سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يك منتقد سينما:

"قبرستان غيرانتفاعي" طنز پيش پا افتاده اي نيست+ عكس

فيلم سينمايي "قبرستان غيرانتفاعي" به عنوان طنزي اجتماعي - انتقادي براي جذب مخاطب از فرمول هاي ساده و پيش پا افتاده رايج در سينماي ايران استفاده نمي كند.

رضا استادي منتقد سينما و تلوزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: "قبرستان غيرانتفاعي ساخته فيلم سازي است كه به عنوان فيلم نامه نويسي در سينماي ايران شناخته شده و حالا با پشت سرگذاشتن مرحله فيلم نامه نويسي وارد عرصه فيلم سازي شده است.

وي افزود: در سينماي ايران تغيير شغل و قرار گرفتن در جايگاه كارگرداني امري عادي است و گهگاه بازيگران فيلم برداران، تهيه كنندگان و تدوينگران و... شانس خود را براي ورود به عرصه كارگرداني امتحان مي‌كنند كه حاصل آن در اغلب موارد فيلم هاي متوسط و گاه آثاري قابل تامل است.

استادي ادامه داد: اما فيلم نامه نويسان به واسطه آنكه از ابتداي شكل گيري يك ايده تا تبديل آن به طرح و سپس متن فيلم را دنبال مي‌كنند در جريان زايش و پردازش ايده هستند و شانس موفقيت بيشتري در عرصه فيلم سازي دارند.

وي در ادامه با اشاره به تجربه هاي قبلي محسن دامادي در زمينه كارگرداني افزود: "قبرستان غيرانتفاعي" سومين تجربه محسن دامادي بعد از يك اشتباه كوچولو و خانواده ارنست در زمينه فيلم سازي است و حالا از اين پس بايد او را به عنوان فيلم ساز شناخت.

اين منتقد با بيان اين مطلب كه فيلم "قبرستان غيرانتفاعي" اثري چند لايه است، عنوان كرد: اين فيلم كه طنز اجتماعي - انتقادي است براي جذب مخاطب از فرمول هاي ساده و پيش و پا افتاده رايج در سينماي ايران استفاده نمي كند و تلاشي براي نمايش يك پيرمرد خوشحال چند صحنه يا حضور آفتابه، نمايش پيرزن هايي كه عاشق شده اند مرداني كه دو زنه هستند و.. مخاطب را به زور بخنداند.

وي افزود: از همين جهت فيلم شباهتي به ديگر آثار ندارد و اين خطرپذيري كارگردان و ساختن اثري به دور از كليشه هاي رايج قابل تقدير است.

استادي درباره داستان اين فيلم هم گفت: فيلم از يك مراسم عروسي آغاز مي شود در اين مراسم يك گروه اركستر در حال نواختن ساز و خواندن آواز هستند و مراسم عروسي خيلي زود با مرگ بزرگ خاندان آن خانواده تبديل به عزا مي شود و در ادامه كشمكش هاي ميان اعضاي اين خانواده و تصميم يكي از آن ها براي تاسيس يك "قبرستان غيرانتفاعي" ماجراهاي طنز را رقم مي‌زند.

وي با اشاره به موفقيت اين فيلم و تلفيق دو حوزه طنز و جدي گفت: فيلم هم مخاطب خود را مي‌خنداند و هم او را با يك موضوع جدي مواجه مي‌كند و در پايان مخاطب خود را با تبعات حرص و طمع آ‌شنا مي كند كه البته اين پيام اخلاقي به شكل غير مستقيم به مخاطب منتقل مي‌شود.

استادي در پايان به بازي خود بازيگران فيلم اشاره كرد و خاطرنشان كرد: اين فيلم با حضور بازيگراني همچون محمد مطيع، عليرضا خمسه، ستاره اسكندري و .. ساخته شده است كه مخاطبان اغلب آن ها را در سريال هاي تلوزيوني ديده اند اما گريم خوب در كنار حضور موجز و موثر آن ها در فيلم فضاي كار را تا حدود زيادي تازه مي‌كند و در ميان فيلم هاي روي پرده اين اثر را به فيلمي قابل اعتنا تبديل مي‌كند./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.