سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري بررسي شد؛

چالش هاي فراروي رژيم صهيونيستي پس از بيداري اسلامي

حسن هاني زاده كارشناس مسائل سياست خارجي و ژنرال امين هوتيت كارشناس مسائل راهبردي از بيروت، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته در مورد چالش هاي فراروي رژيم صهيونيستي پس از بيداري اسلامي به بحث و گفتگو نشستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حسن هاني زاده كارشناس مسائل سياست خارجي و ژنرال امين هوتيت كارشناس مسائل راهبردي از بيروت، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته در مورد چالش هاي فراروي رژيم صهيونيستي پس از بيداري اسلامي به بحث و گفتگو نشستند.
ژنرال هوتيت با اشاره به اظهارات نتانياهو مبني بر اينكه اسرائيل دچار بحران شده است، گفت: شاهد هستيم كه رژيم صهيونيستي جايگاه خود را در منطقه از دست داده است. اسرائيل تا پيش از اين جايگاه مطمئني در منطقه براي خود تشكيل داده بود و تمام تلاشش را براي گسترش حوزه نفوذ بكار مي گرفت.
وي ادامه داد: اما بعد از جنگ سال 1976 رژيم صهيونيستي در تامين خواسته هاي راهبردي و حفظ بقاي خود ناتوان شده اند.
اين كارشناس مسائل راهبردي افزود: اسرائيل براي بقا نيازمند قدرت نظامي در داخل هسته مركزي خود و قدرتي خارجي در مجامع بين المللي است كه اين دو قدرت در پيشبرد اهداف رژيم صهيونيستي ناكام ماندند.
امين هتيت تاكيد كرد: رژيم غاصب صهيونيستي بعد از شكست سنگين در لبنان، در منطقه به شدت احساس ضعف مي كند و نيازمند حمايت قدرتهاي بين المللي و غربي است.
وي با اشاره به اظهارات نخست وزير رژيم صهيونيستي، تصريح كرد: سخنان اخير نتانياهو نشان دهنده اينست كه رژيم صهيونيستي با مشاهده قدرت ايران با وجود تحريم هاي اعمال شده، ترس و نگراني اش بيش از پيش افزوده شده است.
امين هتيت ادامه داد: اسرائيل به خوبي مي داند كه قدرت مقابله نظامي با جمهوري اسلامي ايران در منطقه را ندارد؛ چرا كه قدرت نيروهاي نظامي اسرائيل بشدت در حال افول است.
اين كارشناس مسائل راهبردي، با اشاره به تحولات اخير منطقه و بيداري اسلامي، گفت: با آغاز بيداري اسلامي رژيم صهيونيستي نگران موجوديت خود در منطقه است؛ لذا دچار از هم گسيختگي برگشت ناپذير شده است.
هاني زاده كارشناس مسائل سياست خارجي، با اشاره به اظهار نااميدي نتانياهو در ميان همپيمانانش، گفت: اظهارات نتانياهو نشان دهنده اينست كه اسرائيل در مسائل راهبردي و داخلي با شرايط دشواري روبرو شده است.
وي افزود: رخدادهاي اخير منطقه كه از ابتدا با جنگ 33 روزه آغاز شد، رژيم صهيونيستي را متحمل شكست هاي فراواني كرده است.
هاني زاده تصريح كرد: سقوط 4 ديكتاتور و بيداري اسلامي، خاورميانه جديدي را در منطقه ترسيم كرده كه رژيم صهيونيستي و آمريكا را با چالش هاي بسياري روبرو كرده است.
اين كارشناس مسائل سياست خارجي با اشاره به سقوط حسني مبارك همپيمان اصلي اسرائيل در منطقه، اظهار داشت: رژيم صهيونيستي از ناحيه مصر بشدت احساس ناامني مي كند و قطعا اين مسئله در درازمدت تاثير منفي بر اسرائيل خواهد گذاشت.
هاني زاده ادامه داد: چالش هايي كه اسرائيل با آن روبرو است، نوعي نگراني براي يهوديان ساكن اسرائيل نيز به وجود آورده است؛ چرا كه آنها اكنون به دليل شرايط حاكم احساس ناامني مي كنند و گزارش ها نشان مي دهد از سال 2006 تا كنون حدود 270 هزار يهودي ساكن اسرائيل به اروپا برگشتند و نوعي مهاجرت معكوس در ميان شهروندان اسرائيلي به وجود آمده است.
وي با بيان اينكه اسرائيل در آستانه انفجار داخلي است، گفت: رژيم صهيونيستي به دليل فشارهاي منطقه اي و قطع حمايت هاي مالي و نظامي آمريكا، در آستانه نوعي انفجار داخلي است.
هاني زاده افزود: اظهارات نخست وزير رژيم صهيونيستي نشان دهنده اينست كه اسرائيل با چالش هاي جدي روبروست.
ژنرال امين هتيت در پاسخ به اين سوال كه آيا اضمحلال رژيم صهيونيستي آغاز شده است، گفت: اسرائيل به رغم داشتن تكنولوژي و حمايت هاي غرب نتوانسته است بر مقاومت اسلامي پيروز شود و روز به روز به زوال نزديك تر مي شود.
وي ادامه داد: به دليل تحولات منطقه و انقلاب هاي مردمي در كشورهاي عربي، رژيم صهيونيستي با بحران هاي راهبردي بسياري روبروست؛ چرا كه ملتها اسرائيل را غده اي سرطاني در منطقه مي دانند كه بايد آنرا از بين ببرند.
اين كارشناس مسائل راهبردي با اشاره به دخالتهاي خارجي در سوريه، اظهار داشت: رژيم صهيونيستي تلاش مي كند نظام موجود در سوريه را تغيير دهد، اما دولت بشار اسد با توطئه هاي اين رژيم مقابله خواهد كرد.
وي افزود: رژيم صهيونيستي از خيزش هاي منطقه بشدت هراس دارد؛ چرا كه اين انقلاب ها سبب نابودي اسرائيل در منطقه خواهد شد.
امين هتيت خاطرنشان كرد: براساس آنچه كه سيد حسن نصرالله، گفت؛ قدرت نظامي اسرائيل به حدي است كه حزب الله قادر است ارتش اين رژيم را در هم بكوبد و حزب الله قدرت لازم براي شكل دادن به تحولات جديد در فلسطين اشغالي را دارد.
هاني زاده در ادامه اين بحث، اظهار كرد: سقوط ديكتاتورها در منطقه سبب شده نگرش ها نسبت به موجوديت اسرائيل در خاورميانه عوض شود و اين مسئله موجب شده است كه اسرائيل قدرت نفوذ خود را در ميان همپيمانانش از دست دهد.
وي افزود: شرايط فعلي حاكم بر كشورهاي منطقه خصوصا مصر، اسرائيل را بيش از پيش به سمت فروپاشي سوق مي دهد.
امين هتيت در مورد آينده پيش روي رژيم غاصب صهيونيستي، گفت: اسرائيل با چندين مشكل بزرگ روبروست، زيرساخت هاي داخلي اين رژيم به شدت ضعيف است و اين بحران سالهاست كه آغاز شده و اكنون شدت گرفته است.
وي ادامه داد: مشكل ديگر اسرائيل نگراني يهوديان ساكن اين كشوراست. اين افراد منتظرند تا با شليك احتمالي اولين گلوله جنگي اين كشور را ترك كنند.
اين كارشناس مسائل راهبردي افزود: گرايش ها و ايدئولوژي هاي شكل گرفته در درون جامه اسرائيلي مشكل ديگري است كه زيرساخت هاي اسرائيل را به شدت تهديد ميكند.
امين هتيت ادامه داد: معضل ديگر روابط بين الملل اين رژيم است. اسرائيل اكنون به گزينه هزينه بر براي آمريكا تبديل شده است؛ لذا تلاش مي كند شرايط خود را بهبود بخشد، اما با موانع بسياري روبروست.
وي تصريح كرد: اسرائيل به مرحله آخر موجوديت خود رسيده است و زوال اين رژيم نزديك است.
حسن هاني زاده در پاسخ به اين سوال كه آيا در شرايط فعلي ممكن است رژيم صهيونيستي دست به انتحار و ماجراجويي بزند، گفت: رژيم صهيونيستي هرگاه با بحران هاي داخلي روبرو مي شود، اين بحران را به مرزهاي خارجي مي كشاند، اما فضاي سياسي منطقه اين اجازه را به اين رژيم نخواهد داد كه دست به انتحار و ماجراجويي بزند.
وي در پايان افزود: اسرائيل اكنون در تنگنا قرار گرفته و جامعه صهيونيستي اش به شدت شكننده شده است و اين احتمال وجود دارد كه با يك فشار نظامي از درون دچار فروپاشي شود.

/ع2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.