سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نانو کامپوزیت اکسیدهای فلزی جهت غیر فعال سازی باکتری E.Coli سنتز شد

پژوهشگران دانشگاه اصفهان موفق به سنتز فیلم های لایه نازک CnO2-ZnO شدند که عملکرد غیر باکتریایی داشته و باکتری های E.Coli و استافیلوکک را غیر فعال می سازد.

نسرین طالبیان، پژوهشگر و دکترای شیمی معدنی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برای سنتز نانو کامپوزیت ها به روش سل-ژل از مواد ارزان قیمت استفاده و فیلم های لایه نازک CnO2-ZnO توسط تکنیک های XRD طیف سنجی فرابنفش و SEM شناسایی شدند.

وی ادامه داد: برای آزمایش کاتالیست ها تأثیر غیر فعال سازی آنها بر باکتری های استاندارد سنجیده می شود و در این پروژه باکتری های کولای و استافیلوکک مورد استفاده قرار گرفتند.

این پژوهشگر تصریح کرد: کاتالیست های ساخته شده به راحتی و بدون نیاز به دستگاه خاصی سنتز شده و قابلیت بازیابی و استفاده مجدد تا 5 بار را داراست.

طالبیان با بیان اینکه کاتالیست هایی که قبلاً وجود داشت فقط تحت تابش نور آغاز به فعالیت می کرد گفت: کاتالیست تهیه شده هیچ نیازی به منبع تابش نداشته و تحت تاریکی هم واکنش نشان خواهد داد.

وی یادآور شد: این نانو کامپوزیت ها در تصفیه پاپ های صنعتی که آکنده از آلودگی های میکروبی و شیمیایی هستند مورد استفاده فرار می گیرد.

این پژوهشگر افزود: نانو کامپوزیت های اکسیدهای فلزی قابلیت خود تمیز شوندگی داشته و می توانند محیط آلوده اتاق عمل را نیز استریل نمایند.

وی خاطرنشان کرد: نانو کامپوزیت های ساخته شده برروی نمونه های استاندارد بانک میکروبی و فرم های بیمارستانی باکتری ها مورد آزمایش قرار گرفته و در غیر فعال سازی هر دو مورد موفق عمل کرده است./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.