سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران/

امیرآباد - از دیروز تا فردا

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد در شهرستان بهشهر در سال 1376 با وسعت اولیه 60 هکتار در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شد . راه اندازی آن 4 سال طول کشید و براساس همین مصوبه مقرر شد این منطقه در 3 مرحله با 34 پست اسکله راه اندازی شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر به

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

گفت:هم اکنون نیز مرحله نخست این طرح به وسعت هزار هکتار در حال بهره برداری است که با توجه به ظرفیتهای در نظر گرفته شده برای این منطقه تا 2 هزار هکتار افزایش می یابد .

نعیمی با بیان اینکه این بندر تنها بندر متصل به شبکه سراسری راه آهن در شمال کشور محسوب می شود مهمترین ویژگی این منطقه را قرار داشتن در کریدور اقتصادی شمال – جنوب دانست و افزود: این کریدور بندر امیرآباد را به بندرعباس در استان هرمزگان متصل می کند.

وی گسترش مناسبات اقتصادی میان مازندران با کشورهای حاشیه خزر / آسیای مرکزی و قفقاز را از اولویتهای این منطقه بیان و تصریح کرد : 10 پست اسکله عمومی به همراه یک اسکله رو رو هر کدام با ظرفیت بیش از 6 هزار تن در هر نوبت بارگیری بخشی از توانمندیهای بندر است

کارشناس مسئول واحد توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد بهشهر هم از آمادگی برای جذب سرمایه گذاران به ویژه سرمایه های خارجی و بخش خصوصی خبر داد و گفت : راه اندازی کامل این منطقه بیش از 22 هزار فرصت شغلی را به همراه ظرفیت جابجایی 15 میلیون تن کالا در سال بوجود می آورد .

سرمدی راه اندازی صنایع واسطه و پالایش نفت و فرآورده های پتروشیمی / تامین خوراک برای صنایع پایین دستی پتروشیمی/ راه اندازی بازارچه های مرزی / راه اندازی سامانه های پشتیبانی صنایع گاز با توجه به کشف میدان گازی 50 تریلیون فوت مکعبی در دریاچه خزر و توسعه زیرساختهای گردشگری را در منطقه امیراباد ضروری دانست .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر هم در پاسخ به نظرات این کارشناس با تایید همه موارد گفت : برای اجرای این طرح ها مذاکرات و توافقاتی با سرمایه گذاران خارجی صورت گرفت و اجرای این طرح ها در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شد.

نعیمی از امضای قرارداد سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری با سرمایه گذار روس و 150 میلیون دلاری با سرمایه گذار کنیایی و 30 میلیارد تومانی بخش دولتی برای گسترش فعالیتهای حوزه نفت و پتروشیمی / سیلوی 250 هزار تنی غلات و امور زیربنایی بندر خبر داد.

وی با تاکید بر فاصله داشتن این فعالیتها با اهداف نهایی برنامه ریزی شده برای این منطقه افزود : در برنامه ای 10 ساله به اهداف تعیین شده خواهیم رسید .

نعیمی با بیان اینکه اتصال مستقیم بندرامیرآباد به بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) از طریق راه آهن از طرحهای در حال اجرای منطقه است تصریح کرد : براساس ابلاغیه سازمان بنادر و دریانوردی کشور 2 سال گذشته بیش از 200 میلیارد تومان از منابع داخلی و 150 میلیارد تومان از بخش خصوصی در این منطقه هزینه و مناقصه 105 میلیون یورویی بین المللی برای توسعه منطقه برگزار و با سرمایه گذاران قرارداد امضا شد .

فرزانه معاون برنامه ریزی استاندار هم از آمادگی سرمایه گذاری 270 میلیون دلاری خارجی دیگر در این بندر خبر داد و گفت : آهنگ توسعه این منطقه به وضوح به گوش می رسد و ظرفیت های آن بیش از پیش شکوفا و زمینه رونق اقتصادی منطقه می شود.

اسدیان معاون منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد نیز گفت : بیش از 2 میلیون تن انواع کالا مانند سیمان / گچ / چوب / فولاد / آهن / کاغذ / غلات و مواد غذایی / فرآورده های نفتی و پتروشیمی / صنایع ساختمانی و کلینکر امسال در این بندر جابجا شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 45 درصد افزایش داشت .

اتصال بندرامیرآباد به صنایع کشتی سازی صدرا / نیروگاه سیکل ترکیبی برق / کارخانه سیمان / پایانه نفتی ( خط لوله نکا و شرکت نفت خزر ) همگی در شهرستان نکا / کارخانه فولاد / کارخانه گچ و کلینکر / سیلوی 50 هزار تنی غلات / کارخانه سورتینگ مرکبات / انبار سرپوشیده 45 هزار متر مربعی / محوطه روباز 100 هکتاری اسکله رو رو قطار و کامیون تا داخل کشتی ها / نزدیکی به تالاب بین المللی میانکاله و دسترسی آسان به شبکه راههای هوایی / دریایی و زمینی از مهمترین ظرفیتها و طرحهای حال اجرای این منطقه اقتصادی است./س 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.