سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري:

موزه ملي جديد ساخته مي شود

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري گفت:موزه هنرهاي سنتي ملي در ارگ آزادي به زودي بازگشايي مي شود و ساختمان موزه ملي ايران مربوط به 74سال پيش بوده و با توجه به آنکه استحکام بناي آن در برابر زلزله پايين بوده بايد موزه ملي جديد با بنايي فاخر ساخته شود.

به گزارش خبرنگار ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل؛سيد حسن موسوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري در کارگاه تخصصي مديريت بحران در موزه ها و مخازن نگهداري اشيا تاريخي و فرهنگي که صبح امروز در موزه فرهنگي برگزار شد،گفت:سوانح يا بلاياي طبيعي به اعتقاد موحدين آزمون الهي بوده،خداوند به انسان قدرت حفظ جان خود را در برابر اين حوادث طبيعي داده،و ميراث فرهنگي،بناها و آثار تاريخي کشورمان نيز بايد از سوي مردم حفظ شود.
وي افزود:با توجه به پيشرفت تکنولوژي و راهکارهاي علمي فراواني براي محافظت از آثار تاريخي وجود د ارد و استحکام سازه هاي بناهاي تاريخي را مي توان در برابر زلزله پيش بيني کرد.
موسوي تصريح کرد:ما در فکر راه اندازي يک موزه ملي با بناي فاخر در شان جمهوري اسلامي ايران هستيم.بناهاي موزه اي کشور با توجه به آثار فاخري که در آنها نگهداري مي شود،به دليل قديمي بودن در معرفي خطر قرار دارد.موزه ملي ايران حدود 74 سال قبل ساخته شده که بايد براي حفاظت از اشيا نفيس آن به فکر ساخت موزه جديد با استحکام بالاتر باشيم.
معاون رئيس جمهوري بيان کرد:در دولت نهم و دهم از سال 84 تا کنون 112 موزه راه اندازي شد و 14 موزه منطقه نيز تاسيس کرديم که از اين تعداد پنج موزه منطقه اي در سال 91 راه اندازي خواهد شد.
وي ادامه داد:ميراث فرهنگي و موزه هاي کشورمان پشتوانه علمي و مرکز توليد علم محسوب مي شود و همه دنيا مي توانند از اين مکان ها بازديد کنند.
موسوي خاطرنشان کرد:ايمن سازي موزه ها جز سياستهاي جدي ما بوده و توسعه موزه ها در هرشهر در دستور کارمان قرار دارد ،همچنين از ظرفيت هاي بخش خصوصي نيز حمايت خواهيم کرد.
معاون رئيس جمهور تاکيد کرد:بايد در زمينه معرفي موزه ها تبليغات انجام شود که دراين زمينه نيز رسانه ها به ويژه رسانه ملي کمک شاياني کند تا موزه ها و داشته هاي فرهنگي مان را در معرض ديد عموم قرار دهيم،همچنين براي توسعه گردشگري به ويژه گردشگري خارجي تصميمات جدي داريم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي وگردشگري افزود:سال آينده بايد طوري برنامه ريزي کنيم که 7 ميليون گردشگر خارجي به کشورمان سفر کنند.انجام اين کار را مي توان با توسعه موزه ها و برپايي نمايشگاه هاي مختلف تحقق بخشيد.
وي يادآور شد:بيش از يک ميليون آثار تاريخي و ارزشمند در موزه ملي نگهداري مي شود که بايد آنها را ساماندهي کرد.همچنين از ظرفيت هاي استثنايي موزه دوران اسلامي نيز بايد براي معرفي داشته هاي ايران به جهانيان استفاده کرد.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان كرد:افزايش سطح حفاظتي موزه ها به طور ويژه در دستور کارمان قرار دارد.
 

وي از بازگشايي موزه هنرهاي سنتي ملي در آينده اي نزديک خبرداد و افزود:هم اکنون کارهاي پاياني مرمت اين موزه که قرار است در ارگ آزادي بازگشايي شود؛به پايان رسيده و به زودي شاهد راه اندازي دوباره موزه فاخر هنرهاي سنتي ملي خواهيم بود.
مسعود علويان صدر،معاون ميراث فرهنگي در ادامه اين کارگاه گفت:سازمان ميراث فرهنگي در سال هاي اخير با توجه ويژه را به حوزه موزه ها داشته و موقعيت هاي خوبي را کسب کرده است.
وي افزود:‌تا سال 84 تنها 97 درصد موزه ساختهشد اما از سال 84 تا 90، 112 موزه ديگر راه اندازي شد که در مجموع تعداد موزه ها به 209 موزه رسيد، همچنين 37 موزه خصوصي وجود دارد و تعداد موزه هاي مشارکتي هم به 37 موزه مي رسد.
علويان صدر تصريح کرد:سال گذشته 21 ميليون نفر از موزه ها بازديد کردند.اين نشان دهنده رشد و توسعه در زمينه بازديد از موزه ها بوده است.
معاون ميراث فرهنگي بيان کرد:در حوزه مديريت بحران در موزه ها بايد به چند نکته توجه کرد؛نخست بايد به نيروي انساني اهميت داد؛چراكه آنها مسول نگهداري اين اماکن حساس هستند.آنها بايد آموزشهاي تخصصي در اين زمينه ببينند تا در هنگام بروز سوانح طبيعي بدانند و چه مسوليتي دارند.
وي افزود:نکته بصري فرهنگ و جامعه است که بايد جامعه را آماده کنيم تا در هنگام بروز بحران بتوانند از موزه ها حفاظت کنند و نکته سوم شناختن ساختارهاي ارتباطي بوده و در نکته چهارم نيز بايد به بحث حفاظت فيزيکي موزه ها توجه شود.
علويان صدر خاطرنشان کرد:نکته پنجمي که در مديريت بحران موزه ها درنظر گرفته ايم ايجاد 14 مخزن امن در 14 موزه منطقه اي کشور بوده،اما در نکته آخر بحث استراتژي و شيوه هاي مقابله با حوادث و سوانح طبيعي بايد توجه شود.
عباس جزايري رئيس پژوهشکده سوانح طبيعي در ادامه افزود:ميراث فرهنگي يکي از افتخارات مهم همه کشورها بوده حفظ و حراست از اين مجموعه ها پيامدهاي مهمي به همراه خواهد داشت.
وي تصريح کرد:فعاليت پژوهشکده سوانح طبيعي در سه محور آموزش،پژوهش و تحقيقات در زمينه حفظ و حراست از بناها قبل از وقوع هر بحران است.
جزايري بيان کرد:ستاد تشکيل دهنده در پژوهشکده سوانح طبيعي علاوه بر مطالعات وتحقيقاتي که براي مديريت بحران انجام مي دهد مراکزي را که جمعيت بالايي در آن وجود دارد مانند حرم امام رضا و موزه ها درصدد آن است استحکام اين بناها را بالا ببرد.
رئيس پژوهشکده سوانح طبيعي ادامه داد:پژوهشکده سوانح طبيعي يکي از منحصر به فردترين مرکز تحقيقاتي کشور بوده که منجر بر سيستم نگهداري وحفاظت ساختمان هاست که طي پنج سال گذشته سيستم هاي پيشرفته اي از کشورهاي خارجي خريداري کرده که ميزان قدرت يک بناي تاريخي در برابر وقوع زلزله را نشان مي دهد و راهکارهاي آن را نيز ارايه مي کند./ه

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.