سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضمن انتقاد از جنجال رسانه اي الجزيره؛

سفير روسيه در عربستان:به راه انداختن جنگ داخلي در سوريه عامل بي ثباتي منطقه

"اولگ اوسيروف" سفير روسيه در عربستان با انتقاد از جنجال رسانه اي الجزيره درباره سوريه تصريح کرد آغاز جنگ داخلي در سوريه موجب بي ثبات شدن منطقه خواهد شد و بر عراق و اردن و لبنان و کشورهاي خليج فارس تاثير خواهد گذاشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ وي در گفتگوي اختصاصي با روزنامه الشرق الاوسط گفت : مسکو هم اکنون در حال بررسي بيانيه پاياني نشست اخير وزيران امور خارجه کشورهاي عربي در قاهره است. در اين بيانيه توقف کامل هرگونه تعامل ديپلماتيک با نمايندگان نظام سوريه و تشديد تحريمهاي اقتصادي و پايان ماموريت ناظران عرب و درخواست از شوراي امنيت براي صدور قطعنامه اي به منظور تشکيل نيروهاي پاسدار صلح مشترک با کشورهاي عربي براي نظارت بر اجراي آتش بس در سوريه، مطرح شده است.


سفير روسيه در رياض از وجود سوء تفاهم در خصوص موضع روسيه در قبال پرونده سوريه سخن گفت و تاکيد کرد روسيه برخلاف آنچه برخي رسانه ها و سياستمداران مي گويند بر اساس تفکر دوره جنگ سرد عمل نمي کند بلکه نمي خواهد کانون بي ثبات ديگري نزديک مرزهاي جنوبي اش ايجاد شود.

وي افزود: جهان امروز با جهان دو قطبي که در زمان اتحاد شوروي وجود داشت بسيار تفاوت دارد به گونه اي که اکنون جهان با چالشهايي مثل برقراري ثبات،‌ اصلاحات، تغييرات دموکراتيک و مبارزه با تروريسم مواجه است.


اوسيروف تاکيد کرد آغاز جنگ داخلي در سوريه موجب بي ثبات شدن منطقه خواهد شد و بر عراق و اردن و لبنان و کشورهاي خليج فارس تاثير خواهد گذاشت. عاقلانه اين است که هرکس هر موضعي در خصوص بحران سوريه دارد، به دنبال پرهيز از وقوع فاجعه و ناآرامي سياسي باشد.


سفير روسيه درباره وجود منافع بين روسيه و نظام سوريه گفت منافع اقتصادي روسيه به روسيه محدود نمي شود. روسيه به عنوان کشوري بزرگ در سرتاسر جهان منافع اقتصادي دارد و قرنها با کشورهاي عربي دوست بوده است. وي به حمايت روسيه از کشورهاي عربي در جنگ با اسرائيل و احداث سد فرات در عراق و سد العالي در مصر اشاره کرد و گفت تفاوت بين روسيه امروز و اتحاد شوروي سابق اين است که روسيه به دنبال صادر کردن ايدئولوژي خاص يا ايجاد ائتلافهاي نظامي نيست.


"اوسيروف" از بزرگنمايي پايگاه روسيه در بندر طرطوس سوريه در رسانه ها انتقاد کرد و گفت اين پايگاه در مقايسه با دهها پايگاه آمريکايي و انگليسي در منطقه، نقطه کوچکي بيش نيست.


وي در اين خصوص به پايگاه آمريکا در قطر اشاره کرد و گفت منافع مسکو با دمشق به توسعه روابط خوب و سالم مربوط مي شود.
وي تفسير موضع روسيه در قبال سوريه را در چارچوبي «ژئواستراتژيک» اشتباه و ساده انگارانه دانست که برگرفته از تفکرات جنگ سرد است.


وي تاکيد کرد :مسکو خواستار توقف خشونت از سوي همه طرفها و آغاز گفتگوي ملي فراگير با مشارکت همه طيفهاي سوريه و حفظ حاکميت اين کشور و پرهيز از مداخله خارجي در امور داخلي سوريه است. اوسيرف از اين که در بيانيه پاياني نشست اخير اتحاديه عرب ماهيت نيروهاي پاسدار صلح و اختيارات آنان تشريح نشده است انتقاد کرد.


سفير روسيه در رياض درباره مسئله اعزام نيروهاي پاسدار صلح مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه گفت ابتدا بايد جنگ در سوريه متوقف و صلح برقرار شود و تلاشهاي بين المللي به نقطه آغاز بازگردد. فقط با توقف خشونتها و آغاز گفتگوي ملي در سوريه مي توان راهي براي پايان دادن به بحران پيدا کرد.


اوسيروف با اشاره به اين که ابهامات زيادي درباره ماهيت مخالفان در سوريه وجود دارد گفت، همان گونه که مخالفان سوري از مداخله خارجي در حمايت از نظام سخن مي گويند، طرفداران نظام سوريه نيز از مداخله خارجي در حمايت از مخالفان سخن مي گويند. روسيه بر ضرورت پرهيز از مداخله در امور داخلي سوريه و ضروري بودن موافقت نظام سوريه براي ورود نيروهاي پاسدار صلح به اين کشور تاکيد کرد. وي گفت جلب موافقت نظام سوريه شرطي نيست که روسيه تعيين کرده باشد بلکه اين مسئله در منشور سازمان ملل متحد ذکر شده است همان گونه که مداخله سازمان ملل در لبنان به درخواست دولت اين کشور بود.


سفير روسيه در عربستان در توجيه استفاده روسيه و چين از حق وتو براي جلوگيري از تصويب قطعنامه پيشنهادي کشورهاي عربي و غربي درباره سوريه گفت، به روسيه و چين فرصت کافي براي تکميل پيش نويسي که ارائه شده بود داده نشد به همين علت پيش نويسي ناکامل و نامتوازن در شوراي امنيت مطرح شد که روسيه را مجبور کرد از حق وتو استفاده کند. وي تاکيد کرد اين اقدام به معناي توقف تلاش روسيه براي يافتن راهي به منظور برقراري آتش بس در سوريه نيست.


سفير روسيه تاکيد کرد سوري ها از طريق جنگ داخلي يا مداخله خارجي و ويران شدن کشورشان نمي توانند به حق خود براي تحقق اصلاحات و دموکراسي دست پيدا کنند. رويارويي نظامي و تشديد خشونت در سوريه سرانجامي جز به بن بست رسيدن نخواهد داشت.
وي افزود، روسيه از سازمان ملل متحد خواسته است از طرفهايي که با مخالفان سوري مراوده دارند بخواهد مخالفان را به توقف خشونت ها تشويق کنند و از آنان بخواهد بازگشت ناظران عرب به سوريه را بپذيرند.


اوسيرف خاطرنشان کرد نبايد قطعنامه اي بر مبناي آنچه شبکه «الجزيره» پخش مي کند تهيه شود بلکه قطعنامه هاي سياسي جدي بايد به دور از تاثير گزارشهاي رسانه اي و تبليغاتي و بر اساس مدارک تدوين شود./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.