سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با توجه به بررسی های انجام شده؛

12 اولویت پژوهشی بیماری های عفونی مشخص شد

با توجه به بررسی های انجام شده، 12 اولویت پژوهشی در خصوص بیماری های عفونی و گرمسیری مشخص شده است که عفونت های بیمارستانی، بروز مقاومت های دارویی و ایدز از جمله مهمترین آنها هستند.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اگر چه در سال های اخیر شیوع برخی از بیماری های عفونی کاهش یافته و بسیاری از این بیماری ها تا حد زیادی کنترل شده اند اما همچنان بیماری ها و عوامل عفونی به عنوان یک مشکل جدی و مهم در اغلب نقاط دنیا شناخته شده و هزینه های زیادی را برجای می گذارند.

وی افزود: به دلیل اهمیت بیماری های عفونی، اولویت های پژوهشی در خصوص این بیماری ها باید مشخص شده و مطالعات مورد نیاز جامعه براساس این اولویت ها صورت گرفته و از نتایج آن برای بهبود و ارتقای سطح بهداشتی جامعه استفاده شود.

سراوانی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز مختلف تحقیقاتی کشور اقدامات زیادی در خصوص تعیین اولویت های پژوهشی بیماری های عفونی و گرمسیری در کشور انجام داده اند تأکید کرد: با توجه به بررسی های انجام شده 12 اولویت پژوهشی در خصوص بیماری های عفونی و گرمسیری در کشور مشخص شده است که عفونت های بیمارستانی، بروز مقاومت های دارویی و ایدز، از جمله مهمترین آنها هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پس از سه اولویت فوق عفونت های منتقله از طریق تماس های جنسی، هپاتیت های B و C بیماری سل، عفونت در مبتلایان به بیماری های مزمن، عفونت در معتادان تزریقی، عفونت های منتقله از راه آب و غذا، بیماری ها و عفونت های تنفسی همچون آنفولانزا و نپومونی و همچنین بیماری های تب دار به ویژه تب مالت (بروسلوز) به ترتیب از دیگر اولویت های پژوهشی بیماری های عفونی و گرمسیری محسوب می شوند.

سراوانی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط خاص گزارش دهی بیماری ها در کشور نظام ثبت نام و گزارش دهی بیماری ها نیز به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی در کشور محسوب می شود./اس/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.