سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهروندان كاشاني از احياي فرهنگ و تاريخ شادمانند

پرداختن مردم كاشان به مرمت و احياي بافت هاي سنتي اين شهر اتفاق مباركي بوده و رضايت و شادماني شهروندان را به ارمغان آورده است.

سيد اكبر حلي مدير موزه مردم شناسي كاشان در گفتگو با

خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران

گفت: مرمت و بازسازي خانه هاي بافت تاريخي كاشان در سال 1373 و پس از راه اندازي هيئت امنايي تشكيل يافته و از وزير معادن و فلزات، مدير سازمان ميراث فرهنگي و شهردار كاشان و ديگر كارشناسان آغاز و تاكنون با قوت ادامه دارد.

وي تصريح كرد: اگرچه در آغاز پروسه‌ي احياي بافت هاي تاريخي در كاشان، با مخالفت شديد تعدادي از مردم و مديران مواجه شديم اما امروز همان مخالفان سخت دلبسته بافت هاي تاريخي شده و به جرات مي‌توان گفت انقلاب بزرگي در اين حيطه رخ داده است.

حلي ادامه داد: شهر كاشان در بردارنده‌ي مهم ترين بناهاي سنتي و بافت تاريخي كشورمان است و امروز خانه عباسيان ارزشمندترين اثر تاريخي دنيا، خانه عامري ها بزرگترين خانه ايران و خانه طباطبايي ها اولين خانه مرمت يافته شهر و عروس خانه هاي ايران است.

مدير خانه هنرمندان كاشان اظهار كرد: با آگاهي مردم از ضرروت احياي بافت هاي تاريخي فرهنگ و هنر و تاريخي كه رو به زوال بود در حال احيا شدن بوده، امروز بيش از 70 خانه و بناهاي معماري در كاشان توسط خود مردم خريداري و در حال بازسازي هستند.

حلي اضافه كرد: دولت نيز در ده سال اخير مجموعه داران خصوصي را حمايت و شروع به احياي بافت ها كرده و اكنون بايد به عنوان يك وظيفه‌ي بزرگ اين امر را جدي تر از هميشه دنبال كند چون ضمن تلاش ها و اقدامات صورت گرفته هنوز حق مطلب ادا نشده و ضرورت بازنگري در سياست ها و عملكرد وجود دارد.

وي ادامه داد: ساخت و سازهاي غير كارشناسي و ناآگاهانه، يكي از بزرگترين مشكلات موجود بوده و در گوشه و كنار شاهديم افراد غير مسئول اقدام به ساخت و سازهاي مدرن در جوار بناهاي تاريخي كرده و حرمت نجابت و زيبايي بافت هاي تاريخي را در هم مي‌شكنند.

حلي در پايان گفت: در تعطيلات نوروز سال 90 استقبال گردشگران از خانه هاي قديمي كاشان فوق العاده بوده و آماري بالغ بر 3 هزار بازديدكننده از هر بنا را در كارنامه خود ثبت كرديم كه گواهي بر موفقيت فعاليت هاي فرهنگي توريستي در اين شهر است./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.