سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشویق سرمایه‌گذاری برای صنایع بالادستی فولاد در اولویت است

به گفته سرپرست ایمیدرو، تشویق سرمایه‌گذاران برای توسعه صنایع بالادستی فولاد در اولویت قرار دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي سازمان ايميدرو، وجیه‌اله جعفری که در سمپوزیوم فولاد 90 سخن می‌گفت، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در ستاد فولاد انجام شده به این نتیجه رسیدیم، شرایط برای توسعه بخش بالادستی فولاد، همچون اکتشاف و بهره‌برداری معادن مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته در بخش‌های پایین‌دستی همچون تولید فولاد خام و محصولات، تشویق‌ها متناسب با توسعه خواهد بود، اما به‌دلیل آنکه نیاز فعلی این صنعت تامین مواد اولیه است، بخش بالادستی در اولویت نخست قرار دارد.

جعفری همچنین در این‌باره اشاره به اصلاحیه جدید قانون معادن کرد و ادامه داد: خوشبختانه در این قانون به حوزه اکتشاف توجه زیادی شده است، به‌گونه‌ای که تسهیلاتی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد تا فضا برای توسعه اکتشاف مهیا شود.

به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس قانون جدید، شرایط برای حضور شرکت‌های توانمند و با صلاحیت فنی بالا در بخش اکتشاف بهتر شده است.

سرپرست ایمیدرو همچنین دستیابی به ظرفیت‌های تولید در بخش معدن و صنایع معدنی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این موضوع طی چند سال اخیر در دستور کار ستاد فولاد قرار داشته و امسال نیز امیدواریم میزان تولید در بخش فولاد خام و محصولات به ظرفیت اسمی نزدیکتر شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید فولاد خام 20 میلیون تن و محصولات 30 میلیون تن است، از همین رو انتظار می‌رود تا پایان سال، تولید در این بخش‌ها به ترتیب به 13 میلیون تن و 5/15 میلیون تن برسد.

جعفری همچنین افزود: در سال گذشته کل تولیدات بخش معدن به 290 میلیون تن رسیده بود که 10 درصد از این رقم مربوط به سنگ‌آهن است. علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، امسال کل تولیدات معدنی به بیش از 310 میلیون تن ارتقا یابد.

وی در عین حال، دستیابی به تولید 500 میلیون تن مواد معدنی را جزو اهداف اصلی برنامه پنجم در حوزه معدن اعلام کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ایده تشکیل مرکز تحقیقات فولاد را متناسب با نیازهای فعلی دانست و از فعالان این بخش خواست به موضوع تولید اقتصادی، نوآوری، بومی‌سازی، ارتقای کیفیت و در نهایت رسیدن به تولید صادرات‌محور توجه بیشتری داشته باشند.

جعفری به تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ما همواره می‌توانیم از این تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای ارتقای دانش فنی و بومی‌سازی استفاده کنیم. وی همچنین اعلام کرد: از انجمن آهن و فولاد دعوت می‌کنیم برای ارائه نظرات کارشناسانه در ستاد فولاد نیز حضور داشته باشند./عب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.