سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد پیشکسوت داروسازی:

کارخانجات ما تبلیغی در خصوص داروهای تولیدی خود ندارند

بیش از 95 درصد داروهای تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار بوده و از نظر مطابقت با استانداردهای موجود امتحان شده اند.

دکتر عباس شفیعی، داروساز با بیان اینکه ما قیمت دارو را پائین نگه داشته ایم تا بیماران توانایی خرید را داشته باشند به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: این امر موجب شده تا این باور غلط در اذهان مردم ایجاد شود که داروهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و چون بابت داروهای خارجی باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند حتماً از کیفیت بهتری نسبت به داروهای ایرانی برخوردار هستند.
وی افزود: کارخانجات ما تبلیغی در خصوص داروهای تولیدی خود ندارند و این در حالی است که 80 درصد دارو تبلیغات است و شرکت های خارجی در اثر تبلیغ زیاد موفق شدند تا این باور را در مردم ایجاد کنند که داروهای تولیدی آن ها از کیفیت بهتری برخوردار است.
دکتر شفیعی هم چنین در خصوص توانایی ایران در زمینه تولید دارو اظهار داشت: ما 5 درصد وادرات دارو داریم که دسترسی به ماده اولیه آن داروها سخت بوده و یا مصرف کمی دارند بنابراین تولید آن به دلیل قیمت بالا برای کارخانجات داخلی به صرفه نبوده و برای تولید برخی از آنها نیز تکنولوژی لازم را نداریم و مجبور به وارد کردن هستیم.
وی تصریح کرد: اما 95 درصد دیگر را خودمان تولید می کنیم که در مجموع می توان گفت توانایی تولید در ایران مناسب است.

** نیروهای انسانی دارو سازی ایران بسیار کارآمد هستند.

در ادامه دکتر شفیعی استاد پیشکسوت دارو سازی با اشاره به اینکه داروسازان در داوخانه ها، صنعت و بخش های مدیریتی مشغول به فعالیت هستند بیان داشت: دارو سازانی که در داروخانه فعالیت می کنند در واقع در چرخه درمان هستند یعنی وظیفه آن خدمت به بیماران و بررسی نسخ و توضیح آن به بیمار است و ارائه مشاوره دارویی یکی از وظایف آنهاست که باید آنها به خوبی انجام دهند تا خللی در روند بیماران ایجاد نشود.

وی افزود: آن دسته از داروسازانی که در عرصه های صنعتی و مدیریتی مشغول فعالیت هستند باید به تولید داروهای با کیفیت و قیمت مناسب برای بیماران بپردازند و برای داروسازی کشور نیز برنامه ریزی های اصولی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه اگر درهای وادرات دارو را باز کنیم، صنعت دارو سازی نابود می شود اذعان داشت: همان طور که در هر صنعتی با ورود کالای خارجی، تولید داخلی رو به ورشکستگی می رود، در صنعت دارو سازی نیز وضعیت به همین منوال است و اگر وادرات را کنترل نکنیم صنعت دارو سازی نابود می شود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حتی در قسمت هایی که توانایی تولید را داریم وادرات صورت می گیرد در حالی که تنها پنج درصد در تولید مشکل داریم بنابراین با عدم کنترل صحیح، به صنعنت دارو سازی کشور ضربه می زنیم./عط
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.