سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

10 اقتباس سينمايي برتر از پرفروشترين كتابهاي 25 سال گذشته

هرچند بسياري از فيلمسازان آماتور با اقتباس سينمايي از آثار كلاسيك ادبي، آنها را به نابودي مي كشانند، ولي دقت بالا در ساخت فيلم هايي برگرفته از كتاب هاي كلاسيك و معروف مي تواند به ارزش فيلم و حتي كتاب بيفزايد.


در اينجا به 10 اقتباس سينمايي از كتاب هاي معروف كلاسيك، تخيلي و درام كه علاوه بر ارزش كتاب موفق شده اند در 25 سال گذشته نام خود در فيلم هاي مطرح ثبت كنند، مي پردازيم:

1. "فهرست شيندلر":
"فهرست شيندلر" كتابي به قلم "توماس كينلي" است كه "استيون اسپيلبرگ" آن را به فيلم بازگرداند. اين فيلم داستاني خيالي درباره هولوكاست بوده و 7 جايزه اسكار، از جمله بهترين فيلم و كارگرداني را بدست آورد. فروش فيلم آن به 321 ميليون دلار در سراسر جهان رسيد.


2. "پارک ژوراسيك":
در سال 1994 "استيون اسپيلبرگ" كتاب علمي تخيلي "پارك ژوراسيك" نوشته "مايكل كريچتون" را روي پرده سينماها برد. اين فيلم انقلابي در عرصه جلوه هاي ويژه تصويري بود و 914 ميليون دلار در سراسر جهان فروش كرد. فروش موفق آن منجر ساخت قسمت هاي دوم  و سوم شد. گفته مي شود قسمت چهارم اين فيلم نيز در شرف توليد است.


3. "آليس در سرزمين عجايب":
"تيم برتون" كارگردان معروف در سال 2010 اثر ادبي تخيلي نويسنده مورد علاقه اش "لوييس كارول" را با بازي شگفت انگيز" جاني دپ" ساخت و اكران كرد. "آليس در سرزمين عجايب" نسخه اكشن زنده اين كتاب بود كه با فروش بيش از يك ميليارد دلار در جهان، موفقيتي بزرگ براي كمپاني ديزني به همراه آورد.


4. فارست گامپ":
      "رابرت زمكيس" در سال 1994 با اقتباس از كتاب "فارست گامپ" نوشته "وينستون گروم" فيلم آن را ساخت اين كتاب درباره موفقيت مردي به نام "فارست گامپ" است كه با معلوليت جسمي مواجه بود. درخشش "تام هنكس" در نقش اصلي موجب شد فيلم 6 جايزه آكادمي را بدست آورد و فروش 677 ميليون دلاري را براي استوديوي پارامونت رقم بزند.

5. "ياري":
"ياري" عنوان كتابي نوشته "كاترين استاكت" است كه در سال 2009 به چاپ رسيد. "تات تيلور" دوست دوران كودكي "استاكت" با دعوت از "ديولا ديويس" و "اوكتاويا اسپنسر" اين كتاب را روي پرده سينماها برد. فيلم به دليل وقوع طوفان در آمريكا بيشتر از 173ميليون دلار فروش نكرد با اين حال ارزش هاي آن در جشنواره هاي مختلف شناسايي شد.


6.  "ارباب حلقه ها":
"ارباب حلقه ها" فيلمي برگرفته از كتاب فانتزي نوشته "جي آر تاكين" است. فيلم آن در سال 2003 ساخته شده و با كسب 11جايزه اسكار به ركورد فيلم هاي "تايتانيك" و "بنهور" دست يافت. پس از آن دو قسمت ديگر از اين فيلم ساخته شد. سه قسمت "ارباب حلقه ها" فروشي بالغ بر 2ميليارد و 900 ميليون دلار داشته است.


7. "بيمار انگليسي":
"بيمار انگليسي" عنوان كتابي نوشته "ميشل آنداتيه" است كه در سال 1996 به چاپ رسيد. "آنتوني مينگلا" با اقتباس از كتاب، فيلم آن را با هنرنمايي "رالف فينس" و "جوليت بينوشه" ساخت. فيلم 9 جايزه اسكار كسب كرد و بيش از 231 ميليون دلار فروش كرد.


8. "نيمه تاريک":
"نيمه تاريك" درامي ورزشي برگرفته از زندگي "مايكل اوهر" است كه "مايكل لوئيس" آن را نوشته است. "جان لي هنكاك" با اقتباس از اين كتاب زندگي مردي نااميد قبل از تبديل شدن به يك ستاره فوتبال را روي پرده برد. اين فيلم بيش از 309 ميليون دلار فروش كرد.


9. "گرگ و ميش":
"گرگ و ميش" عنوان درامي رمانتيك و خون آشام است كه "استفاني مير" آن را نوشته است. اقتباس سينمايي آن با حضور سه بازيگر اصلي "كريستين استوارت"، "رابرت پتينسون" و "تايلور لانتر" موجب ادامه توليد سينمايي آن تا قسمت پنجم شده است.


10. "هري پاتر":
"هري پاتر" مجموعه كتابي اكشن و تخيلي است كه "جي كي رولينگ" آن را نوشت. اقتباس سينمايي از آن در 8 قسمت صورت گرفت كه فروش بالا بالغ بر 7ميليارد و 700ميليون دلار به همراه داشت كتابهاي "رولينگ" يكي از پرفروش ترين كتاب هاي تخيلي نيز محسوب شده و او را به يكي از نويسندگان ثروتمند انگليسي تبديل كرده است./ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.