سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فشار آمريکا بر هند براي قطع تجارت با ايران

پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي به قلم ديپال جاياسکرا نوشت:هند هم اکنون به شدت تحت فشار است تا از تحريم هاي آمريکا و اتحاديه اروپا بر ضد ايران پيروي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ فشار واشنگتن بر ضد تهران، بحراني با ابعاد راهبردي در دهلي نو به وجود آورده است.
ايران يکي از مهم ترين تامين کنندگان نفت هند است و 12 درصد کل نفت وارداتي اين کشور را تامين مي کند.


اين واردات تحت تاثير تحريم هاي تازه آمريکا و اتحاديه اروپا قرار گرفته که بخشي از تلاش هاي شديدي است که هدف نهايي آنها، مداخله نظامي در ايران است.


تحريم هايي که سي و يکم ماه دسامبر مورد موافقت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا قرار گرفت، هر موسسه مالي را که با بانک مرکزي ايران داد و ستد کند، مجازات مي کند و بدين ترتيب، پرداخت هاي نفتي هند به ايران دشوارتر خواهد شد.


"ويکتوريا نولاند" سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد اين کشور در حال گفتگو با هند، پاکستان، روسيه و چين در خصوص «انجام آن چه آنها مي توانند براي تشديد تحريم ها به ويژه قطع واردات نفت خام خود از ايران انجام دهند» است.
هند که به شدت براي توسعه روابط خود با آمريکا تلاش مي کند، همچنين به دنبال راهي براي حفظ واردات نفت ايران است.


هند موفق شده است به توافقي با ايران دست يابد که براساس آن، 45 درصد پول نفت اين کشور را به روپيه پرداخت خواهد کرد و در نتيجه، تحريم ها را دور خواهد زد.هند همچنين در حال مذاکره با ايران براي پرداخت بخشي از پول نفت به شکل صادرات به اين کشور است.هند تحت اقدامات تحريک آميز به رهبري آمريکا از جمله تحريم ها، در واقع در حال سوءاستفاده از انزواي ايران به منظور دستيابي به توافقي با مفاد مناسب تر براي خود است.


رانجان ماتاي معاون وزير امور خارجه هند ماه گذشته در جريان ديدار از آمريکا، اعلام کرد روابط کشورش با ايران «در تضاد با روابطي که ما با دوستان خود در غرب آسيا يا با آمريکا و اروپا داريم»، نيست.اظهارات ماتاي که در مرکز مطالعات بين المللي و راهبردي بيان شد، نشان دهنده تلاش هاي هند براي حفظ توازن در مشارکت راهبردي اين کشور با آمريکا و در روابط با ايران است.



هدف از اين اظهارات، ابراز نگراني ايران در خصوص راي هند به قطعنامه سوريه به نحوي ديپلماتيک و ملايم، در عين درخواست از دهلي نو براي خودداري از اقدامي مشابه بر ضد تهران است. لاليت مانسينگ سفير سابق هند در آمريکا در اظهاراتي که نشان دهنده تلاش هاي از روي استيصال هند براي اجتناب از لطمه خوردن واردات نفت از ايران يا روابط راهبردي آن کشور با آمريکا است، اعلام کرد: «ما به سختي براي آمريکا توضيح داده ايم که ما اينجا مشکل خاصي داريم.


پراناب موخرجي وزير دارايي هند اوايل ماه ژانويه در جريان ديدار از شيکاگو، اعلام کرد: امکان پذير نيست که هند بتواند تصميمي براي کاهش چشمگير واردات خود از ايران بگيرد زيرا ايران در بين کشورهايي که بتوانند نياز اقتصادهاي نوظهور را براورده کنند، کشور مهمي به حساب مي آيد.


توافق همکاري هسته اي غيرنظامي بين آمريکا و هند که سال 2008 امضا و از سوي دو طرف به عنوان اقدامي مهم در مشارکت راهبردي فزاينده اين دو کشور قلمداد شد، دهلي نو را ملزم مي کند از واشنگتن در برابر تهران حمايت کند.


گفتني است، هند 45 درصد نفت مورد نياز خود را از منطقه خليج فارس از جمله ايران وارد مي کند./ا



 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.