سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير امورخارجه سابق آمريکا: ادامه معاملات نفتي هند با ايران سيلي به صورت آمريکاست

نيکلاس برنز، معاون پيشين وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسيتصميم هند براي ادامه واردات نفت از ايران با وجود تحريم‌هاي جديد، يک سيلي به صورت آمريکا است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله ديپلمات؛ برنز روز گذشته در سرمقاله مجله ديپلمات نوشت: بيانيه دولت هند مبني بر اينکه اين کشور به خريد نفت ايران ادامه مي‌دهد، يک شکست بزرگ براي تلاش‌هاي امريکا جهت منزوي کردن دولت ايران به دليل برنامه هسته‌اي تهران است.

برنز افزود: "تصميم هند براي خروج از روند بين المللي در مورد ايران، نه تنها سيلي به صورت امريکا است، بلکه سوال‌هايي را در مورد توانايي امريکا براي رهبري جامعه جهاني مطرح مي‌کند."

روزنامه اکونوميک تايمز هفته گذشته گزارش داد که رانجان ماتهاي وزير امور خارجه هند در جديدترين سفر خود به امريکا بر تصميم دهلي نو مبني بر ادامه واردات نفت ايران و روابط دوستانه بين دو کشور تاکيد ورزيد. قصد هند براي ادامه خريد نفت ايران، با وجود تحريم‌هاي مالي و نفتي غرب عليه اين کشور، به شدت مقامات در واشنگتن را آن هم در زماني که رشد رابطه هند و امريکا با کندي روبرو شده، نگران کرده است.

برنز افزود: اين اخباري ناراحت کننده و نااميد کننده براي آن دسته از افراد در آمريکا است که خواهان روابط نزديک با هند هستند. و اين مسئله همچنين حاکي از شکستي واقعي در تلاش‌هاي سه رئيس جمهور اخير امريکا براي ايجاد روابط نزديک و راهبردي با چند دولت‌ اخير هند است.

کشور هند سالانه حدود ۱۲ ميليارد دلار نفت از ايران مي‌خرد که ۱۲ درصد نفت مصرفي اين کشور را تشکيل مي‌دهد. صادرات نفت ايران به هند در ماه ژانويه به ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسيد که نسبت به ميزان صادرات نفت به اين کشور در ماه دسامبر ۲۰۱۱ ميلادي ۳۷.۵ درصد رشد داشته است.

آمريکا در آخرين روز سال گذشته ميلادي، تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران با هدف جلوگيري از واردات نفت و معاملات بازرگاني با بانک مرکزي اين کشور از سوي ديگر کشورهاي جهان اعمال کرد.وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا نيز ۲۳ ژانويه تحريم‌هاي جديدي را عليه بخش‌هاي مالي و نفتي ايران اعمال کردند.اين تحريم‌ها شامل واردات نفت از اين کشور، مسدود کردن دارايي‌هاي بانک مرکزي جمهوري اسلامي در حوزه اتحاديه اروپا، ممنوع کردن فروش غلات، الماس، طلا و ديگر فلزهاي گران قيمت به اين کشور مي‌شود/ا

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.