سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير خارجه لبنان: سوريه قلب منطقه است

وزیر امورخارجه لبنان با نامیدن سوریه بعنوان قلب منطقه گفت، ‌حوادث اخیر سوریه به خاطر تسویه حساب غرب با اسد رخ می دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الاهرام، ‌عدنان منصور وزیر امورخارجه لبنان درباره این سوال که، ‌علت خویشتنداریهای لبنان در خصوص تصمیمات اتحادیه عرب در قبال بحران سوریه چیست گفت: ‌انچه که در سوریه رخ می دهد تنها مردم سوریه را نگران نمی کند، ‌بلکه تمامی جهان عرب را نگران کرده است، ‌چرا که سوریه در قلب منطقه است و این کشور از موقعیت سیاسی، ‌راهبردی و جغرافیایی ممتازی برخوردار است.

وزیر امورخارجه لبنان افزود، ‌لبنان از همان لحظه نخست، ‌اعلام کرد که در مسایل داخلی هیچ کشور عربی مداخله نمی کند و این قضیه نیز به خاطر حفظ حاکمیت ان کشور است. افزون بر اینها، ‌لبنان از سال 1943 که به استقلال رسیده است، ‌تا کنون با کشور دیگری علیه کشور ثالث متحد نشده است و لبنان با تمامی کشورهای عربی روابط دوستانه ای دارد.

منصور افزود، ‌با وجودی که لبنان و سوریه دو نظام سیاسی مختلف دارند ولی وجه مشترک ما و سوریه امنیت و ثبات است، ‌به همین خاطر نیز هر آنچه که به امنیت سوریه آسیب برساند،‌ برای لبنان نیز نتیجه منفی خواهد داشت و برعکس ثبات سوریه به معنی ثبات و امنیت لبنان است.

منصور تصریح کرد، برای حل بحران سوریه باید متوسل به گفتگو و ایجاد تغییرات در این کشور شد.

وزیر امورخارجه لبنان در پاسخ به این پرسش که اگر نظام سوریه سرنگون شود، آیا مسیحیان لبنان نگران خواهند شد گفت، ‌بی تردید، ‌مسیحیان لبنان از هر نظامی که حاکمیت و امنیت آنها را تهدید کند می ترسند، ‌ولی اینجا این سوال مطرح است که چه کسانی می خواهند نظام سوریه را سرنگون کنند؟ وی افزود، ‌این قضیه ابعاد سیاسی بسیار عمیقی دارد، ‌چرا که سوریه موقعیت و اهمیت تاریخی دارد و مدتها است که مرتبط با قضیه فلسطین است و با اسراییل وارد جنگ شده است و با راه حلهایی که به زیان مردم فلسطین و اراضی سوریه بوده مخالفت کرده است به همین خاطر آنها ( غربیها) برای پیاده کردن راه حل خود در منطقه، ‌در صدد تغییر نظام سوریه هستند و آنچه که در سوریه می گذرد در واقع تسویه حسابهای غرب با اسد به خاطر موضعگیریهای اسد در خصوص قضیه فلسطین است.

وی در پاسخ این سوال که پیامدهای سرنگون شدن نظام سوریه بر لبنان چه خواهد بود؟ گفت، من نگران سرنگون شدن نظام سوریه نیستم، ‌چرا که نظام سوریه قدرتمند است و متکی به پایگاه عریض و طویل مردمی است ولی با همه اینها باید گفت که، ‌ هر دولتی در منطقه که ثباتش به هم بریزد، ‌این قضیه پیامدهای منفی برای کشورهای همسایه خواهد داشت و لبنان نیز از نظر جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی با سوریه ارتباط دارد و ساده ترین مثالی که می توان در این خصوص بیان کرد، ‌تاثیر پذیری بخش گردشگری لبنان از بحران سوریه است.

وی درباره این پرسش که به نظر شما چه کسی مردم سوریه را می کشد نیز گفت، ‌طبق گزارش کمیته ناظران عرب، ‌گروههای مسلح این اقدام را مرتکب می شوند. برای مثال قبل از آغاز به کار کمیته ناظران عرب به طور قطع اعلام شد که نظام سوریه، ‌روزنامه نگار فرانسوی را کشته است ولی بعد از بررسی این کمیته مشخص شد که نظام، ارتباطی با قتل این روزنامه نگار نداشته است./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.