سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناوشكن جماران دوساله شد

سي ام بهمن، دومين سالگرد الحاق ناوشكن بومي جمهوري اسلامي ايران "جماران" به نيروي دريايي ارتش توسط فرمانده معظم كل قوا و روزي غرورآفرين در كارنامه درخشان ملت ايران به ويژه نيروي دريايي ارتش است.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و خروج مستشاران نظامي غربي از كشور و پس از آن تحميل يك جنگ خانمانسوز عليه كشورمان انتظار مي رفت كه نيروهاي مسلح و از جمله نيروي دريايي ارتش نتوانند به وظايف خود عمل كرده و عملاً در برابر هرگونه تهاجمي زمين گير شوند.

تحت فشارهاي غرب و با هدف به زانو درآوردن ملت ايران، فروش حتي كوچك ترين تجهيزات نظامي و دفاعي از جمله انواع شناورها به كشورمان ممنوع شد، اما امروز با گذشت بيش از سه دهه از انقلاب پرشكوه اسلامي شاهد دستاوردهاي شگرفي در عرصه هاي مختلف علمي - پژوهشي از جمله در بخش هاي دفاعي هستيم.

امروز نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اعم از نيروي هوايي، زميني، قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) و بالاخص نيروي دريايي ارتش در بهترين شرايط از نظر نيروي انساني كارآمد و تجهيزاتي هستند.

متخصصان توانمند و متعهد ايراني در نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در كنار ساير مراكز علمي و دانشگاهي و در سايه اعتماد به نفسي كه رهبر كبير انقلاب امام خميني(ره) به ملت ايران داد و رهنمودهاي فرمانده معظم كل قوا، به دستاوردهاي عظيمي در بخش هاي مختلف از جمله طراحي و ساخت انواع شكاري بمب افكن ها و شناورهاي سطحي و زيرسطحي دست يافتند.

نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در تلاشي شبانه روزي و در راستاي تحقق تبديل اين نيرو به نيروي دريايي راهبردي نخستين ناوشكن بومي جماران را طراحي و توليد كرد كه در روز سي ام بهمن ماه 1388 با حضور فرمانده معظم كل قوا در منطقه يكم نيروي دريايي ارتش در بندر عباس با موفقيت به آب انداخته شد.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه اظهارداشت: دو سال قبل در چنين روزي فرمانده معظم كل قوا با حضور در منطقه يكم نيروي دريايي ارتش به طور رسمي ناوشكن جماران را به نيروي دريايي ارتش ملحق كردند.

دريادار غلامرضا خادم بيغم افزود: با الحاق ناوشكن بومي جماران كه يك حركت بزرگ صنعتي بود، افتخاري ديگر براي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران رقم خورد.

دريادار خادم بيغم خاطرنشان كرد: جماران يك ناوشكن توليد داخل و كاملا بومي است كه به دست توانمند جوانان متعهد و متخصص ايراني در نيروي دريايي ارتش، با همكاري و هماهنگي متخصصان كشورمان در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و با استفاده از تمامي توانمنديهاي داخل كشور، چه بخش دفاعي و يا خصوصي طراحي و ساخته شده است.

وي ادامه داد: امروز با گذشت دو سال از الحاق موفقيت آميز ناوشكن 'جماران' به توان رزمي نيروي دريايي ارتش، اين ناوشكن با قدرت هرچه تمامتر در حال انجام مأموريت هاي خود بوده و حتي مأموريت هاي برون مرزي محوله را نيز به نحو احسن انجام داده و مي دهد.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين كه طراحي و ساخت ناوشكن جماران، حركت نويني در جهت سازندگي تجهيزات عمده در نيروي دريايي ارتش است گفت: قبل از ساخت ناوشكن جماران، موضوع بهينه سازي و نوسازي تجهيزات در اين نيرو مطرح بود اما كاري با اين حجم و ساخت تجهيزات عمده و در اين ابعاد وجود نداشت.

دريادار خادم بيغم خاطرنشان كرد:طراحي و ساخت ناوشكن جمهوري اسلامي ايران 'جماران' شروع يك حركت بزرگ و جهادي در نيروي دريايي ارتش بود كه نتيجه آن هم تا به حال موفقيت آميز بوده است.

وي تصريح کرد: به دنبال ساخت جماران، نيروي دريايي ارتش ادامه ساخت تجهيزات عمده و از جمله ساخت ناوشكن هاي همكلاس جماران را نيز شروع كرد كه اين حركت در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و همچنين در نيروي دريايي ارتش به طور مستقل دنبال شده است و اميدواريم در آينده اي نزديك خبرهاي مربوط به ساخت تجهيزات نوين و درصد پيشرفت هر كار از سوي مقامات ارشد اين نيرو اعلام شود.

 

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در ادامه از ناوشكن جماران به عنوان يك افتخار ملي ياد كرد و گفت: اين افتخار در شرايطي به دست آمد كه دشمنان ايران اسلامي و در رأس آنها استكبار جهاني تحريم هاي سختي را عليه كشورمان تحميل كردند.

دريادار خادم بيغم افزود: ساخت ناوشكن جماران توسط متخصصان متعهد ايراني نشان دهنده عزم راسخ و توان كاركنان نيروي دريايي و متخصصان داخل كشور است كه توانسته اند بر اين تحريم ها غلبه كنند و به آنچه كه نياز است براي اين كه بتوانيم توانمندي هاي خودمان را حفظ كنيم و آن را ارتقا دهيم، كمك كرده اند.

وي اضافه كرد: امروز هم اين حركت با قدرت در حال انجام است و اميدواريم كه ما بتوانيم با رسيدن به دستاوردهاي ديگري كه هر چند وقت يكبار خبرهاي مربوط به آن از طريق رسانه ها اعلام مي شود، مشت محكمي بر دهان ياوه گويان و به خصوص استكبار جهاني بزنيم.

امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز درباره ناوشکن جماران گفت: ناوشكن جماران با حضور در عرصه درياهاي آزاد توانمندي ايران را حداقل در بين 35 كشور جهان حاضر در منطقه تنگه باب المندب، درياي سرخ و خليج عدن به نمايش گذاشت.

وي تصريح كرد: تمامي كشورهاي حاضر در منطقه حركات و تحركات اين ناوشكن را رصد مي كردند تا توانمندي اين ناوشكن چقدر است.

دريادار سياري گفت: دستاورد ديگر ناوشكن جماران، تأمين امنيت خطوط مواصلاتي و شناورهاي نفتكش و تجاري در منطقه اي بود كه معمولا مورد هجوم دزدان دريايي قرار مي گيرد.

وي خاطرنشان كرد: ناوشكن جماران به عنوان ناو سرفرماندهي به همراه ناوهاي همراه به مدت 70 روز امنيت شناورهاي نفتكش و تجاري كشورمان و بعضاً شناورهاي برخي كشورها كه اعلام نياز مي كردند را در منطقه خليج عدن، تنگه باب المندب و درياي سرخ تأمين مي كردند.

* مشخصات و نحوه ساخت ناوشكن بالگردبر 'جماران'

ناوشكن جماران كه توسط نيروي دريايي ارتش ساخته شده است، داراي 94 متر طول و 10 متر عرض و 3.1 متر ارتفاع است.

اين شناور حداقل يك هزار و 400 تن وزن دارد ، قدرت دو موتور 10 هزار اسب بخار است و با سرعت 28 گره دريايي ، داراي چهار واحد ديزلي 550 كيلو واتي است.

ناوشكن جماران از جمله رزمناوهاي با مأموريت سه منظوره است كه در عرصه هاي ضد هوايي – ضد سطحي و ضد زيرسطحي از تجهيزات كاملاً پيشرفته برخوردار است.

اين ناوشكن در كلاس خود ، در شمار ناوهاي پيشرفته محسوب مي شود و از قابليت حمل و سوختگيري بالگرد نيز برخوردار است.

بخشي از سامانه هاي اصلي اين ناوشكن تنها در انحصار چند كشور است اما متخصصان ايراني موفق شدند اين انحصار بين المللي را شکسته و كشور را به دانش طراحي و ساخت اين سامانه هاي مهم مجهز كنند.

ناوشكن بالگردبر جمهوري اسلامي "جماران" براساس پروژه اي به نام 'موج' كه بزرگترين و مهمترين پروژه نظامي در تاريخ جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود، با همكاري 120 مركز دانشگاهي و حدود يك هزار متخصص و با مديريت نيروي دريايي ارتش طراحي و ساخته شد.

در ساخت اين ناوشكن بومي علاوه بر كارخانجات نيروي دريايي ارتش، دانشگاه دريايي امام خميني (ره) نوشهر و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح سهم بسزايي داشته اند.

براي طراحي، ساخت و تجهيز اين ناوشكن بيش از 100 تخصص مختلف از جمله تخصص‌هايي در رابطه با مكانيك، رادار، الكترونيك، سونار، برق، مخابرات و كنترل و فرماندهي در اين ناوشكن به كار گرفته شده است.

تمام سامانه هاي راداري، تسليحاتي،بدنه، روسازه، دستگاه هاي مخابراتي، جنگ الكترونيك (جنگال) و شنود ناوشكن جماران توسط متخصصان جوان ايراني طراحي و ساخته شده است.

ناوشكن جماران از جمله يگان هاي شناور نظامي با قابليت بالا است كه توانايي هدف قرار دادن همزمان چندين هدف متحرك هوايي، دريايي ، زيرسطحي و اهداف دشمن در خشكي را دارا است.

* مأموريت هاي داخلي و بين المللي ناوشكن بالگردبر 'جماران'

ناوشكن بومي جماران در طول مدت دو سال گذشته مأموريت هاي مختلف محوله را در عرصه هاي داخلي و برون مرزي با موفقيت پشت سر گذاشته است.

جماران در جريان رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 نيروي دريايي ارتش كه در شرق تنگه هرمز، درياي عمان،درياي سرخ، مدار 20 و 10 درجه در شمال اقيانوس هند بعنوان ناو سرفرماندهي حضوري فعال داشت و مأموريت هاي محوله را با موفقيت انجام داد.

اين ناوشكن بومي علاوه بر اين در عمليات برون مرزي و در قالب ناو گروه شانزدهم نيروي دريايي ارتش، متشكل از ناوشكن جمهوري اسلامي ايران جماران و ناو بندرعباس در شانزدهم مهرماه امسال مأموريت خود را براي حضور در آب‌هاي بين‌المللي آغاز كرد.

بدين ترتيب به رغم تحريم‌هاي فراوان،جمهوري اسلامي ايران به جمع معدود كشورهاي جهان پيوست كه از قابليت طراحي، ساخت و تجهيز رزم ناوها و ناوشكن‌هاي پيچيده برخوردارند.

نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در دومين سالگرد الحاق ناوشكن بومي جماران به يگان رزم اين نيرو، آماده مي شود تا شناورهاي جديدتر و با قابليت به مراتب بالاتري را در مقايسه با ناوشكن جماران طراحي و توليد كند.

ناوشكن جماران در مأموريت موفقيت آميز 70 روزه خود در آب هاي آزاد و بين المللي كه اواخر آذرماه سال جاري به پايان رسيد، توانمندي هاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در عرصه جهاني را به اثبات رساند./ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.