سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معبری ایمن در ارتفاعات تهران

70 درصد از مرگ و میرهای تصادفات رانندگی را عابران تشکیل می دهند و 30 درصد قربانیان کسانی هستند که به جای گذر از پل عابر پیاده از عرض خیابان گذر می کنند متاسفانه شهروندان عجولی که همیشه کار دارند حوصله استفاده از این سازه های ایمنی را ندارند. گویی وقت و رسیدن به مقصد از ایمنی برایشان مهمتر است.

بر اساس آماری که مسئولان ترافیکی در قلب تهران ارائه می دهند تاکنون 28 پل عابر پیاده در مسیرهای پرتردد منطقه نصب شده است تاعابران پیاده ایمنی بیشتر از آن عبور کنند با این وضع آیا بهتر نیست میان چند دقیقه دیررسیدن و مرگ ناگهانی در خیابان گزینه اول را انتخاب کنیم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهدی فقیری معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه 7 درباره ضرورت ساخت پل هوایی می گوید تهران در میان پایتخت کشورهای دیگر بیشترین تعداد پل هوایی را دارد برای تداخل نکردن مسیر گذر سواره و پیاده درمعابر شریانی و دربزرگراه ها 2 راهکار وجود دارد یا باید از زیرگذر استفاده کرد یا پل هوایی اما ساخت زیرگذر هزینه های سنگین در بر دارد و از این رو اولین انتخاب مسئولان در تهیه و تدارک مسیر گذر ایمن ساخت پل هوایی است.

*ضوابط نصب پل عابر پیاده

افشین شریعت دکترای برنامه ریزی حمل و نقل درباره مراحل نصب پل عابر پیاده روی یک بزرگراه یا خیابان این طور می گوید پس از مطالعات در مورد محل مورد نظر برای ساخت پل هوایی موضوع از نظر میزان تصادفات و احتمال کاهش ترافیک بررسی می شود و در صورت تایید برای نصب اقدام خواهد شد.

وی می افزاید: کارشناسان حوزه ترافیک دربازدیدهای میدانی در چند نوبت از روز به ویژه ساعات اوج ترافیک و تردد شهروندان موضوع را بررسی می کند و نتایج در اختیار کمیته ایمنی سازمان ترافیک شهر تهران قرار می گیرد و پس از اینکه ضرورت ساخت پل در این کمیته تایید شد طراحی و نصب آن در دستور کار قرار می گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه درباره فاصله استاندارد میان 2 پل هوایی می گوید فاصله میان 2 پل هوایی نباید کمتر از 300 متر باشد و خیابان هم حداقل باید 25 تا 30 متر عرض داشته باشد.

*بایدها و نبایدها

از سال 89 طرح ویژه ای با عنوان طرح ارزیابی اجتماعی و فرهنگی در شهرداری اجرا شد تا بایدها و نبایدهای طرح نصب پلهای هوایی مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر اداره مطالعات و پژوهشهای اجتماعی و فرهنگی ظهرداری منطقه سمین غیاث آبادی می گوید: بر اساس این طرح برای تمام طرح های ترافیکی و عمرانی در دست اجرا در منطقه یک فرم ارزیابی اجتماعی و فرهنگی تهیه و تدوین می شود که ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و روانی و اقتصادی و موثر با توجه به اقشار مختلف به نسبت شرایط جسمی می سنجد.

وی می افزاید: پس از انجام این بررسی ها الگوی مناسبی برای اجرای طرح پل هوایی ارائه می گردد.

غیاث آبادی اظهار دارد: اولین موضوعی که برای نصب پل عابر پیاده مطرح می شود افزایش ایمنی ایجاد آرامش روانی کاهش مرگ و میر جراحات ناشی از تصادف است که با نصب پل عابر پیاده به حداقل می رسد مهمتر از همه اینکه ترافیک خیابانی که پل روز آن نصب می شود کاهش می یابد که این مسئله به کم شدن هزینه ها و آرامش روانی می انجامد.

*پل هوایی که نمایشگاه شد

چندی پیش پل هوایی میدان هفت تیر تبدیل به نگارخانه کوچکی شد هنرمندان زیادی آثار خود رابر دیواره های این پل آویختند تا شهروندان براحتی برای مدتی کوتاه از سر و صدای اهالی شهر دور کند.

محمود منیعی معاون اجتماعی فرهنگی منطقه 7 درباره استفاده فرهنگی از پل های هوایی اینگونه می گوید: متاسفانه مدیریت شهری بیشتر به نمای بیرونی پلها پرداخته است وسعی داشته از فضای بیرونی پلهای عابر پیاده به نفع تبلیغات شهری یا آموزشهای شهروندی استفاده کند در حالی که فضای داخلی پل های هوایی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گالریهای محلی باشد و آثار هنرمندان را با یک چارچوب منظم نمایش دهد.

منیعی درباره اقداماتی که معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه برای استفاده از فضای داخلی پلهای عابر پیاده انجام داده است می گوید انجام اقدامات لازم برای گسترش فضاهای فرهنگی را به چند فاز تقسیم کرده ایم.

در فاز اول راه اندازی بازارچه هنر در خیابان مفتح بوده که با استقبال خوب شهروندان و هنرمندان مواجه شده است و در فاز بعدی مشغول انجام مطالعات لازم برای ایجاد فضاهایی هستیم که تاثیر مثبتی بر پیشرفت بحث فرهنگی و هنری منطقه داشته باشد اما در این میان درباره استفاده از فضای داخلی پلهای عابر پیاده هنوز به صورت جدی اقدامی انجام نداده ایم./ز
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.