سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه شب گذشته "بيست و دو":

باهنر: مجلس، برنامه‌ريز و حاكم واقعي كشور است

نايب رييس مجلس هشتم با بيان اينكه بايد رابطه درستي ميان مجلس و دولت برقرار شود؛ نه اينكه يكي از آنها كنار رود، گفت: مجلس، برنامه‌ريز، تعيين‌كننده امور و حاكم واقعي كشور است

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس هشتم در برنامه شب گذشته "بيست دو" در گفتگويي تلفني با اين برنامه اشتغال را مشكل اساسي جوانان دانسته و گفت: فناوري هاي جالبي توسط دانشمندان جوان ما كه اكثرا زير 30 يا 40 سال هستند، بدست آمده و اگر اين جوانان درست هدايت شوند، نخبگان و آنها كه امكان تحصيل خوب داشته‌اند كارهاي شبيه معجزه مي كنند.


وي در ادامه افزود: مشكل بيكاري فارغ التحصيلان حس مي شود و در هنگام فارغ‌التحصيلي نگراني دانشجويان بيشتر است و اين يك معضل اساسي است كه بايد براي جوانها بيشتر شغل ايجاد كنيم.

باهنر ادامه داد: براي اين كار بايد زمينه هايي فراهم شود و مثلا اگر 150 ميليارد تومان ساليانه سرمايه گذاري جديد داشته باشيم، حدود 600_700 هزار شغل ايجاد مي شود و اگر بالاي 200 هزار ميليارد سرمايه گذاري باشد، حدود 1 ميليون و 500 هزار شغل ايجاد مي شود، بنابراين مهم بحث شغل پايدار و ماندگار است و اينگونه است كه دولت شغل هاي زيادي را ايجاد كرده، اما بحث پايداري و ماندگاري لحاظ نشده است.


در اين برنامه، مجتبي رحماندوست بعنوان مهمان حاضر در استوديو در پاسخ به اين سوال كه براي جوانان بايد چه اقداماتي صورت داد، اظهار داشت: جواب كليشه اي براي اين سوال همواره توجه به اشتغال و ازدواج است، اما بايد ببينيم زمينه آنرا چگونه مي توانيم فراهم كنيم؛ زيرا يكي از نيازهاي جوان، پاسخ دادن به هيجانات روحي است و اين بحث عمده در كنار مسائل ديگر است.

رحماندوست افزود: من كتاب "آداب سرور" را تدوين كرده ام؛ زيرا ما در عزاداري ها كم نمي گذاريم، اما براي جواناني كه اين همه فناوري و پيشرفت به بار آورده اند، بايد فضاي شادي را ايجاد كنيم كه اين مطابق با روايت هاي مذهبي نيز هست. در عزاداري ها درست است كه امام خميني (ره) گفتند كه ما هرچه داريم از عزاداري داريم، اما بر طبق روايات بايد يكي از قسمت هاي عمده چهارگانه زندگي روزانه، شادي و لذات حلال و خوشحالي باشد.

  وي خاطرنشان كرد: ما فضاهاي شاد در كشور زياد نداريم و البته بدون مغايرت با شرع بايد اين فضاها را ايجاد كنيم، اگر به بعد شادي و لذت روحي نپردازيم، در ساير كارهاي ديني نيز دچار مشكل مي شويم.


حسن حميدزاده، مهمان ديگر اين برنامه در تشريح اولويت مجلس نهم تصريح كرد: مجلس براساس قانون اساسي وظايفي دارد كه براي تحقق آن از چهارچوب مشخص نمي تواند تخطي كند، مهمترين مطلب اجراي برنامه پنج ساله دوم است كه از سال 90 آغاز شده و لايحه بودجه بايد تا پايان سال 94 استمرار پيدا كند، مجلس تكليف را روشن كرده كه براساس اين برنامه تحقق وظايف انجام شود.


وي با اشاره به اينكه تحقق جنبش نرم افزاري و توليد علم در برنامه مذكور ما را به عزت و اقتدار مي رساند، افزود: در اين زمينه پيشرفت هاي اعجازانگيزي داشتيم، اولين رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در رژيم سابق در مهرماه سال 84 در جامعه تخصصي ايران و انگليس به تحسين دانشمندان هسته اي ايران پرداخت و اعتراف كرد كه جسارت متخصصين ايراني در رشته هاي مختلف پس از انقلاب اسلامي بسيار زياد بوده و اكنون نسل سوم دانش آموختگان جوانان ايران كارهاي بزرگي را در حال پيشرفت انجام داده اند.


حميدزاده با بيان اينكه سند چشم انداز 20 ساله از سال 1384 تا 1404 سند بالادستي است، گفت: در اجراي دقيق برنامه پنج ساله دوم، مجلس نهم نبايد ذره اي كوتاه بيايد و با كمك جوانان و مركز پژوهش ها قوانين روان و ريل گذاري آسان انجام شود.


در ادامه اين برنامه، الهه راستگو از فعالان سياسي اصلاح طلب، در گفتگوي تلفني درباره اهميت حوزه زنان، اظهار داشت: زنان بعنوان نيمي از جامعه مورد توجه بوده و بيش از 60 درصد ورودي دانشگاهها، خانمها هستند، از سويي ديگر با توجه به اينكه بسياري از زنان سرپرست خانوار يا بدسرپرست مي باشند، براي آنان بايد برنامه ريزي شغلي مناسبي داشته باشيم تا امنيت شغلي آنها تامين شود.

وي در ادامه افزود: زنان خانه دار نيز نيازهاي خاص خود را دارند ولي متاسفانه از مجلس هفتم لايحه تحكيم خانواده پيگيري شده، اما با وجود نيت خير ارائه كنندگان آن و نقاط مثبت در برخي بندهاي آن، ولي متاسفانه مشكلات زيادي را براي خانمها بوجود مي آورد، به عنوان مثال مرحوم خانم بهروزي ائتلافي را از زنان تشكيل دادند و مخالف اين لايحه بودند و با آقاي لاريجاني رئيس مجلس و برخي از آقايان صحبت كرديم و توضيحاتي درباره مشكلات اين لايحه داديم كه اين‌ آقايان توجه بيشتري به اين موضوع كردند.

راستگو ادامه داد: ايجاد اميد براي زنان، جوانان، بازنشستگان و كارگران زحمتكش، نياز به تصويب قوانين حمايت اجتماعي دارد و وظيفه يك نماينده، رسيدگي به اين امور است كه بارها مورد تاكيد امام راحل و مقام معظم رهبري قرار گرفته و اميدواريم مجلس نهم نيز نهايت تلاش خود را در اين راستا انجام دهد.


باهنر نيز در ادامه مسئله لايحه خانواده را از موارد پر سر و صداي كشور دانست و تصريح كرد: در اين زمينه اختلافي بين قوه قضائيه و دولت بود؛ زيرا قوه قضائيه معتقد به تحويل لايحه قضائي به صورت كامل به مجلس و دولت درصدد ايجاد تغييرات و اصلاحاتي در اين لايحه بود.

باهنر ادامه داد: برخي از موارد اين لايحه جنجال برانگيز بود و با توجه به اينكه حرفهاي زيادي در اين رابطه در مجلس زده شد، رسيدگي به آن طولاني شده و اميدواريم مجلس هشتم اين لايحه را به سامان برساند، ضمن اينكه در مجلس هشتم كار عملياتي ديگر كم داريم و به غير از بررسي لايحه بودجه 91 و ارائه چند طرح ديگر، به مجلس نهم تحويل مي دهيم.


مجري برنامه در پرسشي با توجه به سابقه طولاني باهنر گفت: آيا مجلس نهم بايد در تداوم مجالس قبلي باشد يا تغيير جدي كند و باهنر در پاسخ وي اظهار داشت: اگر كسي بخواهد كارهاي گذشته را سبك بشمارد، درست نيست و همه مجلس ها و دولتهاي گذشته كارهاي مثبتي را انجام داده اند، اگر مجلس نهم روي اجراي درست و جامع و كامل برنامه پنجم متمركز شود، كه اين برنامه با كمك مركز پژوهش هاي مجلس، بخش خصوصي، دانشگاه ها و دولت تدوين شده و برنامه كم نقصي است، موجب آثار بزرگي خواهد شد و هنر مجلس اينست كه دولت دهم و يازدهم را مجاب به اجراي درست اين برنامه كند.

مجتبي رحماندوست، بااشاره به مرز تعامل ميان مجلس و دولت و اينكه مجلس تا كجا مي‌تواند وارد حوزه اجرايي دولت شده يا لايحه دولت را جرح و تعديل كند و يا نمايندگان تا چه حد حق دخالت در حوزه هاي وزارتخانه ها را دارند، گفت: بايد رابطه درستي ميان مجلس و دولت برقرار شود، نه اينكه يكي از آنها كنار رود؛ بلكه بايد با توجه به ملاحظات و مقتضيات عمل شود.

باهنر افزود: به عنوان 13 سال مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران مي‌گويم برنامه‌ريز و حاكم واقعي كشور و تعيين كننده امور مجلس است، اما مجلس بايد با توجه به امكانات كشور نظرات خود را به دولت تحميل نكند، مثلا وقتي نماينده مجلس به عنوان نماينده پارلماني رئيس جمهور انتخاب شد، بسياري افراد خوشحال شدند كه وي درك درستي از رابطه مجلس و دولت دارد و بطور كلي رفت و آمد افراد از مجلس به دولت و برعكس با توجه به حوزه هاي تخصصي افراد در سطوح مختلف اجرايي، مفيد است.


وي در پاسخ به اين سوال كه چرا هميشه بين مجلس و دولت دعواست، اظهار داشت: با وجود اينكه قانون اساسي مرز ميان اين دو را مشخص كرده، ولي نمي دانم چرا اين وضعيت است، ما خيلي اعتقاد داريم كه تعامل دولت و مجلس بيشتر اتفاق بيفتد، اما در دولت اخير اولين باري بود كه دولت مي گفت اين قانون را قبول ندارم و اجرا نمي كنم، ممكن است كه دولتهايي قانون را نرم تر يا ديرتر اجرا كنند، اما اينكه دولتي كه بگويد اعتقادي به اجراي اين قانون ندارم، نداشته ايم.


باهنر افزود: واقع قضيه اينست كه مجلس و دولت بايد همكاري زيادي با هم داشته باشند و اگر قرار بر سوء ظن باشد، هميشه اين رابطه مسئله دار خواهد بود. مثلا گاهي اوقات دولت لايحه خود را نمي دهد؛ چون نگران است كه مجلس بطور كل آنرا تغيير دهد.، در گذشته دولتها و مجلس هايي بوده اند كه گرايش هاي سياسي هم جهت نداشته اند، اما واقعا مي شود همكاري خوبي برقرار كرد، به شرط اينكه حسن ظن ها جاي سوء ظن ها را بگيرد.


مجري برنامه در ادامه از حسن حميدزاده درباره نقش مهم ريل گذاري قوانين مجلس و نياز آن به حركت فعال و اينكه مجلس چگونه مي‌تواند اين ريل گذاري را راسا براي دولت انجام دهد، پرسيد و وي پاسخ داد: من24 سال در مجلس بودم و هر زمان مجلس توانايي بيشتري داشته، موفقيت هاي كشور نيز بيشتر بوده است؛ زيرا انقلاب مجسد و متجمد يعني قانون، مقام معظم رهبري در جايي فرمودند كه امام در سال 58 به ما اعتراض كردند كه چرا پيش نويس قانون اساسي را اصلاح نمي كنيد و بنابراين مجلس خبرگان قانون اساسي تشكيل شد.

حميدزاده تصريح كرد: مجلس هم قدرت نظارت و هم قدرت تدوين قانون را دارد و مركز همه قدرتهاست و بنابراين توان كارشناسان مجلس بسيار بالاتر از دولت باشد، مثلا كميسيون امنيت ملي كه بايد بر وزارتخانه هاي اطلاعات، كشور، دفاع و امور خارجه نظارت كند، بايد متشكل از متخصصين امنيتي و نظامي باشد و اگر اين تخصص گرايي وجود نداشته باشد، با يك مجلس تحليل رفته و ضعيف روبرو خواهيم بود. ضمن اينكه فلسفه اصلي وجود مركز پژوهش ها نيز همين مسئله بوده است.


در ادامه اين برنامه، حجت الاسلام سيد ابوالحسن نواب در گفتگوي تلفني درپاسخ به اين سوال كه مجلس نهم در شان ملت ايران و قانون اساسي و نظام، چطور مجلسي بايد باشد، گفت: نكته اي كه از آن نبايد غافل شويم، اينست كه ما مسلمانيم و داراي ارزش هاي خاص خود هستيم كه اگر آن ارزشها را ناديده بگيريم، دچار مشكل مي شويم.

نواب ادامه داد: درباره رسيدگي به مشكلات جوانان و رابطه مجلس و دولت نيز اگر به موضوع ارزشها توجه نكنيم، در طراز انقلاب، كميت‌مان مي لنگد؛ زيرا متاسفانه ما به مسائل سخت افزاري چسبيده ايم ، درحاليكه بايد باورمان باشد ارزشهايي را داريم كه مغفول مانده و با توجه به آن خيلي از مشكلات حل مي شود.


نواب افزود: امام راحل فرمودند ميان سوال، استيضاح و بهانه‌جويي فرق است و بنابراين مجلسي كه در شان ملت و انقلاب باشد، بر همه برنامه هاي ديگر ترجيح دارد.


در پايان برنامه حسن حميدزاده ابراز اميدواري كرد: با توجه به اينكه حماسه بزرگ 22 بهمن نشانه بسيار روشن و بارزي براي نظام بود، انتخابات مجلس نهم به رغم همه فشارهاي دشمن، بسيار پرشكوه برگزار شود و برگ زريني بر افتخارات كشور افزوده شود.
 

مجتبي رحماندوست نيز، هر برگ راي ملت را تيري به آنهايي دانست كه سرافرازي ايران را نمي خواهند.


الهه راستگو مهمان ديگر برنامه نيز با تاكيد بر اينكه مجلس در راس امور است ابراز اميدواري كرد كه مجلس نهم وظايف خود را برطبق قانون اساسي بدون اغماض و چشم پوشي عمل كند، ضمن اينكه در انتخابات ملت ايران حماسه اي را مي آفريند كه نشان دهنده تشخيص راه درست توسط ايراني اصيل است و اينكه ملت منتظر كسي نيست كه به او بگويد چكار كند يا نكند./س2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.