سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسي نامزدهاي رياست فدراسيون فوتبال

نقدي بر 4 سال رياست كفاشيان

در حالي كه چند روز بيش ‌تر به انتخابات رياست فدراسيون فوتبال كشورمان باقي نمانده است مرور كردن آنچه در 4 سال گذشته رخ داد خالي از لطف نيست ، روزهايي كه به عقيده بسياري از اهالي فوتبال به طور تصادفي پذيراي كفاشيان شد و چهار سالي كه با رياست وي فراز و نشيب‌هاي زيادي را بخود ديدحال نگاه همين اهالي فوتبال به انتخاباتي است كه قرار است از دل آن يك گزينه براي تصاحب صندلي رياست بر راس امور فدراسيون قرار گيرد و بايد ديد كدام كانديد موفق مي‌شود اعتقاد راي دهندگان را بخود جلب كند.


به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، انتخابات فدراسيون فوتبال در دوره گذشته با سه كانديد در ميان اهالي فوتبال آغاز شد و در ابتدا سخن از حضور علي كفاشيان دبير كل كميته ملي المپيك، شاهرخ شهنازي رئيس فدراسيوان پينگ پنگ و محمد علي آبادي آغاز شد چندي بعد تعداد كانديداها به دو گزينه اول محدود شد بسياري از افراد اعتقاد داشتند كه انتخابات رياست فدراسيون در انتها به يك گزينه ختم مي‌شود و به وقوع پيوستن اين اعتقاد دو حالت داشت يا مي‌بايست كفاشيان به نفع شهنازي كنار مي‌رفت و يا برعكس اين حالت اتفاق مي‌افتاد.
سرانجام در صبح روز برگزاري انتخابات، شهنازي از كانديدا توري كناره گيري كرد و در محل برگزاري انتخابات حاضر نشد تا كفاشيان تنها گزينه كانديد براي رياست فدراسيون باشد و با قيام اعضا انتخاب و بر روي صندلي رياست بنشيند.


*هفته نخست رياست فدراسيون
كفاشيان در هفته نخست رياست خود جلسه‌اي را با چند نفر از سرمربيان تيم‌هاي ليگ برتري و تعدادي از پيشكسوتان فوتبال برگزار كرد.
هدف از برگزاري اين جلسه گردآوري نظرات بزرگان فوتبال در خصوص انتخاب سرمربي تيم ملي فوتبال بود و حاشيه آن نيز بحث در خصوص مقايسه سرمربي داخلي و خارجي بود.
كفاشيان با برگزاري اين جلسه آن هم در هفته نخست رياستش نشان داد كه تا چه حد به آينده فوتبال كشورمان چشم دوخته است اگر چه قدم‌هاي بعدي او چندان محكم نبود و وي حتي برخلاف نظر كلي اعضاي جلسه مذكور مبني بر بهتر بودن مربي داخلي، با چند گزينه خارجي مذاكره كرد.
سرانجام از بين گزينه‌هاي متفاوتي كه كفاشيان بر سر هدايت تيم ملي با آنها مذاكره كرده بود خاوير كلمنته به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شد و وي در سيزدهم بهمن سال 86 به تهران آمد، مذاكرات نهايي ادامه داشت تا اينكه كلمنته قرار داد رسمي با فدراسيون امضا نكرد و مسئله پروازي بودن وي مطرح شد و فدراسيون با وي به توافق نرسيد.
پس از منتفي شدن قرار داد كلمنته با فدراسيون فوتبال، آقاي رئيس تصميم گرفت تا به توصيه حضار آن جلسه ابتدايي عمل كند و از بين گزينه‌هاي داخلي فردي را براي هدايت تيم ملي انتخاب كند.
مايلي كهن ،‌قلعه نوعي، جلالي و قطبي افرادي بودند كه در ليست 4 نفره مربيان داخلي كفاشيان ديده مي‌شدند.
حدس و گمان‌ها در خصوص سرمربي جديد ادامه داشت تا اينكه در 12 اسفند 1386 علي دايي به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان انتخاب شد.
آقاي گل جهان كه چند روز پيش عنوان كرده بود كه هر كس لابي‌قوي‌تري داشته باشد به سرمربي‌گري مي‌رسد خودش صاحب بزرگترين مقام تيم ملي شد.
*ناكامي در فوتسال و موفقيت در فوتبال نوجوانان
در 23 مهر سال 1387 تيم ملي فوتسال كشورمان عليرغم توانايي و شايستگي‌ بالايش با شكست مقابل تيم فوتسال ايتاليا از جام جهاني فوتسال حذف شد و نتوانست به مرحله نيمه نهايي اين مسابقات راه پيدا كند.
چند روز بعد تيم ملي فوتبال نوجوانان كشورمان توانست قهرمان آسيا شود اين نخستين باري بود كه فوتبال كشورمان در رده نوجوانان به مقام اول مي‌رسيد.
ايران توانست در فينال تيم كره‌جنوبي را شكست دهد و با كسب قهرماني آسيا به رقابت‌هاي جهاني راه پيدا كند.
*تك شغله شدن آقاي رئيس
انتقادهاي زيادي به دو شغله بودن كفاشيان وارده بود ولي سرانجام در 8 آبان 1387، با انتخابات كميته ملي المپيك ،‌پست رياست اين كميته از عهده كفاشيان خارج شد تا وي نيز به جمع تك شغله‌ها بپيوندد و انتظار اهالي فوتبال نيز بالاتر رود تا همه منتظر باشند و ببينند تمركز بيشتر وي به فوتبال چه نويدي براي اين ورزش كشور خواهد داشت.
*اخراج آقاي گل جهان از هدايت تيم ملي
8 فروردين 1388 روز تلخي در فوتبال كشورمان بود، در اين روز تيم ملي فوتبال كشورمان در ورزشگاه آزادي و در حضور تماشاگران بازي حساسش را به عربستان واگذار كرد تا يك روز بعد علي دايي از سرمربي‌گري تيم ملي فوتبال ايران بركنار شود.
هنوز چند روز از بركناري دايي نگذشته بود كه مايلي‌كهن براي سرمربي‌گري تيم ملي انتخاب شد ولي وي پس از حدود 2 هفته از اين مقام استعفا داد تا كفاشيان گزينه بعدي يعني افشين قطبي را براي هدايت تيم ملي انتخاب كند 12 ارديبهشت 1388 بود كه قطبي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران شد در چند بازي حساس باقي‌ مانده تك اميدهاي تيم ملي براي صعود به جام جهاني نيز به هدر رفت و با تداوم حضور قطبي بر روي نيمكت تيم ملي، حذف زود‌ هنگام تيم ملي از جام ملت‌هاي آسيا نيز رخ داد و فوتبال كشورمان به نزولي ترين روزهاي تاريخ خود رسيد.
*شكستن طلسم داور خارجي در دربي
سالهاي سال بود كه قضاوت ديدار دربي ميان دو تيم پرسپوليس و استقلال به داوران خارج
سپرده مي شد علت اين امر نيز حساسيت بيش از حد اين ديدارها و كانون توجه بودن آن ها در ميان تماشاگران است.

اما طلسم قضاوت داوران خارجي در دربي با فدراسيون كفاشيان شكسته شد،‌در 25 بهمن سال 1388 محسن تركي پس از چندين سال اين طلسم را شكست و قضاوت دربي 66 را بر عهده گرفت.

پس از وي نيز داوران ديگر ايراني قضاوت اين ديدار را بر عهده گرفتند تا اين اتفاق به عنوان يكي از عملكردهاي مثبت فدراسيون كفاشيان محسوب شود.

*اختلاف نظرهاي تاج و كفاشيان

به نظر مي رسيد اختلاف نظرهاي كفاشيان و تاج در فدراسيون فوتبال از زمان انتخاب قطبي آغاز شده بود و در 17 فروردين سال 1389، فريدون معيني به جاي تاج سرپرست كميته تيم هاي ملي شد و استعفاي تاج در آن زمان از بارزترين اختلاف ها و حاشيه هاي كفاشيان و تاج بود كه اين اختلافات تا پايان دوره 4 ساله نيز ادامه داشت.

يكي از اتفاقات مهم در دوران رياست كفاشيان ديدار تيم ملي فوتبال ايران و برزيل در طي رقابتي دوستانه بود اين ديدار در ابوظبي برگزار شد و برزيل با 3 گل ايران را شكست داد.

* از دست رفتن كرسي ايران در AFC و آمدن كيروش به كشور

با شكست نماينده ايران در انتخابات AFC، كرسي فوتبال ايران در آسيا از دست رفت، كمي بعد يكي از بزرگترين اتفاقات فوتبال ايران رخ داد و فدراسيون توانست كارلوس كيروش سرمربي پرافتخار پرتغالي را براي هدايت تيم ملي فوتبال كشورمان انتخاب كند.

چندي بعد فدراسيون در يك اقدام عجيب حسين شمس سرمربي تيم ملي فوتسال را كه بهترين مربي سال فوتسال جهان انتخاب شده بود از هدايت اين تيم بركنار كرد كه اين قضيه جزو بدترين اتفاقات رخ داده در فدراسيون كفاشيان بود كه به جاي تقدير و تشكر، به بركناري شمس ختم شد.

*بزرگترين اشتباه فدراسيون

شايد بتوان بزرگترين اشتباه فدراسيون فوتبال كفاشيان را كه جاي جبراني نداشت را خطاي تيم ملي اميد و حذف از رقابت ها دانست در دوم تير 90 تيم ملي فوتبال ايران به علت بازي كردن كاميابي نياي 2 اخطاره از سوي AFC بازي رفت را 3 بر صفر واگذار كرده بود و بازيكنان نيز قبل از بازي از اين ماجرا آگاه شده بودند.

*حق پخش مسابقات ليگ برتر از صدا و سيما

يكي ديگر از اتفاقات مهم رخ داده در فدراسيون فوتبال كفاشيان دريافت مبلغي به عنوان حق پخش مسابقات ليگ برتر از صدا و سيما بود كه از نخستين بار در فدراسيون كفاشيان رخ داد، در تاريخ 28 تير 1390 قرارداد جديدي بين فدراسيون و صدا و سيما براي حق پخش بسته شد تا اين قضيه تحول جديدي در فوتبال كشور باشد.

*قرعه كشي عجيب و سهميه هاي عجيب تر آسيايي

15 آذر ماه 1390 قرعه كشي عجيب و نامطلوبي در فوتبال كشور در سطح آسيايي رخ داد و سهميه هاي كشور كاهش يافت، در بدترين اين سهميه ها 2 تيم استقلال و ذوب آهن اصفهان بايد به مصاف ه م مي رفتند و برنده اين ديدار با الاتفاق بازي مي كرد تا موفق شود تازه به مرحله گروهي راه يابد.

*اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال

در چهارم دي 1390، اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال كه توسط كفاشيان ارائه شده بود رأي آورد، براساس اين اساسنامه، مدير بعدي فدراسيون خود نواب رييش را انتخاب خواهد كرد كه در كانديداتوري اين دور رعايت اين قانون مشهود بود و اعضاي نامزد شده براي رياست فدراسيون نواب خود را نيز معرفي كردند.

*فدراسيون كفاشيان، فدراسيوني با نشيب هاي متفاوت

در واقع فدراسيون كفاشيان نقطه درخشان خاصي در فوتبال كشور نداشت و در تمام رده هاي سني ناكام ماند، ادعاها و يا سرپوش گذاشتن بر بسياري از اشتباهات از جمله مواردي بوده است كه در اين دوره از فدراسيون مشهود بود، از جمله اتفاقاتي كه در فدراسيون كفاشيان رخ داد مي توان به تولد منشور اخلاقي اشاره كرد.

منشور اخلاقي كه با سر و صداي زيادي در فوتبال كشور راه اندازي شد با هدف رفع نا اخلاقي ها آغاز شد ولي غير اخلاقي ترين رفتارهاي بازيكنان در همين دوران رخ داد و بسياري معتقد بودند كه همين منشور اخلاقي زمينه ساز بروز چنين اتفاقاتي در فوتبال كشور شد.

اتفاق مهم ديگر كه در زمان فدراسيون كفاشيان رخ داد انتقال تيم هاي تهراني به شهرستان ها بود البته اين انتقال ها پيش از ورود كفاشيان به فدراسيون نيز وجود داشت ، چند ماه پس از ورود كفاشيان به فدراسيون، تيم پيكان دومين تيمي بود كه به شهرستانها واگذار شد.

اين انتقال ها با سرو صداهاي زيادي از جانب اهالي فوتبال مواجه شد و عده اي انتقال تيم هاي تهراني به شهرستان را به توزيع ورزش فوتبال كشور در نقاط مختلف كشور و در نتيجه پيشرفت آن معطوف مي دانستند و گروهي ديگر معتقد بودند اين انتقال ها باعث پسرفت فوتبال كشور و هواداران سرمايه هايي كه براي يك تيم در يك شهرستان خرج شده است مي شود.

به هر حال فدراسيون كفاشيان در طي 4 سال نقاط ضعف و قدرت بي شماري داشته است كه به عقيده كارشناسان سهم نقاط ضعف آن به مراتب بيشتر بوده است حالا فرصت آن رسيده است تا رييس خنده رو از روي صندلي رياست بلند شود اما از آن جايي كه خودش نيز يكي از كانديداهاي دور بعد است امكان دارد رييس براي بار دوم صندلي رياست فدراسيون فوتبال راتصاحب كند./ق
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.