سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توجه به تغذیه در دوران بارداری ضروری است

تغذیه در مادران باردار نقش بسیار مهمی در سلامت و آینده خود و فرزندشان دارد و توجه به آن ضروری است.

دکتر شهلا چایچیان، فلوشیپ لاپاراسکوپی سرطان های زنان و معاون علمی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه در مادران باردار نقش بسیار مهمی در سلامت و آینده خود و فرزندشان دارد.
وی عنوان کرد در زمان های نه چندان دور به نظر می رسید که مادر باردار نیاز به کالری بیش از حد داشته و به دنیا آمدن فرزند با وزن بالا نشانه سلامتی مادر و نوزاد است.
چایچیان افزود: پس از سال ها براساس تحقیقات انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افزایش وزن نوزاد بیشتر از حد طبیعی نشانه وجود برخی بیماری های مادر مانند دیابت بارداری است.
وی تصریح کرد: پس از رسیدن به این نکته که چاقی های دوران جنینی نوزادی و کودکی در سال های بعد زندگی بسیار سخت کنترل شده و می تواند تمام عمر با فرد همراه بوده و سبب افزایش ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و موارد دیگر شود.
چایچیان خاطرنشان کرد: در عصر حاضر مشخص شده که در نوزادان با وزن تولد بیش از حد طبیعی برخی انواع سرطان ها در سال های بعدی عمر می تواند شایع تر و شدیدتر باشد.
وی افزود: در برخی مطالعات دیده شده که نوزادان دختر در زمان تولد وزنشان بیش از حد داشته اند كه بیشتر به سرطان سینه مبتلا می شوند و این موضوع ممکن است درباره سرطان های دیگری نیز که با چاقی و تجمع بافت چربی در بدن ارتباط دارند ثابت شود.
چایچیان تأکید کرد: بنابراین به مادران باردار توصیه می شود که تغذیه خود را به طور دقیق با پزشک زنان و زایمان و در صورت صلاحدید پزشک با متخصص تغذیه هماهنگ کنند./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.