سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لارپوبليکا:

هراس آمريکا از هژموني ايران در منطقه

يک روزنامه ايتاليايي نوشت: هراس آمريکا از ايران براي بمب اتمي نيست بلکه به علت هژموني ايران در منطقه است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه لارپوبليکا در گزارشي به قلم "لوچو کاراچولو"، تحليلگر معروف ايتاليايي نوشت: بسياري بر اين باورند که ايران در پي دستيابي به بمب اتمي است و به هيچ وجه حاضر به چشم پوشي از اين هدف نمي باشد. اگر از اين زاويه به مسئله نگريسته شود، فقط دو راه حل وجود خواهد داشت که عبارتست از ايران اتمي يا بمباران ايران.

اين روزنامه افزود: اما در نگاهي دقيق‌تر به خاورميانه متوجه مي شويم که مسئله اصلي بمب اتمي ايران نيست، بلکه هژموني آن کشور در منطقه مي باشد.

لارپوبليکا نوشت: خاورميانه پس از جنگ جهاني اول تحت سلطه قدرتهاي اروپايي بود و در پايان جنگ دوم جهاني به سلطه واشنگتن و متحدان عرب آن درآمد. ترکيه نيز هيچگاه از توسعه طلبي خود در منطقه چشم پوشي نکرده اند و اسرائيل نيز از سوي ديگر کشورها، به عنوان دژ واشنگتن در خاورميانه به شمار مي آيد.

اين روزنامه تصريح کرد: ديگر نقش آفرينان منطقه يعني پاکستان، هند، اسرائيل، ترکيه ( به دليل عضويت در ناتو)، عربستان ( عملأ شريک بمب پاکستان است) روسيه، چين و امريکا داراي سلاح اتمي هستند اما ايران بمب اتمي ندارد.

روزنامه ايتاليايي نوشت: از سوي ديگر نتيجه جنگ داخلي در سوريه نيز مي تواند نقش مهمي در تصميم ايران براي ساخت بمب اتمي ايفا کند. در صورتي که تهران متحد خود را در دمشق از دست بدهد، کانال ارتباطي خود با لبنان، فلسطيني ها و مديترانه را از دست داده است.

اين روزنامه مي نويسد: واشنگتن در حال حاضر چشم به اولويت خود، يعني يافتن راهي براي جلوگيري از سبقت چين، دوخته است و به کار گيري نيروها در مقابله با پکن ، مانع از استفاده از توانمندي هاي امريکا در ديگر صحنه خواهد شد. اما اين به ان معنا نيست که باراک اوباما توجهي به رويدادهاي منطقه راهبردي خاورميانه، به دو دليل نفت و امنيت اسرائيل در دوره پيش از انتخابات، ندارد. به همين دليل است که امريکا از يک سو اسرائيل را به منظور جلوگيري از افزايش تنش با ايران تحت فشار گذاشته و از سوي ديگر از اهرم تحريم به عنوان آلترناتيو جنگ و نه به عنوان پيش درآمدي بر آن، استفاده مي کند.

لارپوبليکا افزود: به صورت همزمان امريکا کانال ارتباط با رهبر جمهوري اسلامي را نيز فعال کرده تا نشان دهد که براي توافق احتمالي با جمهوري اسلامي، آمادگي دارد. به نوشته لارپوبليکا، با توجه به شکستهاي امريکا در مبارزه عليه تروريسم و غافلگير شدن واشنگتن از بهار عرب و مذاکرات آمريکايي ها با طالبان و اخوان المسلمين، نمي توان امکان توافق بين واشنگتن و تهران را رد کرد. در هر صورت اگر چهارمين جنگ خليج فارس آغاز شود، سريعأ به پايان نخواهد رسيد./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.