سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داربست نانو لیفی باری ترمیم زخم های سوختگی و برشی ساخته شد

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به تولید پوشش های نانو لیفی با استفاده از پلیمرهای طبیعی و سلول های بنیادی برای ترمیم زخم های برشی و سوختگی شدند.

دکتر عادله قلی پور کنعانی، دکترای مهندسی نساجی در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در زخم های ناشی از سوانح سوختگی کنترل میزان عفونت و خارج سازی آن از روی زخم به ویژه در مواردی که سطح سوختگی ها زیاد است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه گاهی عفونت زیاد زخم وارد خون شده و منجر به مرگ بیمار می گردد، افزود: پوشش های نانو لیفی تولید شده به دلیل ساختار نانو سیفی، متخلخل و سه بعدی قابلیت جذب عفونت و چرک را دارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: این پوشش ها همچنین به دلیل استفاده از پلیمر طبیعی و زیست سازگار کیتوسان قابلیت ضد میکروبی داشته و مانع از حمله میکرو ارگانیزم ها و ایجاد عفونت بیشتر می گردد.
قلی پور کنعانی ادامه داد: پانسمان های معمول مورد استفاده ایجاد چسبندگی جداسازی آنها از روی زخم پس از ترمیم ممکن است موجب ایجاد زخم دیگری شود.
وی خاطر نشان کرد: پوشش های نانو لیفی هنگامی که بر روی زخم قرار می گیرد پس از جذب عفونت ،‌چرک و خون فاصله کوچکی برای عبور اکسیژن در سطح زخم ایجاد کرده و باعث تسریع بهبود زخم بدون انقباص و جمع شدگی و تغییر رنگ در پوست می گردد.
این پژوهشگر یاد آور شد: برای انجام این پروژه از پلیمر طبیعی و زیست کیتوسان و پلیمر مصنوعی پلی کاپرولاکتان استفاده شده و با بکارگیری فناوری نانو به روش الکتروریسی داربست های نانو لیفی تولید شدند.
وی با اشاره به اینکه بر روی نیمی از داربست ها سلول های بنیادی بند نافی بکار رفته و نیمی دیگر به صورت بدون سلول در آزمایشات بالینی مورد استفاده قرار گرفته اند، گفت: نتایج پاتولوژی نشانگر اثر بخشی بالای داربست های نانو لیفی در ترمیم انواع زخم ها بوده و این پوشش ها پایه بسیار مناسبی برای پوست مصنوعی هستند./عط
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.