سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نسل جدید کلیه های مصنوعی در کشور به تولید رسید

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به تولید نیمه صنعتی دستگاه دیالیز صفاقی با قابلیت نصب روی بدن بیمار شده و تولید و فروش این دستگاه را از انحصار کشورهای آلمان، آمریکا و کانادا خارج کردند.

محمد نجفی آشتیانی مخترع و کارشناس ارشد مهندسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نارسایی کلیه از بیماری های شایع در جهان بوده که از سه راه پیوند کلیوی، همودیالیز و دیالیز صفاقی قابل درمان است.

وی تصریح کرد: همودیالیز بر مبنای تصفیه خون از مواد زاید و آبگیری در محیط خارج کالبدی انجام می شود در حالیکه در دیالیز صفاقی بدون خارج کردن خون از بدن و با تزریق مایع دیالیز مخصوص به حفره صفاقی (درون ناحیه شکم) بیمار درمان می شود.

این مخترع ادامه داد: بیماران کلیوی ای که از روش همودیالیز استفاده می کنند همواره با مشکلاتی نظیر مراجعه مكرر به بیمارستان، تهیه فیلتر مخصوص همودیالیز و خطرات خون گیری مواجه هستند.

نجفی آشتیانی با بیان اینکه استفاده از روش همودیالیز به کودکان و بیماران دیابتی توصیه نمی شود افزود: در روش دیالیز صفاقی از بیمار خون گیری نشده و فیلتر نیز به صورت طبیعی در بدن فرار دارد که این امر مشکلات بیماران کلیوی را کاهش می دهد.

وی یادآور شد: نمونه های قبلی دستگاه دیالیز صفاقی در انحصار کشورهای آلمان، آمریکا و کانادا بوده و بزرگ بودن دستگاه اتصال به جریان برق شهری و نیز طولانی بودن دیالیز که بیمار را مقید به حضور در کنار دستگاه می کند از نقایص آن به شمار می رود.

این کارشناس مهندسی پزشکی گفت: نمونه ایرانی دستگاه دیالیز صفاقی با ابعاد 5/6×13×15 سانتی متر و وزن حدود یک کیلوگرم به راحتی برروی بدن بیمار نصب شده و انرژی الکتریکی لازم را از یک باتری قابل شارژ کوچک متصل به دستگاه تأمين مي کند.

وی درخصوص نحوه کارکرد دستگاه دیالیز صفاقی اظهار داشت: بیمار باید ابتدا کیسه مخصوص مایع دیالیز صفاقی را به ورودی دستگاه متصل کرده و کلید اصلی را فشار دهد و از این لحظه تا انتهای چرخه نخست تمام مراحل به طور خودکار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هر چرخه دارای سه مرحله تزریق، ماندگاری و آبگیری بوده و در چرخه دوم بیمار، کیسه مایع دیالیز را تعویض می کند و  عملیات تکرار می شود.

نجفی آشتیانی خاطرنشان کرد: در این مرحله تبادلات مولکولی درون بدن صورت گرفته و اوره، کرآتینین و سایر مواد زائد به علاوه آب اضافی بدن از جریان خون به مایع منتقل می شود و در مرحله سوم مایع دیالیز از بدن خارج می گردد./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.