سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باهنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد:

لزوم اصلاح قانون انتخابات براي در نظر گرفتن سهم الحضور بانوان

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت تصويب قانوني مبني بر لزوم حضور تعداد بيشتر نمايندگان زن در خانه ملت تاكيد كرد.

محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران در مجلس در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه ساختار انتخاباتي و شرايط آن در وضعيتي است كه بانوان در انتخاب كردن و راي دادن حضور پررنگ و تعيين‌كننده‌اي دارند اما در انتخاب شدن دچار مشكلاتي هستند، گفت : تعداد نمايندگان زن در مجلس هشتم حدود 12 نفر بوده است كه اكثريت آنان نيز از تهران انتخاب شدند.

نايب رئيس بهارستان با بيان اينكه در حوزه‌هاي تك نماينده كه بيش از 180 كرسي مجلس را شامل مي‌شوند، تنها آقايان هستند كه به مجلس راه پيدا مي كنند، گفت: زناني كه از حوزه هاي تك يا دو نماينده كانديدا شده و به مجلس راه يافتند تنها دو يا سه نفر بودند و عموما زنان يا كانديداي اين حوزه‌ها نمي شوند و يا در صورت كانديداتوري، راي مردم را كسب نمي كنند.

باهنر با تاكيد بر لزوم اصلاح قانون انتخابات و افزايش سهم حضور نمايندگان زن در مجلس خاطر نشان كرد: پيشنهاد مشخص ما مبتني بر تصويب قانوني است كه در آن سهم ويژه‌اي براي بانوان در نظر گرفته شود تا 30 تا 40 نمايندگان زن در مجلس حضور يافته و يا حداقل يك سوم از نمايندگان حوزه هاي انتخابيه‌ي بالاي سه نماينده، زن باشند.

باهنر با اشاره به احتمال رد اين پيشنهاد اوليه از سوي شوراي نگهبان به دليل مغايرت با اصل آزادي انتخاب گفت: در صورت ايراد شوراي نگهبان بر اين پيشنهاد و ناتواني مجلس براي رفع آن، در صورت ضرورت، امكان بررسي اين پيشنهاد در مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود دارد.

وي با بيان اينكه اهتمام به امور زنان و خانواده يكي از اولويتهاي مجلس است، تصريح كرد: نگاه ويژه‌اي به مسائل حوزه زنان در مجلس هشتم صورت گرفته كه از جمله آنها مي توان به برنامه پنجم و توجه آن به مسئله زنان سرپرست خانوار و اشتغال آنان در ماده 230 اين قانون اشاره كرد و در صورتي كه دولت احكام اين ماده را اجرايي كند، قطعا كاري اساسي در اين زمينه انجام شده است.
باهنر همچنين اقدامات مجلس هشتم در امور زنان و خانواده را بسيار مطلوب ارزيابي كرده و بر ضرورت تداوم اين اقدامات و پيگيري آنان تاكيد كرد.

وي در ادامه افزود: ما هيچ وقت مدعي نيستيم تمامي وظايف خود را انجام داده ايم اما امور زنان و خانواده به نسبت مجالس گذشته بهبود داشته و در مجلس نهم نيز از اين بهتر خواهد شد.

نماينده تهران در بهارستان در پاسخ به سوالي مبني بر طرح تشكيل كميسيون ويژه زنان و خانواده، تشكيل اين كميسيون را مفيد ندانسته و گفت: در صورت تشكيل چنين كميسيوني، 13 كميسيون ويژه آقايان و يك كميسيون ويژه بانوان در مجلس وجود خواهد داشت كه اين مسئله ظلمي به بانوان است.

باهنر افزود: هيئت رئيسه و كميسيون‌ها بايد برنامه استراتژيكي داشته باشند و بگونه‌اي مديريت شوند كه به وظايف خود به ويژه در امور زنان و خانواده جامه عمل بپوشانند و مسائل زنان دربرنامه راهبردي سالانه كميسوينهاي مجلس پيش‌بيني شود./س2

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.