب شادابی در افراد می شود./ص

.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
ممنون جالب بود