سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دکتر سیدی خبرداد:

حمایت 50میلیارد ریال اعتبار از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجمن‌های علمی

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت پنجاه میلیارد ریال این معاونت در سال 88 و89 به انجمن های علمی دانشگاه ها خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکتر سید مهدی سیدی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات ملی بتن سبک که پنج شنبه بیست و هفتم بهمن ماه در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارکرد: در حال حاضر انجمن های دانشجویی زیادی در دانشگاه های کشور فعال هستند که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سال 1389 بیش از 3هزار و 900 انجمن علمی در کشور فعالیت می کردند که این معاونت از آنها حمایت می کرد.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار به انجمن های علمی خاطرنشان کرد: پنجاه میلیارد ریال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال 88-89 به این انجمن‌ها پرداخت شده است.

دکتر سیدی تاکید کرد: ایجاد انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها موجب ایجاد شور و نشاط برای برقراری ارتباط علمی میان این مراکز می شود.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به برگزاری مسابقات علمی و فناوری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 20مسابقه با هدف فعالیت دانشجویان در کنار هم و ایجاد شور و نشاط میان آنهاٰ برگزار شده است، که این معاونت از آنها حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: ارتباط میان دانش و صنعت مبحثی عمیق است و این همایش به منظور حضور بیشتر صنعتگران و دانشگاهیان در کنار هم، رفع موانع و ایجاد ارتباط میان دانش و صنعت برپا شده است.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به تفاوت ایران با سایر کشورها در بخش صنعت افزود: سایر کشورها در بخش«تحقیق و توسعه»( R&D ) توسعه یافته اند. به طوری که هزینه زیاد صرف این بخش می کنند و دولت نیز بخش پایه ای کار را به عهده می گیرد.

وی ادامه داد: برای مثال در کشور آمریکا 80 درصد هزینه تحقیقات صنعتی را بخش صنعت تقبل می کند و 20 درصد آن نیز از سوی دولت تامین می شود که بیشتر این هزینه ها باید صرف تحقیقات پایه‌ای شود زیرا تحقیق کاربردی توسط شرکت ها انجام خواهد شد.

دكتر سیدی افزود: از سوی دیگر در آمریکا دانشگاه ها بودجه مورد نیاز خود را از شرکت های خصوصی دریافت می کنند به طوری که توسعه تحقیقات با کمک دانشگاه و شرکت های خصوصي صورت می گیرد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: مباحث مربوط به ساخت و تولید بتن جدید و قدیمی است. به طوری که بحث بتن سبک گرچه سال ها در خارج از کشور استفاده می شد اما در داخل مبحثی جدید است.

سیدی با اشاره به زلزله خیز بودن کشور تصریح کرد: ایران در منطقه لرزه خیز واقع شده است بنابراین باید از بتن های مقاوم در مقابل زمین لرزه استفاده کرد تا در مقابل خوردگی از مقاومت لازم برخوردار باشد. بنابراین بحث مقاوم سازی ساختمان های قدیمی و سازه های بزرگ کشور یکی از مباحث مهم در کشور به شمار می رود که باید به آن توجه ویژه داشت.


برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است

دکتر سیدی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف هماهنگی و همگرایی میان علم و فناوری ایجاد شده است که ارتباط میان دانش و صنعت یکی از این اهداف به شمار می رود،گفت: دراین رمینه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت زیادی در زمینه های مختلف علمی به وجود آمده که هدف آنها ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت است.

وی پیشنهاد کرد که کانون بتن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شود، زیرا با این روش تولید کننده، مصرف کننده، صادرکننده و صاحب استاندارد در کنار یکدیگر قرار می گیرند و کانون محل تفکری برای آنها در کشور محسوب می شود.


تشکیل 60 کانون هماهنگی دانش و صنعت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دكتر سیدی با بیان اینکه تاکنون 60 کانون هماهنگی دانش و صنعت در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: تعداد این کانون ها با توجه به مباحث علمی و پیشرفت‌های موجود در زمینه های مختلف کم است، بنابراین با افزایش آنها تبادل تجربه خواهد شد.

در پایان این مراسم، از شرکت های لیکا، بتن ایران، سبک سازان شرق،کیسون،سیلیس آرا، عمران پارس،کیش بتن جنوب، کارخانجات بنای سبک قدس رضوی، استراتوس، توسعه منابع آب و نیروی ایران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،سابیر، شیمی ساختمان، مشاور مهاب قدس، نگین بتن90، پرلیت، سبک سازان سبز، ساختمانی، تولیدی و تحقیقاتی آپتوس ایران، پرلیت،مجتمع تحقیقاتی تولیدی ایران فریمکو، شایا تدبیر شهر و موسسه آموزش دانش و فن جاویدان تقدیر و از دانشجویان برتری که در این مسابقات حائز رتبه شده اند نیز تجلیل شد./ع

 

 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.