سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به فراز و فرودهای زندگی سازنده فیلم "محمد رسول الله"

"مصطفی عقاد" که شهرت خود را مدیون ساخت فیلم های اسلامی "محمد رسول الله" و "شیر صحرا" است، در ساخت فیلم ها هالیوودی اقبالی نیافت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "مصطفی عقاد" کارگردان و تهیه کننده سوری در اول جولای سال 1930 در حلب سوریه متولد شد. پدرش مردی متدین بود و به شغل فروشندگی اشتغال داشت. مصطفی قبل از سفر به آمریکا 200 دلار و یک نسخه قرآن از پدرش به یادگار گرفت و برای تحصیل در رشته کارگردانی راهی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس شد و برای مدارج بالاتر به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت. در آنجا بود که با آشنایی "سم پکین پا" کارگردان معروف آمریکایی، مسیر جدید در زندگی حرفه ای او ایجاد شد.
"پکین پا" راهنما و مشاور "عقاد" در ساخت فیلمی درباره انقلاب الجزایر شد؛ هرچند در ساخت این فیلم موفق نشد ولی در نهایت موفق شد به عنوان تهیه کننده در شبکه سی بی اس آمریکا مشغول کار شود.
عقاد در سال 1976 نخستین فیلم موفق خود را به عنوان "محمد: فرستاده خدا" تهیه و کارگردانی کرد. این فیلم در آمریکا با نام "رسالت" در سال 1977 اکران شد. این همان نسخه عربی فیلمی است که به نام "محمد رسول الله" در ایران می شناسیم. این فیلم محصول کشور لیبی است  و نخستین فیلم مهمی است که در باره اسلام و پیامبر ساخته شد. در همان سال "عقاد" نسخه دیگری هم از این فیلم ساخت، فیلمی با همکاری سینماگران آمریکایی.
فیلمنامه نسخه عربی را "اچ ای ال کرگ" نوشته بود و این بار، در نوشتن فیلم نامه ای که سه سال طول کشید، افراد دیگری هم او را یاری دادند که "توفیق الحکیم" داستان نویس مشهور مصری هم در میان آنها بود.
"محمد رسول الله" فیلمی عظیم بود درباره نخستین سالهایی که حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد و همه توان خویش را به کار بست تا مردم عربسان را به یکتا پرستی دعوت کند. این فیلم یکی از پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما به حساب می آید و در آن هنرپیشگان بزرگ تاریخ سینما مانند "آنتونی کویین" در نقش حضرت حمزه و "آیرین پاپاس" در نقش "هند" همسر "ابوسفیان" به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم "عقاد" در عین حال روایتی صرفا تاریخی هم نبود، دانشمندان و تاریخ شناسان اسلامی دانشگاه الازهر مصر هم درباره فیلم نامه نظر داده و توضیحاتی درباره اتفاق ها وشخصیت ها داده بودند."عقاد" و گروهش درپی این بودند که این نخستین فیلم درباره تاریخ اسلام است و باید آن عظمت و شکوهی را که در فیلم های کلاسیک لارنس عربستان بود، داشته باشد و البته به این هدف رسیده بودند.
صحنه های نبرد و تحریکی که در این فیلم بود، حالتی حماسه ای به آن می داد.
"محمد رسول الله" فیلمی است که در جهان انعکاس گسترده ای داشت و "عقاد" به خاطر ساخت این فیلم به شهرت بالایی رسید. به کمک همین فیلم بود که بسیاری از مسلمانان نام بسیاری از صحابه رسول الله، و رخداد های آن روزگار را درک می کنند و این خاصیت چنین فیلم هایی است به تصویر کشيدن صورت پیامبر اسلام و امامان معصوم جایز نیست و این یکی از نخستین مشکلاتی بود که "عقاد" به زیبایی با آن کنار آمد.

بعد از نمایش عمومی "محمد رسول الله"، اقبال عمومی به "مصطفی عقاد" بیشتر شد و او فیلم "عمر مختار" یا همان "شیر صحرا" را بر اساس فیلم نامه ای از "اچ الک رگ" ساخت داستانی حماسی درباره زندگی "عمر مختار" قهرمان ملی لیبی که 20 سال با استعمارگران ایتالیایی مبارزه کرد و  به شهادت رسید.
علاقه "معمر قذافی" به شخصیت "عمر مختار" موجب شد، او دستور دهد مبلغ هنگفتی بالغ بر 35 میلیون دلار برای ساخت این فیلم در اختیار "عقاد" قرار دهند. برای این فیلم نیز بازیگران مورد علاقه "عقاد" همچون "آنتونی کوئین"، "آیرین پاپاس"، "اولیور رید"، "راو استایگر" و "جان گیلگاد" حضور داشتند.
بعد از ساخت این سه فیلم، "عقاد" فیلم دیگری را کارگردانی نکرد و به تهیه مجموع فیلم های "هالووین" روی آورد. فیلم هایی که از دید عموم و منتقدان ارزش چندانی نداشتند و فقط فیلم هایی بودند برای یک بار دیدن و فراموش کردن.
پس از تهیه شش قسمت از فیلم هالووین، "عقاد" در سال 1995 تصمیم گرفت فیلم زندگی "صلاح الدین" از مبارزان مسلمان در دوره جنگ های صلیبی را بسازد که به دلیل هزینه های بالا، تولید این فیلم متوقف شد در سال 2002 آخرین قسمت هالووین را تهیه کرد.
"عقاد" دو بار ازدواج کرد که حاضر آن دو فرزند دختر و پسر بود. بسیاری از بزرگان سینمای هالیوود از او به عنوان پدربزرگ فیلم های "هالووین" یاد می کنند. چرا که او نخستین تهیه کننده ای بود که فیلمی درباره هالووین ساخت.
زندگی عقاد پایان غم انگیزی داشت. این کارگردان 68 ساله برای شرکت در مراسم عروسی یکی از نزدیکانش به شهر امان اردن سفر کرده بود. دخترش نیز او را در این سفر همراهی می کرد. او و دخترش طی انفجارهای انتحاری درهتل دیزاین شهر امان محل برگزاری مراسم عروسی کشته شدند. عقاد به دلیل جراحات عمیق در بیمارستان در گذشت.
"عقاد" درطول زندگی حرفه ای اش 11 فیلم را کارگردانی و تهیه کرد که فهرست آن شامل موارد زیر است.
1. محمد پیامبر خدا محصول 1976(کارگردانی دو نسخه)
2. هالووین، محصول 1978(تهیه کنندگی)
3. شیرصحرا، محصول 1980(تهیه کنندگی)
4. هالووین2، محصول 1981(تهیه کنندگی)
5. هالووین3، محصول 1982(تهیه کنندگی)
6. هالووین4، محصول 1988(تهیه کنندگی)
7. هالووین5، محصول 1989(تهیه کنندگی)
8. هالووین6، محصول 1995(تهیه کنندگی)
9. هالووین7، محصول 1998(تهیه کنندگی)
10. هالووین8، محصول 2002(تهیه کنندگی)
هرچند عقاد پس از ساخت فیلم های معروفی همچون "محمد، پیامبر خدا" و "شیرصحرا" به تهیه فیلم های نازلی همچون مجموعه هالووین روی آورد، ولی فیلم های او اکنون جزئی از تاریخ مسلمانان شده است، همانطور که او در مصاحبه هایش ساخت این فیلم ها را پلی ارتباطی برای پرکردن خلاء فرهنگی میان غرب و شرق عنوان کرد./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
خیلی عالی بود