سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان/

لرستان چشم به راه صنعتی شدن/ افق صنعت استان روشن است

استان لرستان با موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و قابلیت های بی نظیر در حوزه صنعت و معدن ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعت غرب کشور را دارا است که تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی ویژه از سوی متولیان است.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛

بخش صنعت از جمله قابلیت های استان لرستان است به طوریکه این استان به دلایل متعدد به شدت مستعد توسعه صنعتی است.

از یکسو موقعیت جغرافیایی این استان موجب شده تا دقیقا بر شاهراه ترانزیت جنوب - شمال قرار گیرد، از سوی دیگر همجواری با استانهای برخوردار و دارای بازارهای مصرفی همچون اصفهان، خوزستان، مرکزی و... پتانسیل توسعه صنایع تامین مواد اولیه کارخانجات بزرگ این همسایگان را توجیه می کند.

از طرفی این استان در نزدیکی یکی از مهمترین بازارهای منطقه از جمله عراق واقع شده است بدون اینکه تبعات همجواری با این کشور را پذیرا باشد.

صنایع موجود در لرستان و قابلیت توسعه

در حال حاضر صنایعی همچون نساجی، فرو آلیاژ، خودروسازی، تولید شیشه، یخچال سازی، کارخانجات صنایع دفاع، فارسیت، سیمان، داروسازی و ... نمونه هایی از صنایع موجود در این استان است که بخش عمده ای از آنها در زمره صادرکنندگان کشور قرار دارند.

البته در این استان علاوه بر امتیازات عمومی همچون موارد یاد شده پتانسیل تخصصی و ویژه ای نیز وجود دارد که عبارتست از وجود منابع سرشار برای توسعه دو حوزه خاص صنایع کانی غیر فلزی از یکسو و صنایع تبدیلی از سوی دیگر.

در این استان بیش از یک چهارم منابع سنگهای تزئینی کشور، بیشترین حجم از منابع معدنی خاصی همچون تالک، سیلیس و ... وجود دارد که امتیاز حضور در حوزه معدن را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.

معادن لرستان، ظرفیت مغفول مانده

هم اکنون استان لرستان با بیش از 85 معدن فعال، حدود چهار میلیارد تن ذخایر پیش بینی شده، 270 میلیون تن ذخائر قطعی، 450 واحد سنگبری و 12 میلیون متر مربع فرآوری سالانه انواع سنگ تزئینی، از جایگاه کم نظیری در امر استخراج، تولید و فرآوری سنگ ایران و جهان برخوردار است.

از سوی دیگر وجود بیشترین حجم تولید ماهیان سردابی در بین استانهای غیر ساحلی، اولین مقام تولید حبوبات کشور، اولین مقام تولید انجیر سیاه کشور و بسیاری موارد دیگر همه و همه حضور در بخش صنایع تبدیلی این استان را به مزیتی انحصاری تبدیل کرده است.

حال با اشاره به موارد یاد شده یک سئوال ذهن هر خواننده ای را درگیر می کند و آن این است که چرا لرستان با این همه قابلیت در حوزه صنعت همچنان بیکارترین استان کشور است و به کمترین اشتغال در این بخش دست یافته است.

قابلیتهای بزرگ صنعت لرستان و توقف در صنایع کوچک!

به اعتقاد کارشناسان به فعلیت رساندن قابلیتهای منحصر به فرد استان لرستان در حوزه صنعت در گرو برنامه ریزی های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است تا در کمترین زمان شاهد شکوفایی استعدادهای این استان باشیم.

این در حالیست که فعال شدن این قابلیتها نیازمند سرمایه گذاری ویژه بخش دولتی و خصوصی در استان لرستان است که با توجه به ضعف زیرساختهای سرمایه گذاری در این استان و چالشهای پیش روی جذب سرمایه گذاری خصوصی همت بخش دولتی در این زمینه چاره ساز خواهد بود.

از طرف دیگر در حال حاضر هزار و 478 واحد صنعتی در استان مشغول به فعالیت هستند که عمده این صنایع را صنایع کوچک تشکیل می دهند که تحول در بخش اشتغال صنعت علاوه بر رفع مشکلات همین واحدهای کوچک برای ادامه فعالیت، نیازمند راه اندازی و توسعه واحدهای بزرگ صنعتی است.

عمده مشکل صنایع استان عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش است

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در این رابطه با اشاره به برخی مشکلات صنایع کوچک در استان لرستان عنوان کرد: برخی از صنایع کوچک استان با مشکلاتی مواجه هستند که عمده این مشکلات عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش است که بازخورد این مهم به بحث های بازار نیز ختم می شود.

حجت الله بیرانوند با تاکید بر حمایت از صنایع استان لرستان اظهار داشت: در بحث مدیریت صنایع استان ما به دنبال اصول منطقی و حمایتی هدفمند هستیم و از واحدهایی که اشتغال ثابت و بالا، بازدهی مفید و تاثیر گذار در استان دارند حمایت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: با حمایت از این صنایع و واحدها می توان دیگر واحدهای کوچک را نیز تحت تاثیر قرار داد و مشکلات آنها را به صورت کلی و ریشه ای حل کرد.

برنامه ریزی جامع برای رشد و توسعه صنعت استان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در ادامه با اشاره به بازدید های میدانی مدیران صنعت استان از واحدهای فعال و راکد استان نیز گفت: با این بازدیدها می توان آمار و اطلاعات کلی و جامعی را جمع آوری کرد و بر اساس این آمار و اطلاعات می توان برنامه ریزی جامعی برای رشد و توسعه استان داشته باشیم.

وی وضعیت آینده صنایع را در استان بسیار امیدوارکننده دانست و افزود: بسیاری از صنایع در دست ساخت استان به عنوان صنایع مادر در کشور فعالیت خود را آغاز می کنند و این امر علاوه بر اشتغال ثابت و مستقیم از هزاران صنعت و اشتغال غیر مستقیم نیز ایجاد خواهد کرد.

بیرانوند با اشاره به خدمات و حمایت های دولت در سالهای اخیر در لرستان بیان داشت: صنایع و کارخانه های مختلفی در سطح استان در دست ساخت و راه اندازی است که با راه اندازی این صنایع در سطح استان، لرستان نیز به عنوان یکی از استانهای صنعتی کشور مطرح خواهد شد.

لرستان به قطب صنعتی منطقه تبدیل می شود

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به برخی از صنایع در دست ساخت استان لرستان عنوان کرد: کارخانه سیمان خرم آباد، سیمان پلدختر، پتروشیمی لرستان، شمش سیلیسیم بروجرد، پالایشگاه پلدختر و مواد غذایی گهر دورود تنها بخشی از صنایع در دست ساخت استان است که با بهره برداری از این صنایع تحول عظیمی در توسعه صنایع و صادرات لرستان ایجاد می شود.

وی همچنین با اشاره به صنایع در دست توسعه لرستان نیز افزود: طرح توسعه فولاد الیگودرز، طرح توسعه سیمان دورود و طرح توسعه صدر فولاد خرم آباد نیز در آینده نزدیک در مسیر تولید قرار می گیرند.

بیرانود یادآور شد: با بهره برداری از این طرح ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، استان لرستان به قطب صنعتی منطقه تبدیل می شود.

وی ادامه داد: با حمایت های دولت در زمینه احداث خط آهن در مسیر دورود - خرم آباد - پلدختر به اندیمشک، این استان علاوه بر صنعتی شدن در راستای توسعه صادرات نیز از رشد چشمگیری بهره مند خواهد شد.

به هر روی امید می رود با تسریع در بهره برداری از واحدهای بزرگ صنعتی در کنار رفع مشکلات واحدهای کوچک تولیدی، صنعت لرستان به جایگاه شایسته خود در کشور دست یابد./س


 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.