سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بدنبال پيامدهاي تحريم نفتي ايران عليه انگليس و فرانسه؛

افزايش قيمت بنزين موضوع داغ سخنراني اوباما در اين روزها است

تحريم نفتي ايران عليه انگليس و فرانسه و پيامدهاي آن بر افزايش قيمت بنزين در اروپا و آمريکا باعث شد تا موضوع اصلي سخنراني رئيس جمهور آمريکا در اين روزها به افزايش قيمت بنزين اختصاص يابد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ باراک اوباما ديشب در نطقي تلويزيوني باز هم مثل چند روز گذشته درباره موضوع انرژي در آمريکا صحبت کرد.

وي گفت: من در نطق ساليانه خود به سه عرصه اي اشاره کرده بودم که بايد روي آنها تمرکز کنيم. ما مي خواهيم اقتصادي را بسازيم که پايدار است، در آن ساخت و ساز جديد وجود دارد، مهارت ها و آموزش هاي جديد به کارگران آمريکايي آموزش داده مي شود و از منابع جديدي براي توليد انرژي در داخل آمريکا استفاده مي شود. اين روزها تلنگر دردآوري را در اقتصاد آمريکا تجربه مي کنيم که به ما مي گويد چرا توليد منابع جديد انرژي براي آينده آمريکا اهميت بسيار زيادي دارد؟  قيمت بنزين همانند سال گذشته بازهم سير افزايشي را شروع کرده است.تنها تفاوت اين است که افزايش قيمت بنزين در امسال زودتر از سال گذشته آغاز شده است. افزايش قيمت بنزين به همه آسيب مي رساند. اين آسيب به همه مي رسد چه کساني که مالک خودرو هستند و چه کساني که يک شرکت يا فعاليت تجاري براي خود دارند. افزايش قيمت بنزين باعث تحميل هزينه ي بيشتر به درآمد خانوادههاي آمريکايي مي شود.

رئيس جمهورآمريکا ادامه داد: برخي افراد چاره اي جز طي کردن مسيري طولاني با خودرو براي رسيدن به محل کارشان ندارند. قيمت بالاي بنزين همانند ماليات است که باعث کاهش حقوق و درآمد اين دسته از افراد مي شود. برخي سياستمداران هميشه به موضوع افزايش قيمت بنزين به ديد يک فرصت مي نگرند. از آنجا که امسال سالي انتخاباتي در آمريکا است برخي سياستمداران به طرح خود براي عرضه بنزين دو دلاري اشاره مي کنند. طرحي که اين سياستمداران دارند سه مرحله اي است مرحله نخست آن حفاري است، مرحله دوم آن هم حفاري است و مرحله سوم آن هم ادامه ي حفاري است! ما هر سال وقتي بنزين گران مي شود حرفهاي تکراري را مي شنويم. ما اکنون 30 سال است که اين حرف هاي تکراري را شنيده ايم. مردم آمريکا احمق نيستند! شما مي دانيد آنچه که اين سياستمداران (رقيب) مي گويند طرح ناميده نمي شود، به خصوص وقتي که ما هم اکنون مشغول حفاري هستيم.آنچه که اين سياستمداران مي گويند يک شعار است نه راهبردي که باعث حل چالش هاي آمريکا در بخش انرژي شود. آنچه اين سياستمداران مي گويند راهبردي براي پيروز شدن در انتخابات است. شما مردم آمريکا مي دانيد که اين مشکل راه حل سريع ندارد و همچنين مي دانيد که حفاري براي اکتشاف نفت باعث کاهش قيمت بنزين نخواهد شد.

باراک اوباما ادامه داد: اگر ما مي خواهيم کنترل انرژي مورد نياز خود را در آينده بر عهده بگيريم و مانع از افزايش قيمت بنزين در آينده شويم بايد منابع انرژي در آمريکا را متنوع کنيم و از نفت، گاز، انرژي هاي بادي، خورشيدي و هسته اي و سوخت هاي زيستي و ديگر سوخت ها استفاده کنيم. ما بايد همچنان فناوري هايي را توليد کنيم که به ما اجازه مي دهند مصرف سوخت خودروها را کاهش دهيم و مصارف انرژي در خانه ها و کارخانه ها را با استفاده از اين فناوري هاي جديد کاهش دهيم. آنچه که ما دنبال مي کنيم اين راهبرد است. تنها راه حل واقعي براي اين چالش دنبال کردن اين راهبرد است. ما به طورقطع نيازمند توليد امن و مسئولانه نفت در آمريکا هستيم.

وي در اينجا به تمجيد و تعريف از دولت خود پرداخت و گفت: به همين علت است که در دولت من، امروز  آمريکا بيشتر از هر زمان ديگري در هشت سال گذشته  نفت توليد مي کند. در سال 2010، وابستگي ما به نفت خارجي کمتر از 50 درصد شد که اين رقم براي نخستين بار در بيش از يک دهه گذشته محقق شد.درحاليکه راه حل کوتاه مدت براي قيمت بنزين وجود ندارد اما من به مسئولان دولت خود دستور داده ام تا بررسي کنند چگونه مي توان در ماههاي آينده از روش هاي مختلف مانع از افزايش قيمت بنزين شد و به مصرف کنندگان کمک کرد .  در بلند مدت بايد اقدامات بيشتري کرد . ما بايد گزينه هايي را در آينده انتخاب کنيم . براي مثال هم اکنون ساليانه چهار ميليارد دلار از مالياتي که مردم آمريکا مي پردازند صرف پرداخت يارانه به  صنعت نفت مي شود. چهار ميليارد دلار! تصور کنيد که اين رقم چقدر زياد است! شايد هم اکنون افرادي هستند که از داخل خودروهايشان به صحبتهاي من گوش مي کنند يا اينکه وارد يک پمپ بنزين شده اند تا بنزين بزنند. شما که اکنون در پمپ بنزين هستيد و مشاهده مي کنيد قيمت بنزين افزايش يافته است بايد بدانيد سود شرکت هاي نفتي تا کنون اين حد زياد نبود اما کنگره ي آمريکا هنوز به اين شرکت ها چهار ميليارد دلار از پول شما مردم آمريکا را مي دهد!  اين اقدام مشمئز کننده است و بايد جلوي آن را گرفت.  يک قرن پرداخت يارانه به شرکت هاي نفتي به اندازه ي کافي زياد است اکنون زمان قطع کردن يارانه به صنعتي است که تاکنون اين قدر سوددهي نداشته است. اکنون زمان استفاده از اين پول براي کاهش کسري بودجه و سرمايه گذاري روي انرژي پاک است که افق روشني پيش روي آن قرار دارد.  به علت سرمايه گذاريهايي که تاکنون در بخش انرژي پاک از جمله باد و انرژي خورشيدي کرده ايم استفاده ازاين انرژي ها تقريبا دو برابر شده است. هزاران آمريکايي به علت سرمايه گذاري روي انرژي پاک اکنون صاحب شغل هستند. به علت اعمال کردن مقررات سختگيرانه براي کاهش مصرف سوخت در آمريکا اکنون مصرف سوخت خودروها در آمريکا کاهش يافته است و تا اواسط دهه آينده، خودروها در آمريکا به طور متوسط به ازاي مصرف يک گالن بنزين( تقريبا معادل چهار ليتر ) 55 مايل( 88 کيلومتر ) مسافت طي خواهند کرد.اين مسئله در بلند مدت باعث خواهد شد که يک خانواده ي معمولي در آمريکا در بلند مدت بتواند بيش از هشت هزار دلار از محل کاهش مصرف سوخت صرفه جويي کند. اکنون کنگره بايد با تمديد بخشودگي مالياتي در بخش انرژي پاک که باعث اشتغالزايي بيشتر و کاهش وابستگي به نفت خارجي مي شود بر سرعت حرکت در اين مسير بيافزايد. براي کاهش قيمت بنزين در کوتاه مدت راه حل جادويي وجود ندارد يک شبه نمي توان وابستگي به نفت خارجي را کاهش داد اما کاري که ما مي توانيم انجام دهيم اين است که اولويت هاي خود را مشخص کنيم و تلاش پايداري براي حل اين مشکل بکنيم. اين تعهدي است که ما اکنون به آن نياز داريم. ما با کمک شما مي توانيم چنين تعهدي بدهيم./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.