سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيين‌نامه جديد كرسي‌هاي آزادانديشي ابلاغ شد

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ابلاغ آيين‌نامه اصلاح شده كرسي‌هاي آزاد انديشي به دانشگاه‌ها خبر داد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، دكتر غلامرضا خواجه سروي با اعلام اين خبر گفت: پس از امضاي وزير علوم، آيين‌نامه جديد كرسي‌هاي آزادانديشي به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالي و پژوهشي ابلاغ شد.

وي افزود: اين آيين نامه با هدف ايجاد، تقويت و نهادينه سازي فضاي عقلاني، چند صدايي و آزادي استماع سخن و نيز ايجاد فرهنگ تضارب آراء و تعامل علمي در عين اجتناب از جدال باطل در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي تدوين و ابلاغ شده است.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم با اشاره به تاخير صورت گرفته در ابلاغ آئين نامه کرسي هاي آزادانديشي خاطرنشان کرد: آيين نامه اوليه كرسي هاي آزاد انديشي در سال 1389 براي اجراي آزمايشي يكساله به دانشگاه ها ابلاغ شد و سپس با تصويب هيأت مركزي كرسي‌هاي آزادانديشي كارگروه بازنگري آيين‌نامه به منظور بازنگري و رفع نقايص و ايرادات آن تشكيل شد.

وي ادامه داد: در ابتدا نظرات و ديدگاه‌ها و پيشنهادات دانشگاه‌ها درخصوص آيين‌نامه فوق‌ از طريق مكاتبه و نيز برگزاري جلسات متعدد با حضور نمايندگان دستگاه‌ها و معاونان و مديران فرهنگي دانشگاه‌ها و نيز فعالان دانشجويي و اعضاي تشكل‌هاي اسلامي دانشگاه‌ها جمع‌آوري و توسط دبيرخانه هيأت مركزي به كارگروه فوق الذكر ارايه شد.

خواجه سروي تصريح کرد: پس از بحث و تبادل نظر در جلسات متعدد، پيش‌نويس اصلاحيه آيين‌نامه جديد تهيه و نهايتاً با تأييد هيأت مركزي حمايت از كرسي‌هاي آزادانديشي براي تأييد به شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها ارسال شد.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با اشاره به اقدامات کارشناسي صورت گرفته در جهت اصلاح اين آيين‌نامه تصريح کرد: آئين نامه جديد کرسي هاي آزادانديشي حاصل تلاش ده‌ها ساعت كار كارشناسي در معاونت فرهنگي و اجتماعي و ديگر بخش‌هاي مرتبط مي‌باشد و توسط وزير علوم امضاء‌ و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وي تاکيد کرد: از نقاط قوت آيين‌نامه جديد مي‌توان به روشنتر و مشخص تر شدن اهداف و نيز نظام‌مندي روند برگزاري و تعيين شرح وظايف و بطور كلي شفاف شدن فضا براي برگزاري كرسي‌ آزادانديشي اشاره كرد.

خواجه سروي افزود: از ديگر نكات مهم كه در بازنگري آيين‌نامه مورد توجه قرار گرفت بحث امنيت حقوقي افراد و صاحبنظران در كرسي‌ آزادانديشي مي‌باشد.

وي ادامه داد: در بازنگري آيين‌نامه ، شرح وظايف ، نحوه تشكيل جلسات و رسيدگي به درخواست ها به صورت كاملاً شفاف مشخص شده و سطح هيأت مركزي و نيز هيأت‌هاي دانشگاه نيز بواسطه قرار گرفتن وزير و رئيس دانشگاه در رأس آن ارتقاء‌يافته است.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم در خصوص برگزاري اين کرسي ها در سطح اساتيد اظهار داشت: در جهت ايجاد رقابت بين اساتيد براي مشاركت در برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي، رئيس دانشگاه موظف است نسبت به اعمال امتياز ارتقاء اعضاي هيأت علمي فعال در برگزاري كرسي‌ها تمهيدات لازم را اتخاذ نمايد. لحاظ نمودن شاخص برگزاري كرسي‌ها و رتبه‌بندي و اعمال مشوق‌هاي لازم براي دانشگاه‌هاي فعال در بين زمينه از ديگر نكات آيين‌نامه جديد است. /ع


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.