سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

40 درصد مردم کشور تحرک بدني کافي ندارند

رئيس اداره بيماري هاي غير واگير مرکز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي گفت: بر اساس سنجش هاي انجام شده، 40 درصد مردم از تحرک کافي برخودار نيستند.

به گزارش باشگاه خبرنگادان به نقل از وبدا؛ دکتر جليل کوهپايه زاده در حاشيه نشست کشوري برنامه مراقبت عوامل خطر بيماري هاي غير واگير که به ميزباني دانشگاه علوم پزشکي مشهد برگزار شد، اظهار داشت: اجراي برنامه نظام مراقبت از بيماري هاي غير واگير که از سال 83 تا 88 در قالب 5 دوره انجام شد نشان مي دهد ميزان تحرک مردم کشور در گروه سني 15 تا 65 سال سير نزولي داشته و از 30 درصد در سال 83 به 40درصد رسيده است.
وي با اشاره به اينکه بي تحرکي يکي از عوامل خطر ابتلاء به بيماري هاي غير واگير دار به شمار مي رود، خاطر نشان کرد: گسترش فرهنگ دوچرخه سواري، پياده روي، ورزش هاي همگاني و فعاليت بدني مناسب را از جمله راهکارها براي افزايش تحرک بدني و در نتيجه پيشگيري از بيماري هاي غير واگير به شمار مي رود.
رئيس اداره بيماري هاي غير واگير مرکز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي مصرف سيگار را يكي ديگر از فاكتورهاي خطر در ايجاد بيماري هاي غير واگير عنوان كرد و گفت: بر اساس برنامه نظام مراقبت پيشگيري از بيماري هاي غير واگير 20 درصد از مردان بين سنين 15 تا 65 سال در سطح كشور سيگار استعمال مي كنند.
دکتر کوهپايه زاده ابتلا به ديابت، سرطان، فشار خون بالا، پوکي استخوان، بيماي هاي قلبي و عروقي را از جمله بيماري هاي غير واگير در حال گسترش در کشور برشمرد و اظهار داشت: بايد با همکاري و هماهنگي ساير ارگان هاي ذيربط و با برنامه ريزي جامعه را به سمت کاهش بيماري هاي غير واگير سوق دهيم.
وي با بيان اينکه در سال 90 نيز طرح مراقبت از بيماري هاي غير واگير در 33 استان کشور به اجرا در آمده است، خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات خامي که تاکنون به وزارت بهداشت ارسال شده است ميزان فاكتورهاي خطر بيماري هاي غير واگير دار مانند سيگار و تغذيه نامناسب و تحرک بدني، تغييرچنداني نداشته  يعني اين عوامل كاهش نداشته اما افزايش هم نيافته است./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.