سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگ و سنن کشور هستند

ارتقای سطح آگاهی راهنمایان و آموزش متناسب با استاندارد های جهانی و از همه مهم تر حمایت های بی دریغ دولت با بیمه کردن این سفیران، عرصه برای اشتغال زایی گردشگری فراهم می شود.

جلیل چرخیان رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي سفير ايران در اقصي نقاط دنيا هستند كه بازتاب دهنده فرهنگ غني ايران در سرتاسر جهان به شمار مي روند و در همه لحظات سفر به عنوان نماینده در شناسایی فرهنگ و تاریخ کشور نقش چشمگیری را ایفا می کنند.
وی تغيير نگاه به گردشگران خارجي را بعنوان يكي از مهره هاي آشكار درتوسعه صنعت گردشگري دانست و افزود: راهنمايان ايرانگردي وجهانگردي مسئوليت سنگيني در برابر فرهنگ وتاريخ كشور دارند و با سياست رفتاري وسخنان سنجيده و با تغيير ديد تخصصي به گردشگران خارجي مي توانند در برابر تبليغات منفي دشمنان ايستادگي كرده و با اطلاع رساني وفرهنگ سازي تبليغات سياه را از چهره سرزميني كه براي بسياري از مردم دنيا جالب وتاثير گذار است پاك كنند.

وي اضافه كرد:اگر به صنعت جهانگردي در كشور توجه نشود،خسارت جبران ناپذيري به صنعت گردشگري وارد مي شود؛ بنابراين براي جلوگيري از چالش، نياز به حمايت هاي مستمر دولت و پيگيري هاي جدي سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري دارد.

چرخیان مشکلات راهنمایان گردشگری را نداشتن بیمه، حقوق کافی و هویت شغلی اعلام کرد و گفت: چند سال است که روی این مقوله کار می‌کنیم و هویت راهنما را برای سامانه سفر و گردشگری تعریف کرده‌ایم، ولی مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حال حاضر با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این موضوع پیگیری می کنیم تا بحث بیمه راهنمایان برطرف شود .
رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره بر این‌که نگاه دولت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید توسعه بخش باشد، افزود: این سازمان به‌راحتی می‌تواند سامانه‌ای سرمایه‌گذار برای کشور باشد و درآمد بالایی را نصیب ایران کند. بنابراین باید تغییراتی را در برخی از برنامه‌ها لحاظ کرد که توان جامع راهنمایان جهانگردی و ایرانگردی افزایش یابد.
چرخیان با بیان اینکه توسعه صنعت جهانگردي با استانداردسازي بسته هاي سفر فراهم مي شود گفت: فرهنگ سازي وآموزش نيروي انساني و تبادل اطلاعات علمي زمينه را براي شكوفايي صنعت ايرانگردي و جهانگردي در كشور فراهم مي كند.
رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تامين اعتبارات مورد نياز بيمه راهنمايان و همكاري مستمر با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ،ارتقاء سطح آموزش راهنمایان و استاندارد كردن بسته هاي سفر و افزايش مسئوليت پذيري در مقابل قرارداد منعقد شده با مشتري را در شكل گيري خروجي سفر داخلي و خارجي و تخصصي كردن دوره هاي آموزشي براي فعالان این عرصه را از مهمترين برنامه هاي جامعه راهنمایان ايرانگردي و جهانگردي برشمرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 3 هزار نفر راهنما در کشور دارای کارت راهنمایی گردشگردی را دارند و حدود 210 نفر به عنوان عضو شاخص در جامعه راهنمایان فعالیت می کنند.
چرخیان درپایان به مناسبت روز جهانی راهنمایان از مسولان میراث فرهنگی خواست تا بودجه و اعتبارات لازم را در ردیف بودجه سالیانه خود قرار دهند.
وی همچنین، تامین نیازهای اساسی از قبیل مسکن و ارتقای امنیت شغلی از جمله ایجاد صندوق حمایت از راهنمایان ، اختصاص بودجه برای برگزاری جلسه ها و سمینارهای آموزشی با هدف ارتقای سطح علمی راهنمایان و استاندارد سازی خدمات آنها در سطح جهانی و کشور و نیز تخصیص پایگاه به عنوان دفتر مرکزی جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تهران و بررسی و پشتیبانی از طرحهای اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی را در جهت کار آفرینی و بالا بردن سطح کیفی زندگی راهنمایان را از جمله درخواست های جامعه راهنمایان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برشمرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.