سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

پیشگیری از بارداری پرخطر، تضمین سلامت مادر و كودك

داشتن جمعیت برای هر كشور یك پتانسیل محسوب می شود اما اگر ازدیاد جمعیت متناسب با امكانات و نیازهای جامعه نباشد، تبعاتی را به خانواده و جامعه تحمیل می كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران چند سالی است كه در كشور ما از اجرای موفق طرح كنترل جمعیت می گذرد، طرحی كه با شعار ' فرزند كمتر، زندگی بهتر' یا 'دو بچه كافی است' توجه قشر دانشگاهی و با سواد جامعه را به خود معطوف كرد و حتی با گنجاندن واحد درسی تنظیم خانواده در دانشگاه ها، بسیاری از مسائل آموزش داده می شود.
اما مدتی است كه از سوی مركز بهداشت ساوه بنرهایی با توصیه ها و شعارهای مختلفی مثل'هیچ زنی نباید با زندگی بخشیدن بمیرد' یا 'بارداری پرخطر چیست' در سطح شهر، توجه ها را به سوی خود جلب كرده است.
رییس مركز بهداشت ساوه در این خصوص گفت: این مركز هر سال یك مسئله بهداشتی را در اولویت برنامه های كاری قرار داده و آن را آموزش می دهد كه طبق بررسی های انجام شده و جلسات مختلف با مردم و مسئولان مركز بهداشت به این نتیجه رسیدیم كه امسال، پیشگیری از 'بارداری های ناخواسته و پرخطر' اولویت برنامه های آموزشی در این مراكز باشد.
نظری افزود : 17 منطقه حاشیه نشین در ساوه شناسایی شده است كه به علت برخی مشكلات فرهنگی، آموزشی، مالی و ... مردم از مشكلات بارداری پرخطر آگاهی كافی ندارند و بیشتر مرگ و میر نوزادان و مادران در سطح شهرستان، در این مناطق حاشیه نشین اتفاق می افتد.
وی اظهار داشت: از آنجا كه یكی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران است، بنابراین این مركز اقدام به اطلاع رسانی عمومی كرده است.
وی با اشاره به اقدامات مركز بهداشت ساوه، افزود: علاوه بر نصب بنرهای آموزشی در سطح شهر، در تمامی درمانگاه ها، آموزش روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته و پرخطر و نیز كلاس های مشاوره به صورت رایگان برگزار می شود.
نظری گفت: در درمانگاه شهید منتظری نیز عمل وازكتومی با حضور پزشك مستقر دراین مركز به صورت رایگان انجام می شود.
یك كارشناس مامایی نیز در این خصوص گفت: بارداری های پرخطر بیشتر سنین زیر 18 سال و بالای چهل سال را شامل می شود كه برای مادر و نوزاد خطراتی را در پی دارد.
رنجبر با بیان موفق بودن برنامه های كنترل جمعیت در كشور افزود : با این وجود، خلاء های آموزشی برای قشری از افراد جامعه (زیر 18 سال وبالای 40 سال) كه كمتر وارد دانشگاه می شوند همواره وجود دارد كه این گونه اقدامات مراكز بهداشتی می تواند تا حدود زیادی موثر باشد.
وی بیان كرد: تولد نوزادان نارس، وجود بیماری های ناشناخته و اغلب غیر قابل درمان در آنان و نیز احتمال فوت مادر از جمله مشكلات بارداری های در معرض خطر است./س

 

 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.