سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجسام ریز را از کودک خود دور کنید

کم توجهی والدین در دور کردن اجسام ریز از دسترس کودکان عواقب خطرناکی از جمله مرگ کودک را به همراه دارد.

دکتر علی الهانی ،جراح گوش و حلق و بینتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کودکان بیشتر دچار خفگی می شوند چراکه مجاری تنفسی و گوارشی کوچکی دارند و به خاطر عدم کامل شدن رفلکس های دهانه حنجره امکان دارد دهانه حنجره کاملاً بسته نشود و جسم وارد مجاری تنفسی شود.

وی در ادامه در خصوص خطرات به دهان بردن اجسام توسط کودکان گفت: اگر کودک چند ماهه باشد بسیار خطرناک است چراکه هنوز رفلکس های کودک شکل نگرفته و امکان دارد وارد ریه شود و خطر قطع تنفس و حتی مرگ را به دنبال دارد.

در کودکان 3 یا 4 سال که رفلکس قوی تری دارند از لحاظ انتقال آلودگی می تواند مریضی هایی را به دنبال داشته باشد تا کودکان 7 تا 8 ساله نیز این خطر وجود دارد که وسیله هایی مانند اسباب بازی، بادکنک و حتی خوراکی های بزرگتر از حد معمول را قورت دهند که منجر به مسدود شدن مجاری فوقانی گوارشی_تنفسی می شود و مشکل تنفسی برایشان ایجاد می کند.

این متخصص درباره فرو کردن اشیا در بینی توسط کودکان ادامه داد: در صورتی که شیئی در بینی کودک گیر کند عفونت سینوس ایجاد کرده و بوی خیلی بدی تولید می کند که به وسیله آندوسکوپی جسم را خارج کرده و با دارو درمانی مشکل را برطرف می کنند.

دکتر الهانی افزود: گاهی اوقات امکان دارد کودک جسمی را آسپیره کند و شیئی ریز مانند تخمه در ریه کودک می ماند و دچار تنفس های دائم صدا دار و عفونت های تنفسی مکرر می شود که در این صورت باید با دستگاه برونکوسکوپی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً خوردن اشیاء مشکل زیادی ایجاد نمی کند چراکه در هر صورت دفع می شود مگر اینکه جسم بزرگی مانند سکه باشد که به یکباره کودک آن را قورت دهد که در این صورت علائم شدیدی ایجاد می کند که باید سریعاً به پزشک مراجعه شود./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.