سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه های بهداشتی نوروز؛

سال نو را بدون دردهای عضلانی آغاز کنید

با نزدیک شدن به سال نو یکی از دغدغه های خانم ها تمیز کردن خانه است البته برخی ها خانه تکانی را با اعمال شاقه انجام می دهند و باعث انواع آسیب های عضلانی و دردهای مختلف می شوندT در حالی که رعایت چند نکته ساده از بروز این مشکلات پیشگیری می کند.

به گزارش سرویس علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ تميز کردن کف زمين يکي ديگر از کارهاي پرزحمت هنگام خانه‌تکاني است. بهترين راه اين است که اين کار را به کمک يک تي يا پارچه خيسي که نوک يک جاروي بلند بسته مي‌شود، انجام داد  در اين حالت کمر راست نگه داشته مي‌شود و تي‌ يا جارو به کمک بازوها تکان مي‌خورد اما نکته مهم اين است که با هر دو دست همزمان کار کنيم چون اگر تي‌ يا جارو فقط با يک دست حرکت داده شود، عضلات کمر در سمت مخالف دچار اسپاسم مي‌شوند که نتيجه آن کمردرد و گرفتگي کمر است. البته بعضي‌ها ترجيح مي‌دهند که خم شوند و کف زمين را با دست بشويند اين افراد بايد سعي کنند بدنشان هنگام کار کردن حالتي شبيه به چمباتمه زدن پيدا نکند. يعني بايد کمر را صاف نگه دارند و روي زانوهاي خود بنشينند اگر يک بالش کوچک زير زانوها گذاشته شود،  مفصل زانو هم آسيب نمي‌بيند

 

اگر حفظ سلامت مفاصل‌تان براي‌تان اهميت دارد و دوست نداريد به اين زودي‌ها زانو و کمرتان را به تيغ جراحي بسپاريد، هرگز همه کارهاي‌ خانه را به‌طور ناگهاني در يک روز انجام ندهيد.

 

براي پيشگيري از ابتلا يا شدت يافتن درد زانو، هرگز نبايد اين مفصل را بيش از حد خم کرد. زانو زدن هنگام نظافت کف سالن و اتاق‌ها يکي از موثرترين عوامل در بروز درد استخوان است.

 

بهتر است براي نظافت کف منزل، از يک تي ‌دسته‌ بلند استفاده کنيد. هنگام نشست‌و‌ برخاست و بلند کردن اجسام نيز نبايد کمرتان را بيش از حد خم کنيد و همچنين نبايد ساعت‌هاي طولاني دو زانو يا چهارزانو بنشينيد.

 

بنا به این گزارش:متخصصان معتقدند اگر مدت زمان طولانی برای نظافت روی پا ایستاده اید بهتر است یک چهارپایه کوچک زیر پایتان قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار پایتان را روی آن جا به جا کنید این کار به زانو هایتان کمک می کند، همچنین اگر برای شستن زمین دو زانو نشسته اید زیر زانو هایتان از یک بالش کوچک و نرم استفاده کنید همچنین اگر زیاد کار می کنید هر یک ربع ساعت استراحت کنید.

 

و اگر به شستن شیشه و یا دیوار اقدام می کنید به طور متناوب این کار را تکرار نکنید زیرا منجر به درد گرفتن و آسیب عضلات دست می شود. در حالت نشسته، بهتر است کلیه ظروف را روی یک میز بزرگ بچینید و در یک وضعیت درست روی صندلی بنشینید و بدون قوز کردن آنها را تميز کنید اگر هم قرار است ایستاده به شستشوی ظروف بپردازید، یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید و هرگز پاهایتان را جفت نکنید./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.