سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصباحي مقدم:

اگر اصلاح طلبان مي‌گويند با تابلو جلو نمي‌آيند، بي‌تابلو هم حضور نخواهند داشت

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: نبايد چنين تصور شود كه اگر اصلاح طلبان مي‌گويند با تابلو جلو نمي‌آيند بي‌تابلو هم حضور نخواهند داشت، يعني ممكن است متشكل نباشند، اما تشكيلات كار خود را كرده است و وارد مجلس خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم در نشستي خبري با اشاره به پيام‌هاي دشمنان در رابطه با عدم حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن و به جاي آن شركت در راهپيمايي 25 بهمن گفت: شاهد بوديم مردم با حضور خود در 22 بهمن پاسخي قوي به دشمنان دادند كه بايد از اين حضور مردم تشكر كرد.

وي با اشاره به اين‌كه پس از 33 سال ديگر سخن از تهديد نظامي اين ملت از روي ميز برداشته شده است و اين نتيجه عنايت الهي و ايثار ملت است، گفت: حق ماست كه مقابل فزون خواهي و تاثيرگذاري بيگانگان بايستيم و اين راه را ادامه دهيم.

*** اهميت فوق‌العاده انتخابات مجلس نهم

مصباحي مقدم با بيان اين‌كه انتخابات پيش رو از جهات مختلف حساسيت ويژه دارد، اظهار كرد: انتخابات پيش رو از حيث ملي داراي اهميت است، چراكه نظام جمهوري اسلامي ايران نظامي مردم سالار است و از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي، مبنايش را بر راي مردم قرار داده است.

وي با اشاره به اين‌كه ملت ما مسلمان است و در طول تاريخ پايبند به دين بوده است، افزود: ملت ما در طول انقلاب براي اسلام فداكاري كرده و نظام نيز مبتني بر مردم سالاري ديني است، اما شاهديم دشمنان از آغاز پيروزي انقلاب درصدد ايجاد مشكل براي ما بودند.

*** انتخابات، اقتضاي مردم‌سالاري ديني است

عضو فراكسيون روحانيون مجلس با بيان اين‌كه اقتضاي مردم سالاري ديني اين است كه مردم همواره در انتخابات حاضر باشند و اعمال نظر كنند، گفت: كوتاه آمدن مردم از اعمال حق، معنايش اين است كه ديگران از اين حق استفاده كنند. پس اگر عملكرد نمايندگان در هر دوره مورد قبول يا مواجه با نقد مردم باشد خودشان آن‌ها را انتخاب كردند. همانطور كه دولت‌ها را انتخاب مي‌كنند.

مصباحي مقدم در ادامه با اشاره به تفاوت بارز نظام جمهوري اسلامي ايران با نظام شاهنشاهي گفت: پادشاهان را ديگران انتخاب مي‌كردند و يا به شكل موروثي انتخاب مي‌شدند. در حالي كه مملكت مال اين ملت است و در آراء آن‌ها نشان داده مي‌شود.

وي همچنين با بيان اين‌كه نظام مردم سالاري ديني يك اقتضاي ملي دارد و آن حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي و احقاق حق حاكميت است، تصريح كرد: در قانون اساسي ما آمده است كه حاكميت با ملت است.

وي در ادامه به بعد بين‌المللي انتخابات پيش رو اشاره كرد و گفت: نظام ما نظامي نيست كه هماهنگ با عرف بين‌المللي شكل گرفته باشد بلكه در راستاي تغيير و اصلاح عرف بين‌المللي حركت خود را آغاز كرده است و عرف بين‌المللي را ظالمانه، غير الهي و غير انساني مي‌دانند. البته نه به اين معنا كه‌ همه عرف بين‌المللي اين طور باشد.

*** آزادي انتخابات موجب افزايش قدرت نظام طي 33 سال گذشته شده است

اين نماينده مجلس با اشاره به حركت‌هاي به وجود آمده در آمريكا تحت عنوان 99 درصد اظهار كرد: شاهديم يك درصد بر جهان و سرنوشت كشورهاي بزرگ صنعتي حاكم است و قدرت اقتصادي است كه سياست را رقم مي‌زند، همچنين اقليت يهودي در آمريكا سرنوشت اكثريت آمريكا را در دست دارد كه مورد رضايت مردم نيست، اما در ايران اكثريت حاكم است و آزادي انتخابات موجب شده قدرت نظام جمهوري اسلامي طي 33 سال افزايش يابد. بنابراين دشمنان مي‌خواهند بر سرنوشت ما اثر گذارند و افكار ملت ما را تحت تاثير قرار دهند. اما اگر عده‌اي اندك بازي خورده باشند شاهديم اكثريت ملت هوشيارانه عمل مي‌كنند.

***اگر اصلاح‌طلبان مي‌گويند با تابلو جلو نمي‌آيند، بي تابلو نيز حضور نخواهند داشت

وي اظهار كرد: انتخابات اين دوره هم مثل گذشته رقابتي است و اصولگرايان و اصلاح طلبان در همه‌ حوزه‌ها كانديدا دارند. البته ممكن است برخي شخصيت‌هاي اسم و رسم‌دار اصلاح طلبان وارد معركه نشده باشند، اما مي‌دانيم 300 نفر را براي مجلس شناسايي و آماده كردند كه تاييد صلاحيت شده‌اند پس نبايد چنين تصور شود كه اگر اصلاح طلبان مي‌گويند با تابلو جلو نمي‌آيند بي‌تابلو هم حضور نخواهند داشت. يعني ممكن است متشكل نباشند، اما تشكيلات كار خود را كرده است و وارد مجلس خواهند شد و تشكل خود را خواهند داشت.

اين نماينده مجلس افزود: بنابراين پيش‌بيني مي‌شود اصلاح‌طلبان اقليت قابل توجهي مثل مجلس هشتم را در اختيار داشته باشند.

مصباحي‌مقدم در ادامه اين نشست در جواب سوالي مبني بر اين‌كه آيا حضور اقليتي اصلاح‌طلب در مجلس باعث كاهش حضور مردم در انتخابات نخواهد شد؟ گفت: آنچه اهميت داشت اين بود كه در اين انتخابات شاهد حضور كانديداي اصلاح‌طلب باشيم كه سليقه حاميان اصلاح‌طلب هم پاسخ داده شود، اما اين‌كه اقليت مجلس با اصلاح طلبان خواهد بود به سهم آن‌ها از حمايت مردمي در كل كشور و عملكرد آن‌ها در گذشته باز مي‌گردد.

وي با بيان اين‌كه احزاب و گروه‌ها بايد سليقه مردم را شناسايي كرده و خود را با آن تلفيق دهند، افزود: شعارهاي اصولگرايان احياي مجدد آرمان‌هاي انقلاب و امام بود و در نتيجه مردم از آن استقبال كردند و تصور ما اين است كه در انتخابات مجلس نهم نيز همين طور خواهد شد.

رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در جواب سوالي در رابطه با تاثير تعدد ليست‌ها در صف مشاركت مردم گفت: اگر ليست‌ها متعدد باشند براي مردم سردرگمي به وجود مي‌آيد و طرح مشاركت را كاهش مي‌دهد و اين احتمال‌ وجود دارد كه افرادي كه در ليست‌هاي مشترك حضور دارند، آراي بيشتري بياورند و ديگران كمتر. يا اين‌كه اصلاح طلبان راي آورند و حتي اين احتمال وجود دارد كه انتخابات به دور دوم كشيده شود كه در اين صورت مشاركت مردم كاهش مي‌يابد.

اين نماينده مجلس افزود: در شرايط فعلي با توجه به ليست‌هاي متعدد اصولگرايان اين احتمال هم وجود دارد كه سلايق مختلف در تهران براي راي خود مجال جديد پيدا كنند و اميدواريم در نتيجه‌ آن سطح بالاي مشاركت را داشته باشيم.

***عملكرد مطلوب مجلس هشتم در مقايسه با مجالس پيشين

وي در رابطه با دستاوردهاي مجلس هشتم و اولويت‌هاي مجلس نهم گفت: عملكرد مجلس هشتم در مقايسه با مجالس قبلي در قانون‌گذاري خوب بوده است چراكه شاهد تصويب قانون برنامه‌ پنجم بوديم كه بسيار بهتر از قانون برنامه چهارم تصويب شد.

وي با بيان اين‌كه صندوق توسعه ملي يك ابتكار بزرگ مقام معظم رهبري بود كه موجب شد اتكاي بودجه دولت به نفت كاهش يابد، تصريح كرد: سال 89 و 90، 20 درصد درآمد نفتي به صندوق توسعه ملي واريز شد و پيش‌بيني مي‌شود در سال 91 اين رقم به 23 درصد برسد.

وي با اشاره به اين‌كه دست دولت و مجلس از صندوق توسعه‌ ملي كوتاه است، گفت: ذخاير اين صندوق بايد به بخش‌هاي غير دولتي واريز شود و مي‌تواند باعث ساماندهي اقتصاد كشور شود و از اين طريق ذخاير ارزي زيادي را به دست آوريم. كه البته اين پيشنهاد را من از سال 84 داده‌ بودم كه راي نياورد و اگر عملي مي‌شد الان شاهد 228 ميليارد دلار ذخيره ارزي بوديم.

وي همچنين از ديگر اقدامات مجلس هشتم را تصويب قانون گمرك و اصلاح آن، مبارزه با قاچاق كالا و ارز و قانون بيمه بيكاري، فضاي كسب و كار و طرح هدفمند سازي يارانه‌ها دانست و گفت: با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، 7‌ميليارد دلار در مصرف بنزين، 10 ميليارد دلار در مصرف آب و برق و 2 ميليون تن در مصرف گندم صرفه‌جويي داشتيم و همچنين توانستيم صادرات برق و گاز را افزايش داده و تزريق گاز به چاه‌هاي نفت را 100درصد افزايش دهيم.

وي همچنين به قانون نظارت بر عملكرد نمايندگان مجلس به عنوان اقدامات مثبت مجلس هشتم اشاره كرد و گفت: مجلس هشتم در موضع‌گيري برابر فتنه به خوبي واكنش نشان داد و اولين جايي كه نسبت به سران فتنه واكنش نشان داد مجلس بود كه همه شعار دادند و حتي اقليت اصلاح‌طلب هم در اين رابطه همراهي كردند.

مصباحي‌مقدم در ادامه به اقدامات مجلس در مسائل بين‌الملل اشاره كرد و گفت: مجلس هشتم در كاهش سطح روابط با انگليس و طرح ضد تحريم در مقابل اروپا، مساله هسته‌يي، حمايت از بيداري منطقه، حزب الله لبنان و دولت منتخب فلسطين موضع‌گيري‌هاي خوبي داشته و البته نقاط ضعفي هم دارد كه بايد در كنار هم سنجيده شود.

***تورم، اشتغال و بهره‌وري؛ اولويت‌هاي كاري مجلس نهم

اين نماينده مجلس با بيان اين‌كه براي مجلس نهم از اولويت‌هايي كه بايد مد نظر قرار گيرد، معضل تورم است، تصريح كرد: همچنين نظام بانكي كه منشاء بسياري از فسادها و مشكلات است، بايد بازبيني شود و مساله‌ اشتغال و بهره‌وري نيز مورد توجه قرار گيرد.

وي در رابطه با تفكر سياسي حاكم بر مجلس و تاثير آن بر امور اقتصادي گفت: من چنين برداشتي ندارم و معتقدم آنچه در مجلس حاكم است، تامين ضرورت‌هاي اصلي ملت است و از نظر اقتصادي احساس من اين است كه شايد گاهي نمايندگان در راي خود خطا كنند، اما ديدگاهشان اين نيست كه موضع‌ سياسي را مبناي تصميم‌گيري خود قرار دهند. پس نگاه كارشناسي وجود دارد.

مصباحي‌مقدم‌ همچنين در رابطه با تصميم‌گيري‌هاي تند مجلس هشتم در مورد طرح نظارت بر نمايندگان و غيره گفت: در نگاه كلان عملكرد مجلس را مثبت مي‌بينيم، اما ضعف‌هايي نيز وجود داشته است از جمله كند عمل كردن در تصويب طرح نظارت بر نمايندگان، ماجراي دانشگاه آزاد و كاهش روابط با انگليس، اما نكته مثبت در اين ميان جبران اقدامات ضعيف از سوي مجلس بوده است.

مصباحي‌مقدم در رابطه با اين‌كه چرا نشست‌هايي كه توسط نمايندگان نزديك به انتخابات برگزار مي‌شود، را در طول سال شاهد نيستيم؟ گفت: اين نمايندگان هميشه در دسترس رسانه‌ها و پاسخگو هستند. اما طبيعي است به خاطر مشغله نمايندگي و رسيدگي به وظيفه‌ اصلي از جمله حضور در مجلس و كار علمي در طول سال اين اتفاق كمتر بيافتد و در زمان نزديك به انتخابات اين نشست‌ها افزايش پيدا كند.

*** از حزب قوي و مقتدر برخوردار نيستيم

وي همچنين در رابطه با اين‌كه چرا در حاشيه‌ ليست بندي‌ها برنامه مشخصي به مردم ارائه نمي‌شود، گفت: اين را معلول نبود حزب مي‌دانم، چون از حزب قوي و مقتدر برخوردار نيستيم در حالي كه اگر وجود داشته باشد در طول دوره كادرسازي كرده و برنامه‌ها را مشخص مي‌كنيم. پس نبود حزب توانا و فراگير و قوي آفتي بزرگ است و نبود حزب باعث مي‌شود كه حتي اگر دولت شكل بدهيم باز هم نگاه ما به اشخاص باشد.

وي افزود: بايد شخصيت‌هاي سياسي كشور دست به كار شود و حزب سالمي به پا كند كه هدف آن دستيابي به آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي است تا در نتيجه‌ آن مجلس ما داراي متخصصان مردمي و متدين باشد و چنين شاهد نباشيم كه برخي نمايندگان در راي خود به ديگران نگاه كنند بلكه خودشان صاحب راي باشند، اما اين آرزو را هنوز نمي‌توانيم محقق كنيم.

مصباحي‌مقدم در رابطه با رد صلاحيت‌ها و تخريب‌ها به آموزه‌هاي ديني و رهنمودهاي امام و رهبري اشاره كرد و گفت: كساني كه به عرصه‌ انتخابات وارد مي‌شوند بايد نيت خدمت داشته باشند و از تخريب‌ها پرهيز شود همچنين افشاگري‌هاي غير واقعي و خارج از شرع را شاهد نباشيم كه افراد به هر قيمتي بخواهند وارد مجلس شوند.

وي با اشاره به صحبت‌هاي رييس‌جمهور مبني بر اين‌كه مگر حقوق نمايندگان مجلس چقدر است كه براي آن سر و دست شكسته مي‌شود، گفت: اگر نماينده مجلسي سالم زندگي كند نمي‌تواند هزينه انتخاباتي سنگين را جبران كند و اگر كسي ناسالم باشد به درد مملكت نمي‌خورد.

*** مردم هوشيار به مهره‌هاي جريان انحرافي راي نمي‌دهند

وي همچنين در جواب سوالي در رابطه با گروه انحرافي و ميزان حضور آن‌ها در انتخابات و مجلس آينده گفت: يكي از افرادي كه از جريانات دروني اين گروه باخبر بود مصاحبه‌اي انجام داد و گفت 150 كرسي مجلس را به هدف گرفته‌ايم و اين نشان مي‌دهد كه آن‌ها بر اين كار اهتمام دارند. البته اين‌ها نمي‌توانند در شهرهاي بزرگ مثل تهران تابلو شوند بنابراين سراغ شهرهاي كوچك مي‌روند.

وي در ادامه به نشانه‌هاي شناخت چنين افرادي اشاره كرد و گفت: اين افراد نبايد معروف و شناخته شده باشند و اگر گذشته آن‌ها را بررسي كنيم به لحاظ مالي توانا نيستند. بنابراين از راه تبليغات وسيع و خرج بالا راي مي‌آورند. در حالي كه مردم ما هوشيارند و به چنين افرادي راي نمي‌دهند. بنابراين عدد قابل توجهي از آن‌ها به مجلس راه نمي‌يابد كه اين اقليت‌ها نمي‌تواند كاري كنند چون حضور آ‌ن‌ها را بعيد مي‌دانم، البته اين موضوع محال نيست و آن‌ها مي‌خواهند مجلس را قبضه كنند تا در جهت انتخابات رياست جمهوري گام بردارند.

مصباحي‌مقدم در رابطه با اختلاس‌هاي اخير گفت: وقتي وارد مجلس هفتم شدم طرحي را در رابطه با اداره بانك‌ها ارائه كردم، بنابراين از دولت خواسته شد و من قدم به قدم اين موضوع را دنبال كردم تا امروز كه آماده‌ ورود و تصويب در هيات دولت شده و انتظارم اين است كه در مجلس نهم مطرح شود پس اين طور نيست كه بيكار بوده باشيم و بايد بگويم براي جلوگيري از اختلاس‌ها نيازمند سامانه جامع بانكداري در بانك مركزي هستيم كه اين موضوع مطرح است و بالاي 95 درصد پيش رفته است.

*** طرح سوال از رييس جمهور، نشان از استقلال مجلس دارد

وي تصريح كرد: مجلس بايد با راي ملت براي كنترل دولت و قدرت شكل بگيرد و گرچه ممكن است گاهي با دولت همسو باشد، اما معناي آن انقياد نيست چون مجلس هم مي‌تواند از دولت حمايت كرده و هم انتقاد كند.

مصباحي‌مقدم تصريح كرد: طرح سوال از رييس‌جمهور در مجلس هشتم نشانه آن است كه مجلس همچنان مستقل است در حالي كه بالاترين همكاري‌ها را مجلس هشتم با دولت داشته است./س2



 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.