سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علي مطهري: رد صلاحيتم تنور انتخابات را گرم كرد

نماينده صداي ملت گفت: رد صلاحيت من باعث گرم شدن تنور انتخابات شد. چرا كه ابتدا رد صلاحيت شدم و سپس از ليست اصولگرايان حذف شده و به راه انداختن جبهه صداي ملت نيز باعث رقابتي شدن انتخابات شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران علي مطهري در نشست خبري در دانشگاه اميركبير در تبيين جايگاه مجلس و رابطه آن با دموكراسي گفت: مجلس يكي از لوازم دموكراسي است كه عقل جمعي بشر و تلاش متفكران علوم اجتماعي و پژوهشگران اجتماعي به آنجا رسيد كه بايد نمادي براي جلوگيري از سركشي دولت‌ها به وجود بيايد.

 

وي با بيان طبيعت فسادآور بودن قدرت گفت: قدرت فساد آور است مگر در شخص معصوم بنابراين نظارت بايد بر قدرت وجود داشته باشد.

 

وي با بيان محقق نشدن دموكراسي غربي گفت:‌ رسانه و پول افكار عمومي را مي‌سازد و كمتر اتفاق مي افتد كه مردم انتخاب واقعي خودشان را داشته باشند در واقع ناخودآگاه رسانه،‌پول و سرمايه افكار عمومي مردم را به سمت يك فرد و گروه و حزب سياسي سوق مي‌دهد و آيا اساسا دموكراسي مطلق امري پسنديده است يا خير؟

 

مطهري در تبيين دموكراسي مطلق كه تنها به خواست مردم توجه مي‌كند گفت: دموكراسي مطلق سرنوشت جامعه را به ميل مردم مشخص مي‌كند وطبيعي است كه چنين دموكراسي نمي‌تواند مورد قبول افرادي قرار گيرد كه به يك مكتب و يا ايدئولوژي معتقد باشند. اين امر باعث بوجود آمدن تضادهايي ميان مكتب و افكار مردم خواهد شد و در واقع نمي توانيم دموكراسي مطلق را بپذيريم چرا كه لازمه آن تنها خواست مردم است.

 

وي در ادامه گفت: ما دموكراسي مقيد را قبول داريم به اين معني است كه راه و هدف، بوسيله مكتب مشخص شده است و مردم حاكم براساس موازين آن راه مشخص مي‌كند كه سرنوشت خود را چگونه تعيين كند. فرق اساسي دموكراسي غربي و دموكراسي مقيد آن است كه در دموكراسي مقيد تنها به خواست مردم توجه نمي‌شود.

 

مطهري با بيان اينكه حاكميت و مشروعيت از سوي خداست گفت: طبيعي است كه حاكميت ابتدا از خدا و بعد به رسول و جانشينان او تعلق داشته باشد اما براساس ضرورت اسلام در شرايط غيبت اين حاكميت به فقهاي جامع‌الشرايط داده مي‌شود كه در واقع مشروعيت نظام و مردم‌سالاري ديني از سوي خدا تعيين مي‌شود اما با مقبوليت مردم روبرو مي‌شود.

 

نماينده صداي ملت در تبيين شركت در انتخابات مجلس شوراي نهم گفت: مردم به عنوان وظيفه و تكليف شرعي خود در انتخابات شركت مي‌كنند و پايبندي آنان به اركان انقلاب از ابتدا وجود داشته است.

 

* طرح نظارت بر نمايندگان، نماينده را محدود مي كرد

 

علي مطهري در رابطه با طرح نظارت بر نمايندگان اين طرح را باعث محدود كردن آزادي و حريت نماينده دانست و گفت: من نيازي به اين طرح نمي بينم و از جمله دلايلي كه با اين طرح مخالفت داشتم، محدود شدن نماينده و زير سوال رفتن مصونيت وي درباره اظهار نظر در مورد مسائل كشور است.

 

وي با بيان اينكه در اين طرح تبصره اي وجود داشت كه در آن نظر نماينده را خلاف امنيت كشور تشخيص مي داد، بايد نماينده به مراجع قانوني اعلام و به دادگاه احضار مي شد و از اين رو ما با اين طرح مخالفت داشتيم؛ چراكه استقلال نماينده مورد خدشه وارد مي شد.

 

كانديداي صداي ملت با اشاره به نظرات معترضين به نتايج انتخابات گفت: هميشه اعتراض به نتيجه انتخابات 88 و برخورد با معترضين به نتيجه انتخابات وجود دارد كه بايد به آنان جواب منطقي داد.


وي با اشاره به ضعف مديريتي گفت: اگر نظارت در انتصاب مديران به درستي رعايت شود ما با پديده هايي چون اختلاس 3 هزار ميلياردي روبرو نخواهيم بود و بايد شايسته سالاري در جامعه رخ دهد تا شاهد مشكلاتي اين چنيني نباشيم.

 

اين كانديداي مجلس با انتقاد از عملكرد ضعيف مديريتي دولت، گفت: اگر عملكرد دولت به درستي انجام مي شد، ما شاهد نوسان بازار سكه و ارز نبوديم در حاليكه ارز زيادي در بازار داشيم اما در انتقال ارز دچار مشكل شديم.


مطهري در ادامه افزود: هر چند ابهاماتي در رابطه با اقدام دولت نيز وجود دارد كه دولت براي جبران كسري بودجه خود دست به چنين عملي زد و بالا بردن نرخ سود بانكي را به تاخير انداخت چرا كه مي توانست اين بحران را زودتر حل كند.


* استيضاح مرحوم كردان عملكرد مثبت مجلس هشتم


كانديداي جبهه صداي ملت استيضاح مرحوم كردان را عملكرد مثبت مجلس دانست وافزود: سوال از رئيس جمهور در 18 اسفند امر بزرگي است كه در اين سي سال رخ نداده است و علاوه بر نشان دادن اقتدار مجلس اثر باز دارندگي نيز دارد.


وي در ادامه گفت: دراستيضاح وزير اقتصاد نمايندگان از عملكرد وزير اقتصاد راضي بودند ثانيا عذر خواهي ايشان راي بسياري را تغيير داد هر چند كه دخالت آقاي لاريجاني نيز بي تاثير نبود.


* اگر رد صلاحيت مي شدم نيز باز در انتخابات شركت مي كردم


علي مطهري با بيان اينكه با نظام مشكلي ندارد گفت: اگر رد صلاحيت مي شدم باز هم در انتخابات شركت مي كردم و هم ديگران را به شركت در انتخابات ترغيب مي كردم چرا كه اين وظيفه ملي ماست.


وي در ادامه افزود: رد صلاحيت من باعث گرم شدن تنور انتخابات شد چرا كه ابتدا رد صلاحيت شدم و سپس از ليست اصولگرايان حذف شدم و به راه انداختن جبهه صداي ملت نيز باعث رقابتي شدن انتخابات شد.


* دانشجو نبايد بازيچه دست سياسيون شود


علي مطهري با انتقاد از عملكرد دانشجويان در تسخير سفارت انگليس گفت: دانشجو نبايد بازيچه عوامل ديگر شود و عملكرد افراطي دانشجويان كه به واسطه برخي جريان ها هدايت مي شد باعث شد به جاي آنكه سفير انگليس با حقارت از كشور خارج كنيم برعكس از او عذرخواهي كرديم.


وي با اشاره به قضاياي 18 تير گفت: در آن سال نيز دانشجويان در اعتراض به تعطيلي روزنامه سلام اعتراض كردند و بعد از آن قضاياي 18 تير رخ داد.


* هيچ گاه از جنبش سبز حمايت مطلق نكردم


اين نماينده با رد كردن حمايت مطلق خود از جنبش سبز گفت: هيچ گاه از جنبش سبز حمايت مطلق نكرده ام اما معتقدم از مظلوم بايددفاع كرد حتي اگر از جنبش سبز باشد و اين دفاع از حقوق مردم منافاتي با مباني نظام و ولايت فقيه ندارد و ما بايد به اعتراض كنندگان نتيجه انتخابات 88 جواب منطقي دهيم.


* يك رفتگر هم حق سوال از رهبر را دارد


علي مطهري با بيان آنكه انتقاد از ولي فقيه حق همه است گفت: امثال پناهيان هيچ گاه جاي سوالي براي رئيس جمهور قائل نمي شوند اما حتي يك رفتگر نيز حق سوال از رهبر را داراست.


وي در ادامه گفت: من ولي فقيه را قبول دارم اما ابهاماتي نيز دارم كه دوست دارم درباره موضع گيري ايشان پس از انتخابات 88 از ايشان سوالاتي را بپرسم و اين منافاتي با التزام من به ولي فقيه ندارد مانند سربازي كه مطيع امر فرمانده خويش است اما گاهي با فرمان او موافق نيست.


* آزادي نبايد قرباني امنيت شود


وي با اشاره به اشكالي كه در نظام وجود دارد گفت: برخي گمان مي كنند نظام جمهوري اسلامي نظام متزلزلي است و از انتقاد هراسان مي شوند؛ اما بايد بدانيم كه آزادي نبايد قرباني امنيت شود و افراد حق انتخاب دارند./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.