سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخي بيماري ها در زنان 2 تا 4 برابر مردان است

بر اساس نتايج مرور سيستماتيک اداره سلامت ميانسالان در سال 85 ، شيوع افسردگي، اضطراب، بيماري هاي رواني، ديابت چاقي، کمردرد و آرتروز، استنوپورزيس (پوکي استخوان) در زنان را 2 تا 4 برابر بيشتر از مردان نشان مي دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدير گروه سلامت خانواده و جمعيت مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري در کارگاه سلامت زنان ميانسال(يائسگي) با اشاره به الگوهاي نادرست زندگي و آمار بالاي ابتلاي به بيماري هاي مزمن فشارخون و ديابت و عوارض ناشي از چاقي و کم تحرکي، اصلاح شيوه زندگي را ،تنها راه بهبود وضعيت کنوني سلامت جامعه دانست.
دکتر صالحي فرد گفت: والدين به ويژه زنان محور سلامت، توسعه و تعليم و تربيت خانواده هستند و فرارسيدن دوره يائسگي همراه با بخش عمده اي از بيماري ها براي اين گروه تاثيرات سوء بر سلامت خانواده و جامعه خواهد داشت.
وي ادامه داد: از آنجايي که سيماي بيماري و سلامت در ميانسالان متفاوت با ساير گروه هاي سني است و مداخله براي کاهش بار بيماري در اين گروه به سادگي بيماري هاي واگيردار مقدور نيست و به شدت به مسائل فرهنگي و اجتماعي و شيوه زندگي آنان بستگي دارد، اصلاح شيوه زندگي و افزايش آگاهي افراد نسبت به ويژگي هاي اين دوران مي تواند گامي موثر براي کاهش عوارض ناشي از يائسگي و بهبود وضعيت زندگي افراد باشد.

دکتر صالحي فرد اظهار داشت: زنان علاوه بر مديريت سلامت اعضاي خانواده الگوي اصلي آموزش و ترويج شيوه زندگي سالم به نسل بعدي هستند.
وي گفت: اگر چه زنان بيشتر جمعيت جامعه را به خود اختصاص مي دهند و عمر متوسط و اميد به زندگي در آنان بيشتر از مردان است اما بار معلوليت و ناتواني آنان بالاتر از مردان بوده و همچنين کيفيت زندگي پايين تري داشته و با بيماري هاي مزمن ناتوان کننده قابل پيشگيري بيشتري مواجه مي شوند که بخش قابل توجهي از اين ناتواني ها مربوط به دوران يائسگي است.
گفتني است: در همين راستا امروزه نظام هاي سلامت مهمترين برنامه هاي خود را مبتني بر سلامت خانواده به ويژه زنان ترسيم کرده اند./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.