سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان:گزارش؛

راهكارهاي مقابله باعوامل آلوده كننده هواي اصفهان

وضعیت هوای اصفهان چند سالی است دست کمی از هوای پایتخت کشور ندارد.

 

 
  

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛شاید تا چند سال پیش پایتخت نشینان به مردم اصفهان که هوای پاک تنفس می کردند، غبطه می خوردند ، اما در شرایط فعلی هوای اصفهان حال و روز چندان مساعدی ندارد و مردم این کلانشهر کمتر روزی را سپری می کنند که هوای پاک وارد ریه های خود کنند و تبعات ناشی از آنرا تجربه نکنند . هوای اصفهان یک روز بر اثر افزایش ریزگردها به مرز هشدار می رسد و روزی به دلیل افزایش آلاینده های صنعتی از وضعیت بحرانی فراتر می رود و مسوولان را وادار به تعطیل کردن شهر می کند ، صاحب نظران دلایل معضل آلودگی کلانشهر اصفهان را خودروها، صنایع تولیدی گرداگرد شهر و همچنین وجود کوره های تولید آجر و گچ می دانند.

از آلاینده های صنعتی که بگذریم در حال حاضر روزانه 5 هزار مترمربع از اراضی شهرستان اصفهان برای بهره برداری از گچ و تولید آجر دچارفرسایش شده که این مساله باعث میشود سنگدانه ها وسنگریزه ها و پوشش گیاهی که باعث تثبیت خاک میشود ، ازبین رفته ودر نتیجه آن بر وسعت کویر روز بروز افزوده شود . در این میان کوره داران شرق اصفهان همچنان از روش سنتی استفاده کرده و با برداشت های بی رویه گچ از دشت سجزی بر شدت فرسایش خاک این منطقه می افزایند ، از طرفی در فرایند انتقال خاک گچ به کوره ها و پخت آن مقدار زیادی ذرات گچ وارد هوا می شود که با وزش بادهای غالب ، ذرات ریز گچ به سمت شهر اصفهان سرازیر می شود.

تحقیقات نشان می هد به ازای برداشت هر 10 تن گچ خاکی از دشت سجزی، یک تن گچ وارد هوا می شود و بر آلودگی هوای شهر اصفهان و عوارض ناشی از آن می افزاید.

اگر چه صاحب نظران وکارشناسان بارها و بارها وجود این کوره ها را تهدیدی برای شهر اصفهان اعلام کرده اند وحتی مسوولان محیط زیست، محدودیت هایی برای ادامه فعالیت های آنها اعمال کرده اند ولی آنچه مسلم است این است که کوره ها همچنان به کار خود ادامه می دهند و کوره داران نه تنها با برداشت های بی رویه از خاک منطقه شرق اصفهان بخصوص دشت سجزی، زمینه فرسایش خاک و گسترش بیابان به سمت اصفهان را فراهم کرده اند ، بلکه باروانه کردن ذرات گچ وخاک و به عبارتی ریزگردها به هوا، آلودگی هوای شهر اصفهان را تشدید می کنند.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، دشت سجزی را که در 25 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد یکی از 16 کانون بحرانی بیابانزایی دانسته ومیگوید: دشت سجزی 43 هزار هکتار وسعت دارد که از منطقه حبیب آباد شهرستان برخوار شروع می شود و تا شهر سجزی که در شرق شهرستان اصفهان است، ادامه می یابد . غلامرضا ساعی با اشاره به اینکه از سال 1360تاکنون 8تا 10 هزار هکتار از اراضی دشت سجزی نهال کاری شده است تا از فرسایش بادی این منطقه جلوگیری کند اما در اثر فعالیت کوره های گچ پزی و بهره برداری غیراصولی وبی رویه از لایه سطحی خاک از اهمیت اینکار کاسته است . رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به وجود 70 کوره آجرپزی در این منطقه به مشکلات فرودگاه اصفهان نیز به دلیل واقع شدن در مجاورات دشت سجزی اشاره کرده ومیگوید این فرسایش بادی علاوه بر آلایندگی جبران ناپذیری که ایجاد کرده باعث شده درایامی از سال پروازها نیز لغوشده وخسارت زیادی به تاسیسات ناوبری فرودگاه نیز وارد شود .

بااینکه انتقال کوره های تولید آجر و گچ و واحدهای آلاینده به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان از مصوبه های دولت است ، اما مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان از روند کند انجام اینکار گلایه کرده و میگوید ، مسوولان صنایع و معادن استان مکلف به انجام مطالعات برای جانمایی و انتقال واحدهای تولید آجرهستند ، ولی متاسفانه روند مطالعات و جانمایی روند مطلوبی ندارد . رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان نیز در این باره میگوید قرار بود این کوره ها پارسال به خارج از شعاع 50 کیلومتری منتقل شود ولی به دلیل موضوع ایجاد اشتغال این امر محقق نشد ، اما امیدواریم با وعده هایی که در شورای برنامه ریزی استانداری داده شده تا اردیبهشت ماه سال آینده این کوره ها تعطیل و به شهرستان اردستان منتقل شود . به طور قطع، وجود کوره های گچ پزی و آجر پزی در شرق اصفهان به دلیل مشکلات متعددی که اعلام شد از جمله دلایل افزایش آلودگی هوای شهراصفهان به شمار می رود که با توجه به شرایط وخیم ایجاد شده جای تعلل و فرصت سوزی برای انتقال اینگونه واحدهای الاینده به خارج از شعاع 50 کیلومتری نیست و بی تردید ارزش سلامتی انسان ها بیشتر از اشتغالی است که این 70 واحد آلاینده برکل شهر ایجاد کرده اند ، چراکه باانتقال هرواحد تولید گچ و آجر و استفاده از سنگ گچ بجای خاک نه تنها از گسترش کویر به سمت اصفهان و روانه کردن ده ها تن ذرات گچ به هوای اصفهان و ریه های مردم جلوگیری می شود ، بلکه بابهینه کردن و انتقال آنها به خارج از شعاع 50 کیلومتری می توان از هزینه های درمانی که بر پیکره اقتصاد کشور نیزوارد می شود، جلوگیری کرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.