سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک متخصص بیماریهای گوارشی:

دو ،سوم عوامل بروز ریفلاکس مربوط به نوع تغذیه است

آرمین مشهور گفت: بیش از دو ،سوم عوامل بروز رفلاکس به طور مستقیم مربوط به نوع تغذیه است که با اصلاح کردن آنها اغلب موارد رفلاکس یا اتفاق نمی افتدو یا در فاصله زمانی بسیار کوتاه بهبود می یابد.

اين متخصص بیماریهای گوارشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به بازگشت غیر عادی اسید و شیره معده به داخل مری و آزرده شدن مری در اثر تماس با این مواد بیماری رفلاکس معده به مری یا در اصطلاح رفلاکس گفته می شود.

وی با بیان اینکه ترش کردن و سوزش زیر جناغ سینه دو نشانه مهم رفلاکس است تصریح کرد: گیر کردن غذا، احساس حالت تهوع، بادگلو و آروغ زدن های مکرر، تلخ شدن دهان، برگشت آب و مواد غذایی از معده به گلو و دهان سرفه های مکرر و بدون علت جمع شدن بیش از اندازه بزاق در دهان و درد در ناحیه سینه به ویژه در ناحیه زیر جناغ از دیگر علائم و نشانه های بیماری رفلاکس است.

مشهور تاکید کرد:اگر چه علت دقیق بیماری رفلاکس در بسیاری از موارد مشخص نیست اما برخی از عوامل در بروز و تشدید رفلاکس نقش دارند که عوامل تغذیه ای از مهمترین این موارد است.

وی گفت: در واقع بیش از دو، سوم عوامل بروز رفلاکس به طور مستقیم مربوط به نوع تغذیه است که با اصلاح کردن آنها اغلب موارد رفلاکس یا اتفاق نمی افتد و یا در فاصله زمانی بسیار کوتاه بهبود می یابد.

مشهور با اشاره به اینکه پرخوری، سریع غذا خوردن وکامل نجویدن غذا یا غذا خوردن با استرس و نگرانی از جمله عوامل بروز رفلاکس است یادآور شد: مصرف غذاهای پرچرب،‌تند و شور، مصرف ادویه جات و فلفل، مصرف غذاهای آماده و به اصطلاح فست فود، مصرف انواع سس به ویژه سس قرمز و همچنین مصرف مرکبات ترش از دیگر عوامل تغذیه ای مرتبط با رفلاکس است.

اين متخصص بیماریهای گوارشی خاطر نشان کرد: مصرف زیاد کافئين و چای پر رنگ و مصرف نوشابه های گازدار و الکل نیز در بروز بیماری رفلاکس نقش دارند.

*استعمال دخانیات و سیگار عاملی بسیار مهم در بروز رفلاکس است

این متخصص بیماریهای گوارشی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: علاوه بر عوامل تغذیه ای که مهمترین نقش را در بروز و تشدید بیماری رفلاکس دارند عوامل دیگری هم در ابتلای افراد به رفلاکس موثر هستند که اغلب آنها به نوعی مربوط به شیوه های نادرست زندگی روزانه است.

وی با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن عامل مهم در بروز بیماری رفلاکس است تاکید کرد: بررسی ها و شواهد مختلف نشان می دهند که استعمال دخانیات وسیگار، عاملی بسیار مهم در بروز رفلاکس است و در واقع افراد معتاد و سیگاری بسیار بیشتر دچار رفلاکس و سایر مشکلات و اختلالات گوارشی می شوند.

مشهور اظهارداشت: علاوه بر موارد فوق استرس، فشارهای روحی، روانی و عصبی و اضطراب و نگرانی نیز در بروز بیماری رفلاکس نقش مهمی دارند.

این متخصص بیماریهای گوارشی گفت: پرهیز از موارد فوق به ویژه رعایت الگوهای مناسب تغذیه ای و پرهیز از مصرف سیگار دخانیات و سایر مواد مخدر و همچنین ورزش منظم روزانه و پرهیز از بی تحرکی می تواند خطر بروز یا تشدید بیماری رفلاکس را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

مشهور خاطر نشان کرد: در صورتیکه علائم بیماری رفلاکس با وجود اصلاح الگوهای فوق در مدت کوتاهی بهبود نیافت بهترین اقدام مراجعه به موقع به پزشک و رعایت منظم تجویزها و دستورات درمانی پزشک است./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.