سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مبتلایان به دل گرفتگی زمستان، لزوما دچار اختلال عاطفی فصلی نیستند

یک روانپزشک گفت: افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی در مقایسه با مبتلایان به دل گرفتگی زمستان، به درمان های بیشتری نیازمندند و مشکل آنها در مدت زمان بیشتری تداوم دارد.

دكتر مهدی شفیعی، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلال عاطفی(خلقی) فصلی دوره ای از افسردگی است که معمولا در فصول پائیز و زمستان شیوع بیشتری می یابند و با آغاز فصل بهار، از میزان بروز آن کاسته می شود.
وی افزود: علاوه بر اختلال عاطفی فصلی،‌ دل گرفتگی زمستان نیز از دیگر اختلالات روانی شایع در این روزها است که معمولا این دو اختلال علایم و عوارض نسبتا مشابهی دارند.
شفیعی با اشاره به اینکه مبتلایان به دل گرفتگی زمستان لزوما دچار اختلال عاطفی فصلی نیستند، تاکید کرد: در واقع افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی در مقایسه با مبتلایان به دل گرفتگی زمستان، به درمان های بیشتری نیازمندند و مشکل آنها در مدت زمان بیشتری تداوم می یابد.
وی گفت: دل گرفتگی ناشی از زمستان در اغلب موارد با افزایش فعالیت و تحرک بدنی و افزایش مقدار نور در منزل، محیط کار، ... تا حد بسیار زیادی برطرف و یا از شدت آن کاسته می شود.
ابن روانپزشک یاد‌آور شد: در مقایسه با دل گرفتگی زمستان، افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی به درمان های بیشتری نیازمندند و داروهای ضد افسردگی و نور درمانی برای آنها باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
شفیعی با بیان اینکه پرهیز از حضور در مکان های تاریک و استفاده بیشتر از نور در روزهای کوتاه زمستان، راهکار بسیار مناسبی برای کاهش علایم اختلال عاطفی فصلی است، اظهار داشت: ورزش کردن به ویژه در فضاهای باز و دارای نور کافی، تنظیم زمان خوابیدن و بیدار شدن، پرهیز از قرار گرفتن در هوای سرد، پرهیز از قرار گرفتن در شرایط متشنج و دارای فشار روانی و داشتن برنامه زمانی مناسب و دقیق برای انجام فعالیت ها و کارهای روزمره، از جمله مهمترین اقدامات پیشگیری و درمان اختلال عاطفی فصلی و همچنین دل گرفتگی زمستان است./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.