سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرزاي: نقش اسلام‌آباد در گفتگوهاي صلح كليدي است

رئیس جمهور افغانستان روز سه‌شنبه ضمن تکرار درخواست خود از پاکستان برای تسهیل نشست‌های دو کشور گفت: پاکستان برای هرگونه گفتگوهای صلح با طالبان نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، حامد کرزای گفت: حمایت پاکستان از مذاکرات با طالبان برای موفقیت هرگونه گفتگوی صلح "سرنوشت ساز" خواهد بود زیرا اسلام آباد سابقه رابطه با گروههای شبه نظامی را دارد و همچنین گمان می‌رود بیشتر شخصیت‌های مهم طالبان نظیر ملا عمر در پاکستان مستقر باشند.

این در حالیست که دولت پاکستان همیشه این مسئله را که خاک این کشور یک پناهگاه امن برای رهبران طالبان است رد کرده و اعلام داشته که هیچگونه مناسباتی با این گروه ندارد.

سخنان کرزای نشان می‌دهد وی هنوز به دنبال یک تعهد ملموس‌ تر از سوی پاکستان برای کمک به انجام مذاکرات است.

کرزای یک بار دیگر طالبان را به شرکت در گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان دعوت و بر لزوم حمایت اسلام آباد و تسهیل مذاکرات مستقیم توسط پاکستان تاکید کرد.

کرزای گفت: حمایت پاکستان از روند صلح برای موفقیت آن و امنیت و ثبات افغانستان و کل منطقه حیاتی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه کرزای به جزئیات تسهیل مذاکرات توسط پاکستان اشاره نکرد، اما مقامات افغان پیشتر خواستار تعهد اسلام آباد در زمینه ارائه یک مسیر ایمن برای رفت و آمد نمایندگان طالبان به خارج از پاکستان شده‌اند. آنها همچنین خواهان دسترسی به برخی از زندانیان طالبان در پاکستان هستند.

درخواست جدید رئیس جمهور افغانستان پس از سفر هفته گذشته وی به پاکستان مطرح شده است.

کرزای در این سفر از دولت پاکستان خواست که برای نشاندن رهبران طالبان سر میز مذاکرات کمک کند. این در حالیست که مقامات پاکستانی سخنان کرزای مبنی بر توانایی اسلام آباد در انجام این کار را "مضحک" خواندند.

کرزای از آن زمان تاکنون درباره این موضوع به طور تلفنی با باراک اوباما و یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان صحبت کرده است.

دفتر گیلانی اعلام کرد که وی در تماس تلفنی روز سه‌شنبه با کرزای به وی اطمینان داده که پاکستان از صمیم قلب از روند صلح در افغانستان که به رهبری خود افغان‌ها باشد، حمایت می‌کند./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.